Споживачі стрепенулись — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Споживачі стрепенулись

1458
Незважаючи на невгамовну кризу, в країні зростає кількість оптимістів. Якщо в червні-липні споживчі настрої стабільно погіршувалися, у серпні вони почали злегка поліпшуватися. Про це свідчать результати чергового дослідження, проведеного Міжнародним центром перспективних досліджень разом з компанією Gfk-usm. Бажання витрачати гроші, що охопило наших співгромадян, принесло пожвавлення в роздрібну торгівлю і сектор послуг.
Поліпшення споживчих настроїв у серпні виявилося сюрпризом для економістів. "Це відбулося на тлі нестабільного стану національної валюти, яка в серпні продовжувала знецінюватися. Звичайно девальвація гривні викликає протилежну реакцію - споживчі настрої в цей період погіршуються", - відзначають експерти Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД).
Нетрадиційним є й те, що нинішній сплеск оптимізму не пов'язаний зі значним поліпшенням оцінок перспектив розвитку країни. Уперше з початку кризи виросло число опитаних, що вважають, що їхні справи пішли на поправку: індекс оцінки громадянами свого поточного стану виріс у серпні на 11,5 пункту, індекс економічних очікувань - усього на 2,4.
Однією із причин такого парадокса експерти вважають початок виплат вкладів у повному обсязі недавно націоналізованими банками. Крім того, після відтоку депозитів з банків населення ще не встигло "проїсти" значний обсяг готівкової гривні, що накопичився на руках. Саме останній фактор дозволяв частині обивателів почувати себе досить упевнено протягом усього поточного року.
"Незважаючи на загальний економічний спад, скорочення реальної заробітної плати та неприступність кредитів для населення, ринки деяких послуг продовжували рости. Так, кількість користувачів інтернету та абонентів мобільного зв'язку серед населення збільшується, а роздрібні продажі бензину (у натуральному вираженні) залишаються майже без змін у порівнянні з аналогічним періодом минулого року", - розповіла аналітик компанії "Ренесанс Капітал (Україна)" Анастасія Головач.
Спостерігаючи за колапсом на валютному ринку, перші симптоми якого стали помітні ще в липні, громадяни почали не тільки конвертувати гривню у ВКВ, але й вкладати її у великі покупки. Приміром, зростання продажів автомобілів у липні склало 15,9, у серпні - 9,2%. При цьому інфляційні очікування громадян виросли всього на 2,4%. Очевидно, сезонний спад цін на продукти харчування, що обумовив дефляцію (у серпні споживчі ціни знизилися на 0,2, у липні - на 0,1%), зміг почасти нівелювати негативний ефект від знецінювання грошей.
Зміна настроїв споживачів не могла не позначитися на динаміці роздрібного товарообігу. Темпи його скорочення в останній місяць літа в порівнянні з аналогічним періодом 2008 р. сповільнилися до 21,1% (у липні цей показник становив 21,5%).
"Це поліпшення в роздрібному секторі в річному вирахуванні є першим за майже весь останній рік. Але зростання за результатами місяця спостерігається вже четвертий місяць підряд. У серпні його показник склав 2,1% . Швидше за все, поліпшення ситуації можна пояснити тим, що економіка минула дно падіння в червні-липні і тепер починає відновлюватися", - вважають аналітики ІНГ Банку (Україна).
На думку експертів, позитивні настрої українців можуть виявитися недовговічними. Їх будуть підігрівати соціальні виплати, які традиційно виростуть у передвиборний період.
Проте зниження купівельної спроможності громадян через девальвацію гривні і зменшення реальної заробітної плати (на 10% у липні в порівнянні з аналогічним періодом минулого року) уже дуже скоро дасть про себе знати.
Про крихкість нинішнього добробуту обивателів свідчать і очікування громадян щодо посилення динаміки безробіття (у минулому місяці вони виросли більш ніж на 11%) і погіршення довгострокових прогнозів розвитку економіки країни.
Петро Ручников
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас