Бізнес звик до кризи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бізнес звик до кризи

Казна та Політика
1868
Робота в кризових умовах стає нормою для українських компаній. Про це свідчать опубліковані минулого тижня результати дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії", проведеного фірмою "Ернст енд Янг" і Європейською бізнес-асоціацією (EBA). За даними дослідження, для українського бізнесу перелік наболілих питань залишається незмінним уже третій квартал поспіль.
До нього стабільно входять: зниження продажів, девальвація гривні, затримка платежів з боку партнерів і клієнтів, зниження попиту на товари й послуги, необхідність зменшення операційних витрат. Щоправда, якщо на початку року найбільш гостро компанії переживали падіння продажів, то за підсумками другого кварталу понад 80% респондентів визнали найбільш актуальною проблемою знецінення нацвалюти. Все інше їх менше непокоїть.
Так, кількість підприємств, стурбованих зниженням продажів, за підсумками другого кварталу зменшилась з 65 (в I кв. 2009 р.) до 57%, затримкою платежів - з 59 до 49%. Важкою ложкою дьогтю для вітчизняного бізнесу, як і раніше, залишається падіння прибутковості й доходів від продажів, (про це заявили відповідно 73 і 70% учасників опитування).
"Найбільше зниження прибутку відчувається в будівництві, тому що через кризу заморожено близько 80% будівельних проектів. В результаті різко знизився попит на будівельні матеріали, зменшилися замовлення на проведення будівельно-монтажних робіт", - констатує аналітик ІФ "Інтерфон" Вікторія Кернеш.
До топ-10 галузей, найбільш постраждалих від кризи, економісти також включають металургію, хімічну промисловість і машинобудування, що стали жертвами погіршення кон'юнктури на зовнішніх ринках. Втім, низка компаній усе ще не втрачає надії бути в "плюсах". Кількість респондентів, які очікують збільшення свого прибутку, у порівнянні з 2008 р., зросла в другому кварталі з 11 до 14%.
"Переважно це підприємства тих галузей, попит на продукцію яких не впав під час кризи. До них відносяться сільське господарство й харчова промисловість, які внаслідок девальвації гривні змогли підтримати свою конкурентоспроможність як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринках", - переконаний старший економіст інвестиційної групи "Сократ" Михайло Сальников.
На цьому тлі зусилля компаній зі зниження витрат виглядають цілком закономірно. Більшість підприємств продовжують підтримувати режим економії за рахунок зменшення видатків на маркетинг і збут (63%), адміністративних (77%), отримання кращих умов від орендодавців/власників нерухомості (62%), скорочення персоналу (54%) і т.д. Істотним нововведенням, відзначеним у другому кварталі, стало різке збільшення кількості підприємств, сконцентрованих на підвищенні ефективності (близько 70%). "Криза підсилила потребу підприємств у збільшенні ефективності виробництва. Це наочно відображається в статистиці із валового внутрішнього продукту: додана вартість у багатьох галузях падає менше, ніж випуск. Наприклад, у другому кварталі 2009 р. у торгівлі вона скоротилася на 17,6% (рік до року), а випуск - на 22,3%", - пояснив "ДС" економіст Astrum Investment Management Олексій Блінов.
Однією з найбільш яскравих позитивних тенденцій, відзначених у квітні-червні поточного року, стало незначне зростання продажів, зафіксоване вперше з вересня 2008 р. За підсумками другого кварталу про збільшення обсягів збуту в порівнянні з початком року заявило більше 20% компаній, а в порівнянні з першим кварталом - 50%. У середньому їм вдалося підвищити продаж на 1-10%. На думку експертів, таким успіхом підприємства почасти зобов'язані знецінюванню національної валюти.
"Збільшення обсягів продажів - це прояв тенденції "втечі від гривні". Зростання курсу долара викликає паніку серед населення й бізнесу. Для захисту заощаджень вони вкладають частину грошей у валюту, а частину- в товари", - розмірковує Вікторія Кернеш. "У другому кварталі гривна трохи зміцнилась, і багато споживачів вирішили скористатися часом і купити імпортну техніку, автомобілі й т.д. за більш дешевими цінами", - згодний із колегою Сальников. Однак у порівнянні з докризовим періодом обсяги продажів компаній продовжують знижуватися - більше 70% опитаних підприємств усе ще відчувають спад. Причому третина респондентів падіння обсягів реалізації перевищило 40%. Проте аналітики переконані, що позитивні тенденції, які спостерігались в середині року, будуть підсилюватись.
"Українська економіка, як і світова, поступово виходить із кризи. Збільшується зовнішній попит на нашу продукцію. Експортно-орієнтовані компанії різко збільшують продажі. У першу чергу це стосується металургів, машинобудівників і підприємств харчової галузі", - підкреслив у розмові з "ДС" старший аналітик інвестиційної компанії Phoenix Capital Андрій Нестерук. Локомотивом для підвищення внутрішнього попиту повинні стати відтік депозитів з банків і прийдешнє збільшення соціальних виплат напередодні президентських виборів.
Закономірним наслідком пожвавлення попиту стало зменшення частки компаній, які прийняли рішення про скорочення обсягів виробництва. Зате кількість підприємств, які анонсували збільшення виробничих потужностей (у середньому на 5-10%), показали стабільне зростання.
"Ця тенденція може свідчити про перші ознаки поступового відновлення компаній. Вони або звикають до ведення бізнесу в нових економічних умовах, або досягають більш-менш стабільних поліпшень. Щоправда, невелике зростання продажів, відзначений за результатами дослідження, відбувся на тлі значного падіння української економіки, що спостерігалося в четвертому кварталі 2008 р. Але якщо в найближчому майбутньому не відбудеться великих економічних потрясінь, тенденція збільшення продажів, імовірно, продовжиться", - вважає керівний партнер "Ернст енд Янг"Олексій Кредісов.
Незважаючи на помітні позитивні тенденції, бізнесмени фактично втратили надію на закінчення кризи в 2009 р. Кількість оптимістів, що сподіваються на це, скоротилося з 37 до 11%. Тепер 80% підприємців вважають, що спад економіки України припиниться в другому-третьому кварталах 2010 р. Одночасно збільшилося й кількість скептиків, упевнених, що економіка почне рости тільки в 2011 р. До середини літа таку можливість розвитку подій пророкували близько 6% опитаних підприємців.
Петро Ручников
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас