Як вплинула криза на українські компанії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як вплинула криза на українські компанії

1545
За результатами четвертого дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії", проведеного "Ернст енд Янг" спільно з Європейською Бізнес Асоціацією, прибутковість і обсяги продажів компаній продовжують знижуватися, як і в попередні періоди. Таку думку висловили 73% і 70% учасників, відповідно. У дослідженні взяли участь 77 провідних українських і зарубіжних компаній, що працюють в Україні.
П’ять основних проблем, з якими компанії зіткнулися з початку кризи, залишаються: девальвація гривні, зниження продажів, затримка платежів з боку партнерів/клієнтів, зниження (часом значне) попиту на товари/послуги і необхідність зниження операційних витрат. Проте пріоритетність проблем змінилася. У вересні 2009 р. 82% респондентів відзначили девальвацію гривні як найбільш серйозну проблему; за нею йде зниження продажів. Важливість скорочення розмірів компанії та звільнення персоналу зменшилася на третину з часу попереднього дослідження, і є найнижчим показником з початку дослідження.
У вересні 51% респондентів чекають, що їх прибуток в 2009 році буде нижчий, ніж у передкризовому 2008 року. У червні цей показник складав 34% респондентів. Можливо, така значна зміна в очікуваннях є результатом кращого розуміння результатів діяльності в 2009 році. Крім того, 27% респондентів чекають, що їх прибуток цього року зменшиться ненабагато, і лише 8% компаній вказали на те, що вони розраховують отримати такий самий прибуток, що й минулого року. При цьому обидві категорії статистично набагато менші, ніж за результатами попереднього дослідження, коли 39% вказали на помірне зниження і 16% розраховували на отримання аналогічних результатів. Також дещо більше респондентів (14%) чекають збільшення прибутку в порівнянні з 2008 роком.
Результати другого кварталу 2009 року вперше з початку дослідження в третьому кварталі 2008 року фіксують зростання обсягів продажів. Більше 50% респондентів заявили про зростання продажів у середньому на рівні від 1% до 10%, порівняно з попереднім кварталом.
Рішення про зниження обсягів виробництва або надання послуг досі переважає в нинішніх економічних умовах, про що заявили 35% респондентів. Проте частина компаній, які вдалися до такого рішення, скорочується. В той же час про зростання виробничих потужностей, в порівнянні з попереднім кварталом на 5-10%, заявили 27% компаній, які хоч і ненабагато, але змогли збільшити обсяги виробництва.
Олексій Кредісов, керуючий партнер "Ернст енд Янг", заявив: "Дана тенденція може свідчити про перші ознаки поступового відновлення компаній, які або “звикають” до ведення бізнесу в нових економічних умовах, або досягають в своєму бізнесі більш-менш стабільного поліпшення. Але невелике зростання продажів, відмічене за результатами дослідження, сталося на тлі значного падіння української економіки, яке ми спостерігали в 4 кв. 2008 р. В даний момент складно робити якісь прогнози, але якщо в найближчому майбутньому не станеться крупних економічних потрясінь, тенденція до зростання продажів, ймовірно, продовжиться".
Ганна Дерев’янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації, коментує: "Компанії, які працюють на ринку України, вже навчилися пристосовуватися до змін бізнес-середовища. Але серйозна економічна криза в Україні, каталізатором якої виступила глобальна фінансова криза, зайвий раз підкреслила, що бізнес не може витягнути економіку країни самостійно. Україні ще належить пройти через велику кількість регуляторних змін, щоб зробити покращення інвестиційного клімату справді помітним".
Компанії продовжують реагувати на економічну кризу шляхом зниження витрат. Всі респонденти відзначили, що вони планують прийняти або вже прийняли заходи щодо зниження витрат.
Більшість компаній підтвердили, що вони вибрали традиційні способи зниження витрат - зниження адміністративних витрат (77%), зниження витрат на маркетинг і збут (63%), отримання кращих умов від орендодавців/власників нерухомості (62%), скорочення персоналу (54%) і отримання кращих умов у розрахунках з постачальниками (51%). Частка респондентів, що вживають подібних заходів, залишилася практично незмінною з моменту останнього дослідження.
Одна істотна зміна в реакції компаній, відзначена в процесі даного дослідження, - це різке збільшення числа респондентів, чиї зусилля сконцентровані на підвищенні ефективності: 70% учасників відзначили, що вони приділяють увагу підвищенню операційної ефективності, і 55% здійснюють переоцінку прибутковості товарів/послуг.
Як сказав Адлай Гольдберг, керівник відділу консультаційних послуг з ведення бізнесу компанії "Ернст енд Янг" в Україні: "Хоча підвищення операційної ефективності набагато складніше досягти в порівнянні зі стандартним зниженням витрат, воно безумовно допомагає компаніям зберігати конкурентоспроможність і прибутковість у довгостроковій перспективі".
На прохання оцінити, які види діяльності/програми стануть найважливішими в майбутньому, на перше місце респонденти поставили управління ризиками (78% респондентів), на друге місце - управління оборотним капіталом і грошовими коштами (74%).
Більшість респондентів дають позитивні оцінки економічного майбутнього України, проте прогнози щодо відновлення економіки змістилися з 2009 року на 2010 рік. У даному дослідженні чимало респондентів (80%) вважають, що спад економіки України припиниться в 2010 році, тоді як в 1-му кварталі 2009 року таку відповідь дали 62% респондентів.
Про дослідження "Вплив економічної кризи на українські компанії":
Четверте дослідження впливу економічної кризи на українські компанії проводилося з 10 по 28 вересня 2009 р. шляхом анкетування провідних компаній на українському ринку. З 77 підприємств, що взяли участь у дослідженні, 27% представляють український бізнес, а решта 73% - це іноземні компанії, які працюють в Україні (міжнародні, європейські та регіональні (СНД)). 42% компаній-учасниць огляду представляють малий бізнес (до 200 співробітників), 23% - середній бізнес (200-1000 співробітників) і 35% - великий бізнес (понад 1000 співробітників). Компанії, що заповнили анкети, працюють у секторах фінансових послуг (17%), роздрібної торгівлі та споживчих товарів (14%), нерухомості й будівництва (10%) і інших.
Перше дослідження впливу економічної кризи на українські компанії було проведене в жовтні 2008 р., друге - в лютому 2009 р., а третє - в травні 2009 р.
Ірина Сергун
За матеріалами:
Ринок.biz
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас