"Ъ": Одеський НПЗ припинив роботу через конфлікт з "Укртранснафтою" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Ъ": Одеський НПЗ припинив роботу через конфлікт з "Укртранснафтою"

Енергетика
724
Учора стало відомо, що одна з найбільших російських нафтокомпаній – ЛУКОЙЛ – припиняє роботу свого Одеського нафтопереробного заводу (НПЗ) у зв'язку зі зміною маршруту постачання сировини. У компанії підтвердили цю інформацію, пояснивши, що зараз завод діє в режимі рециркуляції і запаси нафти на ньому "зовсім невеликі". У Лукойлі повідомили, що за рішенням "Укртранснафти" з 1 жовтня нафта з Росії повинна надходити на НПЗ не по маршруту Лисичанськ-Кременчук-Одеський НПЗ, а через 32-й км держкордону України з Білоруссю і Броди.
ЛУКОЙЛ купив збитковий на той момент Одеський НПЗ в 1999 році. Зараз його потужність становить 2,8 млн т нафти на рік, згодом компанія планувала збільшити її до 5 млн т. З 2005 по 2008 рік на НПЗ проводилася модернізація, яка дозволила випускати бензин стандартів "Євро-3" і "Євро-4".
На початку вересня на засіданні Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) було ухвалено рішення переглянути тарифи на транспортування нафти по чотирьох з 28 маршрутів. Так, тариф на ділянці від пункту здачі нафти в Одеському нафтотерміналі до Кременчуцького НПЗ складе 20,5 грн/т, до нафтопереробного комплексу "Галичина" – 29,5 грн/т, до "Нафтохіміка Прикарпаття" – 31 грн/т; від 32-го км кордону України з Білоруссю до Одеського НПЗ – 36,7 грн/т. У НКРЕ пояснили, що перегляд тарифів пов'язаний із запуском у роботу Одеського НПЗ.
До кінця року комісія планує переглянути інші тарифи на транспортування нафти. Рішення НКРЕ тоді не влаштувало ВАТ "Лукойл-Одеський НПЗ" (контролює ЛУКОЙЛ). Начальник юридичного відділу НПЗ Світлана Назим на засіданні заявила, що оператор нафтотранспортної системи "Укртранснафта" нав'язав заводу економічно невигідний маршрут транспортування нафти. Втім, аналітики тоді запевняли, що ЛУКОЙЛ не стане зупиняти НПЗ, оскільки нові тарифи на транспортування нафти лише незначно збільшують видатки компанії. У Лукойлі відзначають, що завод буде зупинений доти, поки Україна не запропонує прийнятні умови поставок нафти. У той же час у компанії розраховують вирішити ситуацію найближчим часом. "Ми будемо вживати термінових заходів, про які стане відомо в найближчі дні", - заявили в Лукойлі.
Голова "Укртранснафти" Олександр Лазорко від коментарів відмовився. На бік "Укртранснафти" став заступник голови правління "Нафтогазу" Валентин Франчук, заяви якого ближче до вечора поширила прес-служба компанії. Пан Франчук розповів, що "Укртранснафта" була змушена змінити маршрут транспортування нафти на Одеський НПЗ у зв'язку із надходженням заявки від ЗАТ "Укртатнафта" на транспортування легкої танкерної нафти з Одеси в Кременчук.
"Керівництво 'Укртранснафти' протягом двох місяців вело переговори із представниками Лукойла. Тим часом чотири запропоновані варіанта іншої поставки нафти її не влаштовували, незважаючи на те, що вони були більш дешевими і короткими", - цитує пана Франчука прес-служба "Укртранснафти". За його словами, ЛУКОЙЛ перейшов на мову ультиматумів, від якої керівник "Нафтогазу" порадив йому відмовитися.
Нагадаємо, до призначення в НАК "Нафтогаз України" пан Франчук був фінансовим директором "Укрнафти". А пан Лазорко – головою правління ВАТ "Галичина". Обидві структури, а також ЗАТ "Укртатнафта" контролює група "Приват".
Начальник аналітичного відділення "Велес Капіталу" Михайло Зак вважає, що з фінансової точки зору зупинка заводу не стане великою проблемою для Лукойла. У той же час із урахуванням вкладених коштів компанія зацікавлена в покритті капітальних витрат, так що буде прагнути до якнайшвидшого врегулювання проблеми, вважає аналітик.
Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн стверджує, що навіть тимчасова зупинка Одеського НПЗ здатна вплинути на вартість нафтопродуктів на ринку. "Цей завод має значний вплив на південні області країни, де зараз проходять сільгоспроботи, і попит на нафтопродукти підвищений. Гадаю, паливо в цьому регіоні подорожчає після зупинки заводу на 10-15%, а в цілому по Україні – на 5-7%", - говорить гендиректор "Донецькойлсервісу" Віктор Мартиросян. З ним погоджується гендиректор мережі АЗС "Галич-Петроль" Богдан Радько. "Зараз ситуація на ринку вибухонебезпечна – через перевірки, які влаштував Антимонопольний комітет, кілька трейдерів зупинили продажі. Якщо з ринку зникне ще й паливо Одеського НПЗ, зростання цін не уникнути", - відзначає він.
Олег Гавриш, Олександр Чорновалов; Ольга Мордюшенко
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас