Олег Дубина: "У нас у країні, якщо добре - це нецікаво, якщо погано - оце так!" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Олег Дубина: "У нас у країні, якщо добре - це нецікаво, якщо погано - оце так!"

Енергетика
547
Поки енергетики разом із МНС відновлювали пошкоджені в результаті снігопадів лінії електропередачі на заході України, газове господарство країни готувалося до початку опалювального сезону. Київський мер узяв змором уряд, і прем’єр 13 жовтня повідомила, що між мерією столиці і "Нафтогазом" підписано угоду, котра гарантує киянам безперебійне газо- і теплопостачання до квітня 2010 року. Київський голова Леонід Черновецький одразу додав, що за умовами угоди з НАКом заборгованість "Київенерго" за спожитий у 2008-2009 роках газ, яка перевищує 700 млн. грн., погашатиметься на вигідних для киян умовах. До речі, дотепер ніхто згаданої угоди у вічі не бачив. Але щось слабо віриться, щоб "Нафтогаз" погодився зазнавати збитків на догоду київському меру. Більше того, у НАКу прозоро натякнули, що жодних винятків для столиці не робитимуть: усі борги теплоенергетики за газ за минулий опалювальний сезон мають бути терміново погашені. А погашати є що - накопичилося понад 2,67 млрд. грн.
На початку тижня росіяни знову заговорили про можливість штрафних санкцій до "Нафтогазу" за невибір усього законтрактованого газу. А вже в середу НАК заявила, що має намір обмежитися імпортом 24-25 млрд. кубометрів газу. Хоча нещодавно заявила про обмеження річного обсягу імпорту 32-33 млрд. кубометрів. Це дозволяють зробити умови контракту з "Газпромом" з урахуванням 20-відсоткового безштрафного недобору законтрактованих 40 млрд. кубометрів газу на 2009 рік.
ЗМІ тим часом поширили чутки, що й іншим великим газовим компаніям "Газпром" виставив рахунки за недобір законтрактованого газу. Нібито "Газпром" вимагає від ENI (Італія), E.ON (Німеччина) і Botas (Туреччина) сплати 2,8 млрд. дол. штрафних санкцій за недобір газу. Втім, малоймовірно, що "Газпром", котрий втратив за дев’ять місяців майже 37% традиційного збуту в Європі, ускладнюватиме відносини з великими газовими компаніями саме тоді, коли став зростати обсяг імпортованого ними російського газу.
Тим часом наступного тижня ми дізнаємося, як пройшла і чи взагалі відбулася реструктуризація зовнішніх боргів "Нафтогазу України". Отоді і стане зрозуміло, чи доведеться кожному українцю додатково викласти зі своєї кишені ще по 10-12 дол. протягом п’яти років на "обслуговування" реструктуризованого боргу НАКу. Чого ще очікувати від сектора газу - про це "ДТ" розпитало голову правління НАК "Нафтогаз України" Олега Дубину.
- Олегу Вікторовичу, у структурі розподілу доходу (прибутку) НАК "Нафтогаз України" 33% - це бюджетні платежі?
- Так, за даними дев’яти місяців цього року, "Нафтогаз" справді сплатив до бюджету 24,9 млрд. грн., що становить 33% усіх грошових надходжень.
- Чи не забагато для однієї компанії?
- Забагато. Розвитку ж ніякого і приросту запасів не буде. А збільшення обсягів видобутку якщо й буде, то незначне. Та закон є закон, і ми його виконуємо.
- Чи дійсно НАК за дев’ять місяців 2009 року отримала відшкодування ПДВ у сумі 7,6 млрд. грн. (за весь 2008-й - 0,8 млрд. грн.), що й дало змогу розраховуватися за газ із "Газпромом"?
- Ви гадаєте, у нашій країні податкова служба подасть у Держказначейство довідку про відшкодування ПДВ, якщо вона не перевірена і не підтверджена? Якщо нема підстав, ніхто розчерком пера не може собі дозволити узаконити такий розрахунок.
Відшкодований нам ПДВ ми заплатили, розмитнюючи газ, який продаємо і сьогодні. Однак і цієї суми нам не вистачає. Хоча середньорічна ціна газу на внутрішньому ринку 2009 року становить 228 дол. за 1000 кубометрів, у першому кварталі розмитнили газ по 360 дол. за 1000 кубометрів, а продавали по 228 дол., у другому кварталі - розмитнили по 280, а продавали по 228 дол. Ми всього лише отримали різницю.
- Ви хочете сказати, що торік не було такої різниці?
- Ні. Ми торік не платили ПДВ у таких обсягах, у нас була заборгованість. І купівля 11 млрд. кубометрів газу, проведена вже цього року, - разова, тобто практично закачування минулого року ми оплатили за два перші місяці. А загалом за дев’ять місяців поточного року ми заплатили в бюджет податку на додану вартість близько 18,2 млрд. грн.
- І при цьому збитки "Нафтогазу" за минулий рік перевищили 2 млрд. грн.
- Торік ми сказали, що хочемо закачати 11 млрд. кубометрів газу - із початку року всі про це знали. Проте з початку року вирішувати питання про кредитування НАКу ніхто не хотів, були одні обіцянки. У грудні під загальний скандал ми "виймаємо" гроші, кредитуємо НАК і платимо. Тільки все це було зроблено наприкінці року. А якби це зробили раніше, то НАК не втратила б 8,7 млрд. грн. на міжкурсовій різниці, яка виникла через переоцінку балансової вартості зовнішніх зобов’язань "Нафтогазу", деномінованих у доларах, і "з’їла" все, що тільки можна. Тобто за консолідованим звітом ми отримали 2 млрд. грн. збитків. Усі газети про це написали.
Тільки ніхто не написав, що коли взяти 8,7 млрд. грн. міжкурсової різниці і відняти 2 млрд., які вийшли в збитку, то прибуток у НАКу був би 6,7 млрд. грн. От про це всі забули. Це нецікаво. У нас у країні, якщо добре - це нецікаво, якщо погано - оце так! От скандал жахливий - так, це добре. А те, що "Нафтогаз" регулярно платить за рахунками, - ні, нецікаво. Усі тільки й чекають, коли ж ми вчасно не заплатимо.
- Коли і як буде завершено реструктуризацію зовнішніх боргів НАКу?
- У зв’язку з цим мені подобаються наші опоненти: хоч би що зробила НАК - усе погано. Почали реструктуризацію - погано. Найбільше сподобалося, коли виступають і кажуть, що менеджмент "Нафтогазу" не до кінця попрацював.
А куди пішли гроші, отримані НАКом за євробонди? Нехай про це розкажуть ті, хто керував НАКом 2004 року…
- Чи можна було сплатити 500 млн. дол. за євробондами 30 вересня?
- Повірте мені, якби була якась можливість, ми їх сплатили б і забули про цю проблему. Однак такої можливості не було.
- У вас є облігації "Нафтогазу"?
- У мене особисто і в моїх родичів - ні.
- Послухайте, це - не корупція, це - бізнес, не заборонений законом.
- Я вже відповів. Для мене такий "гешефт" неприпустимий. Не можна робити того, чого робити не можна, - намагатися заробити на проблемах компанії.
- Першу скрипку серед радників і кредиторів грав банк Credit Suisse International (CSI)?
- Ні. Перша і єдина скрипка серед радників - Squire. CSI - агент із обміну облігацій і кредитів "Нафтогазу" на нові зобов’язання - виконує здебільшого технічну роль.
CSI був визначений партнером із обміну облігацій "Нафтогазу" на нові зобов’язання із ряду причин. По-перше, він є найбільшим кредитором компанії. Цей банк розуміє інтереси кредиторів і інвесторів, які володіють єврооблігаціями НАКу. Вже під час фінансової кризи CSI підставив плече українському уряду. У нас була впевненість у цьому банку.
Природно, ми побоювалися, що буде конфлікт інтересів, але нас запевнили, що працюватимуть дві незалежні команди. Одна займатиметься реструктуризацією безпосередньо для CSI, а друга - обстоюватиме наші інтереси. В їхній практиці це називається "Китайська стіна".
Окрім того, попри те, що ми взаємозалежні із CSI, ми провели тендер. І CSI на тендері запропонував найвигідніші умови.
- Тобто 20 жовтня ми знатимемо, чи відбулася реструктуризація зовнішніх боргів "Нафтогазу" та наскільки вона успішна?
- Точна дата - 23 жовтня. Це дата випуску в обіг нових цінних паперів НАК "Нафтогаз України". Думаю, він пройде успішно. Є всі передумови та підстави бути в цьому переконаним.
- Чи вплине надалі реструктуризація боргів на вартість кредитів для НАКу і для України в цілому?
- Думаю, що в середньостроковій перспективі не вплине. Разом із іншими заходами щодо поліпшення фінансового стану компанії успішна реструктуризація заборгованості НАКу цього року поліпшить структуру боргу компанії. У середньостроковій перспективі це вплине на поліпшення кредитного рейтингу та можливість залучення фінансування. Переконаний також, що цивілізоване розв’язання боргової проблеми НАКу сприятливо позначиться на українському ринку боргів.
Нині НАК "Нафтогаз України" веде активні переговори з кредиторами щодо реструктуризації зовнішніх зобов’язань. Переговори було розпочато задовго до настання однієї з актуальних дат погашення заборгованості - 30 вересня 2009 року. У вересні ні для кого не було секретом, що "Нафтогаз" перебуває на завершальному етапі переговорів про відстрочку платежів за зовнішніми позиками.
На сьогодні компанія здійснює в повному обсязі фінансово-господарську діяльність і водночас проводить роботу, пов’язану з реструктуризацією зовнішньої заборгованості. Це нормальний робочий процес.
Компанія завжди відчувала до себе підвищений інтерес із боку преси, цим, вочевидь, і пояснюються численні публікації на відповідну тему, що, по суті, є звичайною діяльністю за умов світової фінансової кризи.
- Ви сподіваєтеся на успіх обміну єврооблігацій? Чому?
- Ми дуже серйозно підійшли до питання формування пропозиції для кредиторів, тому наші надії обгрунтовані. Ми постаралися максимально врахувати інтереси кредиторів, можливості компанії та держави.
- Усі кажуть про дефолт НАКу. Це загроза є реальною та в якому разі? Чи як тоді це розуміти? І як ви до цього ставитеся?
- Слід розуміти, що таке дефолт, перед тим, як казати про це. Для мене найстрашнішим було дати згоду на реструктуризацію, чітко розуміючи, що таке дефолт і технічний дефолт "Нафтогазу". Це означало, що вісім днів (до першого голосування основних власників облігацій та основних кредиторів НАКу, як я вам розповідав по гарячих слідах зустрічей у Лондоні) ми перебуватимемо в стані технічного дефолту. (Нібито й без цього в мене мало сивого волосся з’явилося за останні роки...) Ви мою позицію знаєте: я ніколи не хотів приводити компанію ні до реструктуризації, ні до непродуманого реформування, ні до дефолту. А вже тим паче - до банкрутства.
Нині ще й ТЕЦ узяли під контроль. Як бачите, нічого ми не "викидаємо", ні з чим необхідним не розстаємося, а навіть зовсім навпаки.
- Навіщо вам знадобилися 11 ТЕЦек? Адже всі вони ваші боржники! Який сенс брати контроль над ними?
- Не питання, що ми з ними робитимемо. Покличемо сюди 11 директорів, "повісимо" їх на рахунки в Укргазбанку, виведемо весь рух за рахунками на комп’ютер і бачитимемо від входження абонентської плати сьогодні, куди пішла кожна копійка. Тому що народ України платить, а вони разом із мерами що творять весь цей час? Розмиваються платежі в різні боки, а потім розповідають, що їхні міськради не пропускають підвищення тарифів. Це - казки бабусі Арини.
- Чи очікувати після реструктуризації боргів НАКу різкого підвищення цін на газ для населення та промисловості, як того вимагає МВФ?
- Планом дій по реалізації Меморандуму про економічну та фінансову політику, укладеного в рамках співробітництва України з МВФ, передбачено запровадження графіка щоквартальної корекції цін на природний газ із метою зменшення дефіциту бюджету НАК "Нафтогаз України".
Для виконання положень вищезгаданого меморандуму Національною комісією регулювання електроенергетики (НКРЕ) було прийняте рішення про затвердження нових рівнів цін на природний газ для населення та підприємств комунальної теплоенергетики.
Рішеннями комісії передбачалося:
- з 1 вересня 2009 року підвищення рівнів діючих роздрібних цін на природний газ для населення на 20%;
- з 1 жовтня 2009 року підвищення на 20% для підприємств комунальної теплоенергетики граничного рівня ціни на природний газ, що використовується для виробництва і надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання;
- починаючи з 1 січня 2010 року з метою поступової конвергенції роздрібних цін на природний газ для населення і підприємств комунальної теплоенергетики до ціни на імпортований газ щокварталу підвищувати їх на 20%.
Проте відповідно до вимог чинних нормативних актів прийняття рішення НКРЕ про підвищення цін для зазначених споживачів передбачає їхнє узгодження.
Прийняте НКРЕ рішення про підвищення цін на природний газ для населення не узгоджено спільним представницьким органом Всеукраїнських профспілок. Після позову Національного форуму профспілок України 31 серпня 2009 року прийняте відповідне судове рішення Окружного адміністративного суду м. Києва, в якому була оскаржена постанова НКРЕ про підвищення цін для населення.
Таким чином, роздрібні ціни на природний газ для населення залишаються незмінними з 1 грудня 2008 року.
Також, за інформацією НКРЕ, у зв’язку з забороною Окружного адміністративного суду м. Києва ціна на природний газ для підприємств ТКЕ з 1 жовтня 2009 року не підвищуватиметься. Таким чином, вона залишається незмінною з 1 грудня 2008 року.
- Ви переконуєте, що реструктуризація боргів НАКу, на яку Кабмін виділив - у формі держгарантій - 2005,700 млн. дол., не позначиться на ціні газу для жителів України. Та якщо реструктуризація євробондів, наприклад, не відбудеться або пройде не так, як розраховує "Нафтогаз" і Мінфін? Або не вдасться домовитися з іншими кредиторами НАКу? Тоді вже точно це позначиться на ціні газу. І громадянам доведеться заплатити за той самий газ, у кращому разі, кожному доларів по десять зверху…
- Не реструктуризація заборгованості є передумовою для зміни тарифної політики, а вартість природного газу, який ми одержуємо й далі реалізуємо своїм споживачам.
- Чому рейтинг НАКу за версією Moody’s погіршений на дві позиції? Гірше тільки рейтинг "с". І сталося це після пропозиції НАКу про реструктуризацію євробондів. Чи справді Moody’s очікує, що НАК не виконає своїх зобов’язань? Fitch Ratings теж знизило рейтинг НАКу (короткостроковий і довгостроковий). І це агентство сумнівається в спроможності НАКу погасити борги у встановлені терміни?
- Справді, кредитні рейтинги НАК "Нафтогаз України" були знижені міжнародними рейтинговими агентствами Moody’s і Fitch Ratings до рівня, що характеризує ризик настання дефолту компанії як високий.
При цьому слід зазначити, що відповідний перегляд рейтингів відбувся в той час, коли стало відомо, що НАК "Нафтогаз України" веде переговори з кредиторами про реструктуризацію зовнішніх зобов’язань. Отже, ні для кого не було таємницею, що терміни проведення розрахунків, визначені в чинних кредитних договорах, переглядатимуться щодо їхнього подовження.
Зміна кредитного рейтингу НАКу є наслідком нашої пропозиції кредиторам про зміну умов погашення заборгованості, що, у свою чергу, і свідчить про складний фінансовий стан позичальника. У разі успішної реструктуризації ми припускаємо, що рейтинги теж прореагують в зворотному напрямку.
- Чи дійсно НАК "Нафтогаз України" вже розпочала переговори про реструктуризацію зовнішнього боргу на загальну суму 1,6 млрд. дол.? І чи справді, крім єврооблігацій, йдеться про борги "Нафтогазу" Depha Bank на суму 220 млн. дол., Credit Suisse International - на 550 млн. і Deutsche Bank - на 395,2 млн. дол., термін погашення яких припадає на 2009-2012 роки? Чи дійсно з урахуванням відсотків загальна сума виплат за ними становить близько 1,78 млрд. дол., у тому числі цього року - близько 650 млн., наступного - близько 570 млн. дол.?
- Як було оголошено раніше, ми запропонували всім кредиторам НАКу з іноземних кредитів, у тому числі й згаданим вами, змінити існуючі умови погашення боргу в 2009-2013 роках. І перенести остаточний термін погашення кредитів на 2014 рік. 1,6 млрд. дол. - реструктуризація в пакеті, включаючи євробонди "Нафтогазу". Ми одержуємо реструктуризацію на п’ять років усього зовнішнього боргу "Нафтогазу" - до 2014 року.
- Чому саме до 2014-го?
- А тому що це буде сторіччя початку Першої світової війни 1914 року (сміється). А якщо серйозно, то після консультацій з Мінфіном було визначено дату погашення.
- Чи є консультантом НАКу з якихось питань російська компанія "Тройка Диалог"?
- Російська компанія "Тройка Диалог" не є консультантом "Нафтогазу" з питань реструктуризації зовнішніх боргів.
- А з яких питаннях вона консультує "Нафтогаз"?
- Тобто вас цікавить, чи є "Тройка Диалог" офшорною компанією, а також те, працюємо ми з офшорами чи ні? Так і запитуйте. То всі ж сьогодні працюють через офшори. Покажіть мені тих, хто не користується такою можливістю! У нас є затверджений перелік офшорних зон, із якими працює Україна. Весь метал продається через офшори, як і вся нафта, і мазут. Купівля імпорту - всього, що завозиться в Україну, теж здійснюється через офшори. Хіба для вас це новина?
- Ні.
- Тож не в тому питання, "Тройка" це або інша компанія. Якщо вони сьогодні принесуть той кредит, який потрібен (я говорю про максимально вигідні умови надання кредиту), то яка різниця, як називається така компанія і чи є вона офшором.
Окремо хочу сказати, що ми працюємо з кіпрським підрозділом "Тройки", тобто не з офшорною компанією, оскільки Кіпр - це такий само член ЄС, як і інші країни, і давно не є офшором. Також хочу навести приклад: один із найдешевших кредитів НАК кілька років тому одержала від кіпрcького підрозділу одного європейського банку. Тож я не бачу жодних проблем у частині роботи з Кіпром, якщо це дає можливість знизити вартість фінансових послуг, які українська компанія одержує від нерезидента.
- Скільки і чийого газу зараз є в українських підземних сховищах газу (ПСГ)?
- 99% газу в ПХГ належить НАКу. Усього 26,3 млрд. кубометрів. Можливо, закачаємо до листопада ще 1-1,5 млрд. кубометрів газу власного видобутку, якщо дозволять погодні умови. Тому що, як бачите, схоже, доведеться включати систему на відбір газу.
- Як відбувається формування підприємства "Нафтогазмережі"? Які виникають проблеми?
- "Нафтогазмережі" створено. Йде процес формування обласних філій.
- Замість нинішніх обл- і міськгазів?
- Філії цієї дочірньої компанії "Нафтогазу" будуть відкриті по всій країні. Ліцензії для них ми одержимо.
- А куди подіти нинішніх "господарів" регіональних газових мереж? Чи слід розуміти, що в такий спосіб їм, а також трейдерам вкажуть на двері, навіть не спитавши, чи хочуть ті виходити?
- Це не зовсім так. Їм запропонують займатися технічною роботою з обслуговування мереж. Тобто основною діяльністю, для якої від самого початку і створювалися обл- і міськгази.
- Майже як у трамваї: "Ви виходите? Ні, ви виходите…" Олегу Вікторовичу, але ж з посередниками на ринку газу так і не покінчено.
- Послухайте, є посередники. Але в чому, чий газ вони продають? Хіба НАКу? Ні! Вони продають газ, що видобувається незалежними виробниками. НАК ліцензій не видає. І це право виробників газу, кому його продавати - посереднику або НАКу. Якби ви сказали, що от до такої-от фірми причетний особисто я або мої родичі, тоді інша річ.
Я готовий вислухати кожного, хто скаже, що оця структура належить мені і займається продажем газу через родичів. Та щось я не чув такого. Я сюди прийшов і сказав: ніколи, ні за які гроші, нікого не пущу в посередники. Один спробував, де він зараз?..
- РНБОУ вважає, що необхідно терміново диверсифікувати джерела поставок газу в Україну. І тут виникає питання про зріджений і стиснутий газ…
- На жаль, ні. Це питання було б актуальним, якби ми розуміли, чи можемо створити свій танкерний флот, здатний перевозити стиснутий і зріджений газ, побудувати термінал для приймання такого вантажу і так далі. Наприклад, розмістити держзамовлення на "Південмаші", оплатити його. Але… Хоча, якщо говорити серйозно, ця тема сьогодні нам могла б багато в чому допомогти.
- Останнім часом увагу громадськості прикуто до реструктуризації зовнішніх боргів "Нафтогазу України". А як щодо реструктуризації внутрішніх боргів, адже там теж накопичилася чимала сума - 18,6 млрд. грн.?
- Кредити ми поки що забезпечуємо. Та не думайте, що їх буде "списано". Була домовленість з приводу того, що Нацбанк має монетизувати цінні папери НАКу на суму 18,6 млрд. грн. …Я не знаю, коли завершиться процес монетизації цінних паперів "Нафтогазу України".
- Відносини "УкрГаз-Енерго", "РосУкрЕнерго" і НАК наприкінці 2007-го - на початку 2008 року в газопоставках для промисловості досі не формалізовано. Ви маєте намір їх формалізувати?
- З цього приводу у мене є рішення правління НАК "Нафтогаз України". І я вважаю цю проблему давно вирішеною. Решта - за "УкрГаз-Енерго", РУЕ. Ми їм нічого не заборгували. А от вони з нами ще не розрахувалися. Але це вже турбота податкової інспекції та правоохоронних органів.
- Коли "Нафтогаз" розраховує одержати свою частину від доходу "УкрГаз-Енерго" і "Укрнафти"?
- Це запитання швидше до правоохоронних органів.
- Як вирішується проблема загрози штрафних санкцій від "Газпрому" за недобір законтрактованого газу?
- Насправді питання про штрафи і про все інше - це предмет обговорення. Але Росія жодного разу першою не говорила про штрафи. Жодного разу! Поки ми усім миром українським не вмовили їх: ну почніть нарешті говорити про штрафи хоча б щось. Парадоксальна країна... Тепер вони почали говорити про штрафи. Тому що ми допросилися, щоб росіяни заявили про висування штрафних санкцій. Тепер не знаємо, що робити.
- Як здійснюються щомісячні платежі "Газпрому"? Звідки беруться кошти при недоплатах за використаний в Україні газ?
- Платимо грошима. Купуємо валюту і платимо. Кажуть - НАК зірвала курс національної валюти в країні. НАК жодним чином курсу гривні зірвати не може, тому що НАК купує валюту через уповноважений банк у Нацбанку, і компанія кладе товар на склад. А товар не дає зростання курсу долара.
- Знову згадали, на саміті в Ялті, про консорціум із управління українською газотранспортною системою (ГТС) між Україною, Росією та Німеччиною. І віце-спікер Держдуми РФ 12 жовтня казав про те ж. Це реально? І чи є актуальною ця ідея на тлі будівництва російських газопроводів, котрі обходять Україну?
- Моя позиція в цьому питанні незмінна: те, що є в країні (мова про ГТС), - це власність народу України. А якщо ви хочете побудувати нове - будь ласка. Ми готові з вами будувати. 50 на 50, як завгодно, залежно від того, хто скільки вкладе. І тоді ідеологія створення консорціуму була правильною. Ви хочете завести туркменський газ у Європу - будь ласка, давайте побудуємо нову гілку. І в ній будемо співвласниками - усім по 33,33%. Півтори тисячі кілометрів трубопроводу побудували б - і жодних проблем. Приклад - українсько-російсько-турецька компанія "Газтранзит". А те, що на цю тему є багато заяв і російських, і українських політиків, то ми заяви чуємо щодня. Звикли…
У майстер-плані, котрий ми готували до спільної конференції Євросоюз-Україна з модернізації ГТС України і презентували в Брюсселі 23 березня 2009 року, був розділ "Перспективні напрямки розширення ГТС України" за рахунок введення додаткових газотранспортних маршрутів Новопсков-Ужгород, Торжок-Долина.
Кошторис проекту - 5,5 млрд. дол. У результаті пропускна здатність української ГТС збільшилася б на 60 млрд. кубометрів на рік. Це більше від пропускної здатності Nord Strim (55 млрд. кубометрів газу на рік по двох гілках) за значно менших інвестицій в українському варіанті. У такому разі, враховуючи тенденції зниження споживання й імпорту природного газу ЄС, перспективи збільшення частки зрідженого газу в балансі газу Європи, могла б відпасти необхідність і в деяких інших обвідних газопроводах.
Саме в ракурсі зазначеного додаткового маршруту розширення ГТС України ми могли б запропонувати участь Росії, а у разі її згоди - і Німеччині, і Франції, котра також висловлювала зацікавленість в участі у міжнародному консорціумі по ГТС України. На жаль, ні на згаданій конференції, ні в ході наступних контактів питання розширення ГТС України поки не знайшло однозначної підтримки. Принципово тут - зацікавити Росію. У будь-якому разі, в цьому питанні рано ставити крапку.
- Чи виділить Європейський Союз, а точніше Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) 300 млн. дол. для закачування газу в українські ПСГ 2009 року? А 2010-го?
- 31 липня Єврокомісія, ЄБРР, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), МВФ підписали "Спільну заяву про наміри щодо підтримки реформи газового сектора в Україні і купівлі газу з Росії". За умовами заяви, 2009 року можна було розраховувати на отримання "Нафтогазом України" кредитів від ЄБРР і ЄІБ під низькі відсотки під державну гарантію. На 2009 рік ЄБРР пропонує 300 млн. дол., на 2010-й - 450 млн.
Загалом питання кредиту ЄБРР виходить за фінансові рамки. ЄБРР висунув ряд дуже серйозних вимог із реформування газового ринку. Що стосується "Нафтогазу України", то практично всі умови виконано.
Основні проблемні питання щодо кредитів міжнародних фінансових організацій перебувають поза компетенцією НАК "Нафтогаз України".
- Наскільки реальним є використання українських ПСГ чехами? Чи все ж це буде "Газпром"? (Чеська Vemex контролює 10% чеського ринку газу, а її, у свою чергу, контролює "Газпром".)
- Закачати газ можна. Але питання віддачі газу завжди пов’язане з такими проблемами: яка температура, який режим, як підписати графік, як його виконати. Бо це єдиний технологічний ланцюжок, який не змінюється. Він працює залежно від того, як споживає газ Європа, як бере Україна.
Тому ще когось запустити туди - не питання. Прийшов - закачав. Потім прийшов - віддай. А віддати не завжди можливо - не виходить, у режим не вписується. Тому краще, щоб у сховищах був наш газ.
- Які ціни на газ діють для "Нафтогазу України" з 1 жовтня 2009 року?
- Ціна імпортованого газу, котрий закуповують 2009 року, відповідно до довгострокового контракту купівлі-продажу природного газу у 2009-2019 роках між ВАТ "Газпром" і НАК "Нафтогаз України" від 19 січня 2009 року, визначається поквартально за формулою залежно від рівня цін на нафтопродукти (мазут, газойль), які діяли на ринку протягом дев’яти місяців, що передували періоду визначення ціни на газ.
За розрахунками, контрактна ціна природного газу, що діє з 1 жовтня 2009 року на кордоні Україна-Росія, становить 208,12 дол. за 1000 кубометрів.
- Які очікуєте ціни на газ на 2010 рік, хоча б у першому кварталі?
- Розрахунки щодо рівня цін на природний газ 2010 року можливо здійснити лише при отриманні даних про рівень цін на нафтопродукти за четвертий квартал 2009-го, які будуть опубліковані за підсумками торгів на європейському ринку.
- Тобто, виходячи з динаміки цін на нафту, у першому кварталі 2010-го варто очікувати подорожчання імпортного газу приблизно на 70-80 дол. за 1000 кубометрів?
- Приблизно…
- Чи справді "Нафтогаз" підвищить тариф на транзит російського газу з 1 січня 2010 року? Скільки він становитиме? Кажуть про підвищення тарифу на 57-60%.
- Ставка транзиту природного газу по території України на 2009 рік визначена на рівні 1,7 дол. за 1000 кубометрів на 100 км відстані.
Починаючи з 2010 року вона розраховується за формулою з урахуванням ряду складових, у т.ч. тарифу, котрий діяв у рік, який безпосередньо передував поточному року транспортування; паливної складової; відстані транспортування; рівня інфляції в Європейському Союзі та ін. За попередніми розрахунками, з урахуванням паливної складової газу рівень тарифу на транзит 2010 року може становити 2,68-2,7 дол. за 1000 кубометрів на 100 км.
- Чи реальною є участь України в проекті Nabucco? Яким чином це можливо?
- За всю Україну я не відповідаю.
- А як щодо участі "Нафтогазу"?
- Питання приєднання до проекту Nabucco взаємопов’язаний із реальністю втілення самого цього проекту. Нині ключові питання у зв’язку з Nabucco такі.
Перше - забезпечення трубопроводу необхідними обсягами газу (заявлена проектна потужність газопроводу 26-32 млрд. кубометрів газу на рік). Потенційними постачальниками газу в Nabucco можуть виступати Азербайджан, Туркменистан і Іран. Але на даний момент чітких зобов’язань від цих країн не надійшло.
Друге - виділення необхідного фінансування для проекту (оціночна вартість - близько 8 млрд. євро). На сьогодні питання фінансування залишається відкритим (у травні 2009-го Європейський інвестиційний банк погодився вкласти в проект до 25% його вартості).
Через невирішеність цих двох основних питань немає визначеності і з термінами завершення реалізації проекту (заявлений плановий початок експлуатації - 2014-2015 роки).
Загалом у разі успішного фінансування Nabucco, гарантованого забезпечення його необхідними обсягами каспійського газу, а також оперативного будівництва газопроводу існують реальні можливості для предметної участі в проекті України. Необхідною умовою буде згода з боку всіх учасників міжнародного консорціуму з будівництва Nabucco, а також гарантоване одержання Україною квот на отримання каспійського газу, який планують транспортувати до Європи.
- Чи вестимуться переговори про поставки в Україну туркменського газу? Чи про цю тему можна забути на десятиліття?
- Туркменистан каже, що готовий продати нам газ. Мовляв, немає запитань. Питання тільки одне - в Узбекистані: в який спосіб ми прокачаємо цей газ в Україну? Колись у нас був з Узбекистаном договір, який у 2003 році успішно "злили".
- Як виживає "Нафтогаз" у таких умовах?
- Виживаємо за рахунок 1,5% від усієї грошової маси надходжень у НАК. Це не загадка, це стало нормою. Випросити дві копійки дуже проблематично.
- Дві копійки й у вас не випросиш, але 24 млн. дол., схоже, у вас вициганили?
- На що?
- Я б сказала - за що? За послуги консультантів.
- Хочу, щоб ви розуміли мою позицію. Коли розпочалися всі ці розмови, я розумів, що реструктуризація нам потрібна. На сьогодні яким чином ми могли це зробити? Я сказав: "Не хочу ні через кого, хочу розуміти таке: є уряд, не міністерство. Дайте мені, будь ласка, папір: із ким я можу, як я можу і куди я можу". Усі папери, що стосуються цих панів, до мене надійшли. Вони проводили реструктуризацію боргів України ще в 2000 році, це ті, хто на Паризькому клубі виступав, кого всі чудово пам’ятають. Оцим шляхом і пішли.
Друге питання: скільки я бився дати дозвіл на збільшення річної ставки за євробондами із 8,5 до 9,125%? Мені надійшов папір тільки на 9,5%. Та реально під 9,125% ми не зробили б реструктуризації. Потрібно просто себе поставити на місце кредиторів. Хочу сказати, що, їдучи з Лондона, я не вірив в успіх на сто відсотків. Після спілкування з кредиторами в мене не було і 50% впевненості в тому, що ми це зможемо. У перший день у мене взагалі була паніка, я не розумів, куди ми рухаємося та що робитимемо далі. На другий день відчув, що щось може вийти.
Мені сподобалася відповідь одного лідера, який сказав: "Можуть бути дуже великі наслідки і для НАКу, і для держави. Технічний дефолт НАКу, що переходить у реальний дефолт". Адже зобов’язання НАКу пов’язані з багатьма банками, передусім з Укрексімбанком. Кредитори могли б вимагати термінового погашення і всіх більш ранніх позик. А далі вже суверен Україна стояв під сумнівом.
Що ж до реструктуризації, моя позиція була такою: будь ласка, займайтеся, я готовий подивитися на це зі сторони, але при цьому мені, будь ласка, усі папери надайте.
- Ну, а як же відсоток оплати - справді 1,75 від суми угоди?
- 1,75% ніхто не підписував. У мене є дозвіл на ставку, яка значно нижча й узгоджена з урядом (лист, де написано "ПОГОДЖЕНО"). Ну, не віддам я свого.
- Юлія Тимошенко на саміті в Ялті сказала, що не бачить передумов для конфлікту з "Газпромом" і що має намір цього разу зустріти Новий рік і Різдво вдома і вже точно не в "Газпромі". А ви? Чи є у вас впевненість у тому, що Новий рік і Різдво зустрінете по-людськи, а не як завжди - у "Газпромі"?
Юлія Володимирівна, як сказала на саміті, що зустріне Новий рік удома, так і буде. А я, якщо знадобиться, готовий зустрічати й у "Газпромі".
Алла Єрьоменко
За матеріалами:
Дзеркало Тижня
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас