Держлітрвидань — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держлітрвидань

579
Законодавчі ініціативи нинішньої осені показали, що вітчизняний алкогольний ринок продовжує залишатися джерелом натхнення для українських органів влади, а їх фантазію щодо його подальшого регулювання навряд чи можна назвати вичерпаною. Осінній "алкогольний" пакет ініціатив уряду та парламентаріїв викликав в операторів ринку найрізноманітнішу гаму почуттів - від дружного "одобрямс" до шклаву обурення та іронії.
МРЦ
Повну підтримку в "алкогольників" зустрів проект постанови Кабміну про зміну розмірів мінімальних роздрібних цін (МРЦ) на міцні алкогольні напої. Так, пропонується збільшити МРЦ на 0,5 л горілки з нинішніх 14 грн. до 17,96 грн., "мінімалку" на коньяк підняти в такий спосіб: МРЦ на "тризірковий" напій встановити на рівні 26,36 грн. за 0,5 л (нині - 25 грн. за той же обсяг), "чотиризірковий" - 29,34 грн. (зараз - 28 грн.), а "п'ятизірковий" - 33,34 грн. за 0,5 л (діюча МРЦ - 32 грн.).
При розробці розмірів підвищення МРЦ уряд врахував рекомендації операторів, а саме підвищення, на їх думку, викликано необхідністю захисту легальних виробників, що виникла внаслідок збільшення ставок акцизного збору на етиловий спирт до 34 грн. за 1 л 100%-вого спирту з 1 липня 2009 р.
Нагадаємо: діючі розміри МРЦ були встановлені постановою Кабміну №957 від 30.10.08 р. і розраховані з урахуванням акцизу в розмірі 21,5 грн. за 1 л 100%-вого спирту.
Андрій Охлопков, генеральний директор ГК "Союз-Віктан", пояснив: "Після липневого збільшення акцизу були створені передумови для росту частки тіньового сегменту. Встановлення мінімальної ціни на міцний алкоголь ускладнить нелегальне виробництво". Разом з тим Юлія Самойлова, генеральний директор корпорації "Олімп", підкреслює: "Хоча МРЦ і не можна віднести до ринкових механізмів регулювання галузі, зараз у держави немає іншого ефективного інструмента регуляторної політики. Легальному ринку потрібні економічні гарантії розвитку при нових податкових зобов'язаннях".
На ура був зустрінутий проект і великі вітчизняні виробники коньяку. Так, Юлія Комарова, директор з маркетингу ЗАТ "ОКЗ", прогнозує, що введення коньячної "мінімалки" серйозно вдарить по позиціях "боттлерів", і рекомендує таким компаніям "вкладати гроші у виноградарство та нові технології".
Відзначають позитивний ефект від введення МРЦ на алкогольні напої і податківці. Як розповів начальник Управління адміністрування акцизного збору ДПАУ Юрій Марченко, після введення МРЦ у жовтні минулого року середньомісячні надходження акцизного збору від реалізації лікеро-горілчаних виробів у листопаді-грудні 2008 р. зросли на 10,7% у порівнянні з середньомісячними показниками, зафіксованими ДПАУ в січні - жовтні минулого року. При цьому, за його словами, питання про оптимальний розмір МРЦ було дискусійним і обговорювалося на нарадах між керівництвом ДПАУ і представниками лікеро-горілчаної галузі.
Торгівля
Наприкінці вересня в парламенті було зареєстровано законопроект №5168 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про упорядкування роздрібної торгівлі алкогольними напоями і боротьбі з алкоголізмом" народного депутата Миколи Присяжнюка. Суть проекту зводиться до відродження практики реалізації алкоголю винятково в спеціалізованих магазинах або в спеціалізованих відділах універсальних магазинів (відділених від загального приміщення стіною, із власним входом).
Крім того, пропонується встановлювати особливі обмеження щодо місця розташування спеціалізованих магазинів (ідея нині популярна в середовищі законодавців і не раз "спливала" при підготовці різних законопроектів). Зокрема, вказується, що мережі реалізації алкогольних напоїв не можуть розташовуватися на відстані менше 100 м від будинків органів місцевого самоврядування, держустанов і військових частин і менше 200 м від дитячих, навчальних, наукових і оздоровлювальних установ.
Планується заборонити торгівлю алкоголем на зупинках громадського транспорту, вокзалах, у портах йтааеропортах. "Подібний механізм може працювати в країнах з розвиненою економікою і високим рівнем життя. Та й залучити інвестиції в нові спеціалізовані магазини в нинішніх умовах практично неможливо", - оцінила ініціативу Самойлова. А витрати на відкриття одного спеціалізованого магазину, за словами директора Асоціації "Укргорілка" Івана Жовніра, становлять $80-100 тис. При гострій недостачі грошових ресурсів, а також з урахуванням проблем з кредитуванням, фінансування запропонованих ініціатив стане каменем спотикання на шляху до їх реалізації.
Зрозуміло, що навіть у випадку відкриття таких мереж витрати будуть компенсуватися за рахунок збільшення націнок на алкоголь. Така практика, на думку Романа Вашколупа, генерального директора ТОВ "Національні алкогольні традиції", "призведе до однозначного результату - падіння продажів легального алкоголю і, як наслідок, різкого скорочення податкових надходжень до бюджет".
Втім, у неофіційних бесідах оператори алкогольного ринку (посилаючись на думку деяких парламентаріїв) дали зрозуміти, що ставляться до проекту з великою часткою скептицизму і вважають його не більш ніж популістським кроком напередодні президентських виборів. Внаслідок того що після затвердження документа в нинішньому вигляді під забороною опиниться діяльність переважної більшості продовольчих торговельних мереж у містах, імовірність його прийняття досить невелика.
Акциз
Оптимізм представників алкогольних компаній був досить затьмарений і чергова загроза істотного збільшення ставок акцизного збору на етиловий спирт. Справа в тому, що в парламентських комітетах всерйоз обговорюється можливість підвищення ставки з нинішніх 34 грн. до 50 грн. за 1 л 100%-вого спирту. Щоправда, терміни поки невідомі. Побічно ця інформація підтверджується і планом збільшення надходжень від акцизного збору на ЛГВ, закладені у законопроекті "Про Державний бюджет на 2010 рік".
Досвід попереднього збільшення акцизу підказує, що якщо розмір податку зміниться, скажімо, з 1 січня 2010 р., то протягом часу, що залишився до цього часу, оператори будуть прагнути максимально наростити виробництво і створити запаси продукції за "старими" цінами. Природно, це призведе до різкого росту відрахувань від акцизного збору.
Можливо, на подібний сценарій розвитку подій саме й розраховують ініціатори збільшення ставок. Але зрозуміло, що нова мінімальна роздрібна ціна, що викликала багато позитива у "алкогольників", може застаріти ледве чи не з миті її введення.
Михайло Дікаленко, Еліна Московчук.
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас