Фіскали напустились на оптимізаторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фіскали напустились на оптимізаторів

Казна та Політика
1050
ДПАУ минулого тижня розробила проект змін до Закону "Про оподаткування прибутку підприємств", що передбачає подвійне оподаткування перестраховки. За допомогою пропонованих нововведень фіскали мають намір убити двох зайців: збільшити податки для ризикових СК і перекрити оптимізаційні схеми на ринку.
Зараз компанії відраховують до бюджету 3% від суми зібраних валових платежів за вирахуванням премій, сплачених ними за договорами перестраховки з резидентами. Питома вага останніх у загальному обсязі зібраних ринком платежів досить значна.
За даними Держфінпослуг, сума внутрішньої перестраховки в січні-червні склала 3,2 млрд грн. (33%). В той же час, за підрахунками ДПАУ, частка премій, переданих в перестраховку резидентам, досягає 40,3% загального обсягу платежів, або 4,060 млрд грн. При цьому 83 компанії (з 396 ризикових СК) направили на перестраховку більше 60% зібраних премій, недоплативши в держскарбницю понад половину відрахувань. В цілому ж рівень податкової віддачі галузі залишається дуже низьким - 1,6%.
"Зокрема, за весь минулий рік ризикові СК сплатили податок на прибуток на суму 344,6 млн грн. при валових надходженнях премій понад 24 млрд грн.", - розповів провідний фінансовий аналітик рейтингового агентства "Кредит-Рейтинг" Олексій Капустинський.
Стимулювати щедрість страхових компаній фіскали мають намір, розширивши їх базу оподаткування за рахунок витрат на перестраховку. Згідно з законопроектом ДПАУ оподатковуватимуться і платежі, які передаються вітчизняним перестрахувальникам як плата за прийом ризиків.
"Таким чином, податківцям удасться збільшити "страхові" відрахування до бюджету приблизно на третину", - відзначив заступник директора РА "Експерт-Рейтинг" Віталій Шапран.
Попутно відомство отримає механізм боротьби з оптимізаційними схемами, які продовжують процвітати на ринку. За повідомленням ДПАУ, в поточному році на гарячому були спіймані чотири компанії, що промишляють фіктивною перестраховкою. "В процесі їх перевірок встановлено, що з 3,31 млрд грн. отриманих платежів 2,12 млрд грн. вони направили на перестраховку в СК, які ліквідовуються, мають незаконні пільги по сплаті податків і перебувають у розшуку за ухиляння від сплати належної суми податкових зобов'язань (так звані "податкові ями"). Втрати бюджету склали 64 млн грн." - нарікають в ДПАУ.
Експерти переконані, що реалізація податкових ініціатив неминуче призведе до подорожчання страхових послуг. "За нашими оцінками, додаткове навантаження на страховиків (якщо норма буде реалізована в поточному році) складе близько 50 млн грн. в квартал. Об'єктивно це може призвести до зростання тарифів за всіма ключовими видами страхування", - сказав Олексій Капустинський.
Закономірними результатами ухвалення документа також стануть збільшення частки перестраховки у нерезидентів і погіршення ситуації в невеликих СК, що перестраховують свої ризики на українському ринку. Зниження ліквідності та платоспроможності компаній вже призвело до того, що багато хто з них майже повністю перестраховує свої портфелі в більших і фінансово стійких СК. Введення додаткового податку може остаточно ослабити їхні позиції.
Що ж стосується ефективності нової норми в боротьбі зі страховими схемами, то вона принесе лише тимчасовий ефект. "Проблема полягає в глобальній системній кризі, в якій перебуває економіка, і багато учасників ринку, щоб вижити, шукатимуть нові шляхи для мінімізації податків і приховування своїх доходів. Вирішити проблему може перехід до більш-менш системних і уніфікованих правил гри, хоч би у фінансовому секторі", - вважає пан Капустинський.
На думку експертів, оптимальним варіантом може стати переведення галузі на загальну систему оподаткування прибутку. Але в нинішній ситуації, коли більшість СК показують збитки, цю ідею навряд чи підтримають фіскали.
"Оподаткування прибутку - найбільш об'єктивний і справедливий варіант для галузі. Збори страхових премій в першому півріччі 2009 р. скоротилися, рівень виплат - зріс. Девальвація національної валюти на 60% прямо вплинула на фінансові результати компаній, що працюють в секторі автотранспортного і медичного страхування. Тому рівень податкового навантаження повинен відповідати їх реальному фінансовому результату", - відзначила голова наглядової ради СК "НОВА" Ольга Зайцева.
Аналітики вважають, що шанси ухвалення розробленого документа ДПАУ в нинішньому році невеликі. "Ніхто у Верховній Раді не зацікавлений у введенні додаткового страхового податку, оскільки у всіх є "свої" СК.
Тому ця ініціатива, швидше за все, залишиться мертвою. До того ж внесення змін до закону про оподаткування прибутку підприємств наступного року можливе не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року. Якщо ця норма буде порушена, її можуть оспорити в суді", - підкреслив голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В’ячеслав Черняховський.
Втім, практика показує, що, коли мова йде про наповнення держскарбниці, депутати цілком можуть піти на порушення прописаних в законодавстві термінів і активувати перестрахувальний податок ще до кінця поточного року.
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас