Інвесторів запрошують на збитки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Інвесторів запрошують на збитки

Казна та Політика
877
"Укрзалізниця" вперше заявила про плани поділитися своїми монопольними функціями в частині пасажирських перевезень з приватним бізнесом. Відразу після старту реформи адміністрація спробує залучити приватний капітал в сектор приміських перевезень. Чи зацікавить підприємців ніша, яка доки не приносила жодного прибутку, залишається під питанням. Як повідомив гендиректор "Укрзалізніці" Михайло Костюк, вже на початку реформування залізничний монополіст почне залучати муніципальну владу і бізнес в сегмент приміського залізничного сполучення.
"Потрібно виставити на приватизацію ті сектори, які знаходяться на межі збитковості. Приватний інвестор шукатиме важелі, аби та чи інша галузь стала цікавою. Спробувати щось змінити в приміському блоці можна вже з самого початку реформування, тут ми не претендуємо на монополію", - сказав Костюк. За його словами, влада спробує змусити людей переглянути своє ставлення до приміського сполучення як такого і на тарифи в цьому сегменті зокрема.
Для цього обслуговування електричок буде віддано в управління спільним підприємствам, сформованим місцевою владою і бізнесом. Але перевезення здійснюватиме все ж "Укрзалізніця". "Органи місцевої самоврядності формують запит на послугу, тариф, механізм компенсації, а залізниця забезпечить перевезення", - пояснює Михайло Костюк. Правда, в залізничному відомстві підкреслюють: право володіння інфраструктурою і обов'язки з її обслуговування залишаються в монопольному веденні адміністрації. Те ж саме торкнеться і тягового рухливого складу. "Є різний досвід по тязі, але будь-які способи зробити з неї комерційний проект закінчувалися невдачею. Це не майданчик для бізнесу", - вважає гендиректор "Укрзалізніці".
Зазначимо, почати лібералізацію ринку і ослаблення своєї монополії в галузі саме з сегменту приміського сполучення "Укрзалізніця" взялася не просто так. Із року в рік цей напрям тягне вниз всі фінансові показники залізниць, декларуючи близько 2 млрд. грн. збитків при обсязі перевезень приблизно 700 млн. пасажирів щороку. Фахівці залізничної адміністрації нарікають на те, що "Укрзалізніця" бере на свої плечі виконання соціальної функції, компенсуючи втрати від пільгових перевезень за рахунок високоприбуткових секторів. Тоді як в цивілізованих країнах соціальну функцію бере на себе держава, виділяючи кошти з держбюджету.
Експерти не упевнені, що при існуючій системі тарифоутворення напрям приміського сполучення стане хоч трохи привабливим для підприємців. "Може вийти залучити хіба що місцевий бюджет, зацікавивши його, наприклад, тим, що він сам зможе формувати маршрутну мережу перевезень", - вважає директор Центру економічного і політичного аналізу Олександр Кава. "Якби були шляхи зробити сегмент приміських поїздів беззбитковим, "Укрзалізніця" сама б цим займалася. Ситуацію вирішили б хіба що зміни в ціновій політиці, але уряд ніколи не дозволить істотно підвищити пасажирські тарифи", - зазначає Кава.
Втім, як помічає Дмитро Подтуркін, керівник аналітичної групи консорціуму "Менеджмент консалтинг груп" (консультує "Укрзалізніцю"), успішний досвід залучення приватного капіталу в сектор приміського сполучення можна почерпнути на прикладі сусідньої Росії. "Там існують спільні підприємства за участю місцевих міськадміністрацій, РЖД і бізнесу. Ці компанії прибуткові і стабільно функціонують", - стверджує експерт, обмовляючись при цьому, що реалізація такого механізму можлива лише після зміни організаційно-правової форми українських залізниць.
За словами фахівця, приміське сполучення в Україні розвивається депресивно, у тому числі через дуже низькі тарифи на користування послугами залізниці (у нас вони в десятки разів нижчі, ніж на залізницях Європи). "Немає необхідності підвищувати всі тарифи. Потрібно просто виділити найпривабливіші маршрути, які мали б попит в платоспроможного населення, і запропонувати пасажирам на них комфорт і сервіс відповідного рівня", - говорить Подтуркін. За його словами, такими маршрутами могли б стати, наприклад, залізничне кільце довкола Києва, гілки між столицею і аеропортами, напрями до приміських населених пунктів, кількість людей в яких зростає.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас