Таксі замовляли? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Таксі замовляли?

4896
Ситуація з наданням послуг таксі у столиці дійшла тієї межі, коли на неї вже не можна було не реагувати ні Київській владі, ні самим перевізникам. Тож не дивно, що майже одночасно Київрада разом з КМДА, з одного боку, й численні структури, які діють на ринку послуг таксі, з іншого, заклопоталися вирішенням нагальних проблем. Але, як уже неодноразово траплялося в практиці діяльності нинішньої столичної влади, яка не звикла у процесі реформ або змін радитися з тими, кого вони стосуються, - вийшло так, що чиновники виношують одні плани реформування, а більшість учасників ринку - зовсім інші. Одну й ту ж хворобу, таким чином, пробують лікувати діаметрально протилежними методами.
"Грачі" й не відліталиКиївська влада всі болячки цього вельми чутливого сегмента ринку вирішила лікувати одним штибом - створенням муніципальної служби таксі. Доки оформлялися папери і велись підрахунки майбутніх прибутків, судячи з усього - не лише бюджетних, справа рухалася доволі швидко. 14.11.2008 року Київрада приймає рішення "Про встановлення Правил надання послуг з перевезення пасажирів та їх багажу в таксі в м. Києві". В цьому документі прописується ціла низка доручень КМДА. Представницький орган зобов’язав виконавчу владу зробити декілька кроків. По-перше, встановити правила надання послуг із перевезення пасажирів. По-друге, до 1 вересня 2009 року визначити нормативну кількість автомашин та їх стоянок, відповідно до вимог Держкласифікатора соціальних стандартів і норм. По-третє, спільно з райдержадміністраціями визначити місця зупинок і розробити вимоги до їх облаштування. По-четверте, забезпечити проведення конкурсів із залучення інвесторів для забезпечення якісних послуг.
Певна річ, якби ці, досить слушні й необхідні, доручення Київради чиновники КМДА бодай певною мірою виконали, порядку в роботі столичних таксомоторів побільшало б. Але за більш ніж дев’ять місяців із часу прийняття цього рішення у сфері пасажироперевезень в таксі ситуація у столиці не тільки не поліпшилась, а стала ще гіршою. Із понад двох десятків тисяч автомашин, які пропонують послуги киянам та гостям міста, лише дві тисячі мають ліцензійні листи, тобто працюють легально, сплачують податки. За кермом решти перебувають так звані "грачі", які, працюючи без дозвільних документів, встановлюють високі ціни за проїзд, перехоплюють пасажирів, чим заважають добросовісним перевізникам вести свій бізнес. Причому з настанням кризи кількість автомобілістів, які прагнуть підзаробити, стрімко зростає. І рішення Київради щодо "визначення нормативної кількості автомашин" нескільки не заважає цьому процесові. З визначенням та впорядкуванням стоянок таксі у столиці - справи не кращі. Тут, як і раніше, панують стихія й хаос: де перехрестя вулиць - там і стихійна стоянка таксомоторів, нічим не позначена, не облаштована. Невтішну картину довершує різнобій цін за проїзд, який відкриває простір для зловживань.
Щоправда, не до всіх пунктів рішення Київради щодо поводження з таксомоторами чиновники КМДА поставилися так індиферентно. За виконання одного з них, а саме - "створити комунальне підприємство, на яке покласти обов’язок створити сучасну та якісну службу таксі" - посадові особи адміністрації взялися з неабиякою активністю. Судячи з усього, саме в цьому положенні "Правил…", схованому серед тих, яких ніхто й не збирається реалізовувати, і заритий собака. Вже через місяць на основі цього пункту було розгорнуто цілу програму дій. Київський градоначальник підписує кілька розпоряджень, у яких простежується чітка лінія на те, щоб розмежувати "своїх" і "чужих", деталізувати ідею створення муніципальної служби таксі. Було створено робочу групу, яку очолив перший заступник голови КМДА Євген Червоненко. З вуст мера і його команди посипалася злива компліментів на ще не утворену муніципальну структуру. З її допомогою, мовляв, буде покладено край поборам перевізників, які встановлюють ціни на власний розсуд. Стверджувалося: муніціпали-перевізники, машини яких будуть оснащені ефектною атрибутикою, прикрасять столицю, що так доречно для Євро-2012. І взагалі, впізнавані таксі муніципального розливу стануть справжньою окрасою Києва. Для більшої переконливості цих запевнень керівництво мерії з настанням весни розрекламувало і провело щось на кшталт виставки-оглядин майбутнього муніципального парку таксі. Презентували шість різних, одна за одну кращих, автомашин закордонних марок, серед яких "Шкода" була не найпрестижнішою. При цьому наголошувалося, що в плані закупок презентованих автомашин уже є серйозні домовленості. Тоді ж "батьки міста" урочисто пообіцяли: муніципальне таксі з’явиться вже на День Києва. Цього, як бачимо, не сталося й досі. І жалкувати з цього приводу не слід.
Тверезі, прагматичні розрахунки свідчать, що задум створення муніципального таксі в такому вигляді, як бачать чиновники, не має реальних шансів на втілення. Річ у тому, що проектована структура має одночасно і працювати на ринку як перевізник, і виконувати роль регулятора для інших. Але такого підходу, при якому один з учасників ринку ставиться у привілейоване становище, чинне законодавство не допускає. З цим київській владі, хоче вона того чи не хоче, рахуватися доведеться. Стримує просування цього хитромудрого плану й, так би мовити, моральний чинник. Керівникам мерії, які не знаходять коштів на найнеобхідніше (погашення багатомільйонних боргів "Київенерго", "Київводоканалу", на продовження будівництва заморожених станцій метро і навіть на утримання бюветів), буде важко пояснити населенню, з якого це дива на малоперспективну й вочевидь збиткову справу треба спрямувати такі величезні кошти. Фахівці підрахували, що в умовах кризи і нинішнього низького рівня управління міським господарством столиці реалізувати ідею муніципального таксі нереально. Щоб сформувати структуру з "нуля", оснастити її необхідною апаратурою, закупити не одну сотню сучасних автомашин, знадобиться близько 1 млрд. грн. А де мерія знайде кілька сот таких водіїв, які: по-перше, зуміють уберегти від ДТП дорогі автомашини доти, доки вони окуплять себе; по-друге, у складних умовах конкуренції та обіцяних під час рекламної кампанії низьких цін за проїзд зможуть заробити кошти для окуплення величезних затрат і на власну зарплату? Це нереально. Досвідчені люди стверджують: автомобіліст - ще не таксист. Щоб стати ним, потрібен не один рік практичної діяльності і певні здібності до ведення цього бізнесу. Без їх участі будь-які зміни на ринку перевезень навряд чи обіцяють успіх.
У столиці бракує не операторів таксі, самозайнятих перевізників, а організаторів і фахівців, здатних навести порядок у цьому бізнесі, виробити єдині для всіх учасників ринку правила гри й домогтися їх обов’язкового виконання. Але в чиновників КМДА, прямий обов’язок яких - займатися цією чорновою роботою, налагоджувати ділові зв’язки з перевізниками, зовсім інші пріоритети. Коли стало зрозуміло, що для створення класичної муніципальної служби таксі бракує як коштів, так і організаторських здібностей, чиновники КМДА переорієнтовуються, роблячи ставку на одну з приватних структур. Інакше кажучи, перевагу віддали одному з більш ніж семи десятків операторів, які працюють на ринку Києва. При цьому жодних підстав для такого вибору немає. Тендеру чи конкурсу для визначення перевізника, якого мерія має намір проголосити комунальним підприємством і наділити правом регулятора всього процесу обслуговування пасажирів таксі, не проводили. Чиновники КМДА, схоже, прагнуть обійтися без конкурсних засад. Лазівку для таких дій було підготовлено ще під час розробки вже згадуваного рішення Київради, яким змагальність у процесі визначення кращих не передбачена. Для відбору досить того, що претендент пройде "кваліфікаційну перевірку", критеріїв якої не визначено. Отже, чиновники можуть вести відбір найдостойніших як їм заманеться.
Мабуть, процес муніципалізації пішов би за цим сценарієм, якби не жорстка позиція учасників ринку таксі, більшість яких вимагає від мерії облишити далекі від реальності прожекти, не "влазити в бізнес", у тому числі й через посередників, а спільно з учасниками ринку, профспілками зайнятися тим, чим їй належить займатися: наведенням елементарного порядку на ринку, створенням сприятливих умов для розвитку цього сегменту бізнесу, утвердженням добросовісної конкуренції на ньому. Саме так, у спільній копіткій праці, шляхом відбору найкращих підприємств, перевізників, може сформуватися корпус таксистів, за який Києву справді буде не соромно.
Тим часом як в КМДА майже рік бавились іграшкою "муніципального таксі", в середовищі самих перевізників з’явилися тенденції до прагматизму, реальної оцінки ситуації. Різні структури, які раніше не знаходили спільної мови, дійшли висновку, що треба домовлятися, виробляти спільні підходи у ставленні як до "грачів", цінової політики, так і до маніпуляцій міської влади з розмежуванням перевізників, створенням муніципального таксі. Вже те, що учасники ринку таксі з ініціативи чотирьох громадських організацій - профспілки самозайнятих таксистів України (ПСТУ), профспілки таксистів Києва, Асоціації роботодавців у сфері бізнесу таксі та Асоціації "Київське таксі" - змогли зібратися на спільні збори й викласти на них свої позиції та провести плідні дискусії, можна вважати успіхом.
Показово, що прагматичні учасники зборів переймалися насамперед не перерозподілом сфер впливу, а станом ринку таксі. Вони запитували: чи можна назвати ринок цивілізованим, коли вулицями Києва гасають близько 27 тисяч таксомоторів і тільки у двох тисяч із них оформлені ліцензійні картки та інші дозвільні документи. Тому представники перевізників сконцентрували увагу на одному питанні - ліцензуванні. На тому, як очистити ринок від "грачів", переконати керівників служб таксі, щоб вони припинили співпрацю з неліцензованими таксистами. Тільки після досягнення повної легалізації, вважають учасники зборів, з’явиться можливість рухатися далі. Аби не відкладати справу в довгу шухляду, домовилися, що до 1 жовтня чистка рядів має бути завершена. Певна річ, якщо до зусиль самих перевізників долучаться міські органи влади. Що ж до спільного проекту Київради і КМДА про Правила надання послуг, то його практикуючі перевізники вважають таким недосконалим і хибним, що навіть не стали обговорювати. Тим більше що одна з профспілок таксистів розробила і розповсюдила для ознайомлення та обговорення альтернативний проект, у якому, на відміну від творіння чиновників, немає синів та пасинків - усі учасники ринку поставлені в однакові умови. Без чого не може бути добросовісної конкуренції, а отже - й оптимальної вартості пасажироперевезень, у якій гармонійно поєднувались би ціна та якість. Представники перевізників звернулися до Київради з проханням відкласти розгляд і затвердження "Правил…" на сесії до представлення альтернативного проекту.
Еліанд Гоцуєнко
За матеріалами:
Дзеркало Тижня
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас