ДПАУ обклала страховиків — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ДПАУ обклала страховиків

Казна та Політика
616
Податкова розробила законопроект, що дозволяє застосовувати подвійне оподатковування при перестрахуванні. На думку учасників ринку, ця норма навряд чи дозволить мінімізувати схемну діяльність, але утруднить внутрішнє перестрахування, тим самим не дозволить дрібним компаніям брати участь в утриманні великих ризиків.
Оприлюднений на сайті ДПАУ проект змін у закон "Про оподаткування прибутку підприємств" містить норму, згідно з якою передбачається включити в дохід, що підлягає оподатковуванню, від страхової діяльності суму страхових платежів, сплачених страховиком за договорами перестрахування з резидентом.
Зараз ризикові страхові компанії сплачують 3%-вий податок від суми зібраних премій, зменшеної на суму платежів, відданих у перестрахування резидентові. Причиною ініціативи ДПАУ називає зменшення оподатковуваного податком доходу від страхової діяльності в 2009 р., на 40% за рахунок декларування платежів за договорами перестрахування з резидентами, що несе ризик невиконання плану надходжень податку на прибуток. В 2008 р., використовуючи дану норму, страховики, за даними ДПАУ, зменшили оподатковуваний податком дохід на 9,3 млрд. грн.
На думку ДПАУ, рівень податкової віддачі страхування становить 1,6%. Загальний рівень внесків, відданих у перестрахування, становить 40,3%, або 4,059 млрд. грн. У той же час, за даними Держфінпослуг, в 2008 р. частка перестрахування резидентам склала 33,4%, за шість місяців 2009 р. - 33,6%. Підозру ДПАУ викликає висока концентрація платежів, переданих у перестрахування в першій сотні компаній. Так, 83 страховика сплачують 87,6% платежів у перестрахування. Подібна ситуація недивна, адже на 274 з 471 СК припадає 99,9% усіх страхових премій.
За даними представників департаменту контролю над фінустановами в сфері ЗЕД ДПАУ, у більшості випадків операції перестрахування в Україні носять характер "схемного" перестрахування, яке є інструментом ухиляння від оподатковування та відмивання доходів. "Цього року чотири компанії, одержавши 3,3 млрд. грн., відправляли на перестрахування 2,1 млрд. грн. компаніям, які ліквідуються шляхом банкрутства, мають незаконні пільги зі сплати податків, і компаніям, що перебувають у розшуку, ухиляючись від сплати податкових зобов'язань. Втрати бюджету склали 64 млн. грн.", - говоритися в заяві ДПАУ.
На думку представників страхового ринку, прийняття змін піде на руку великим компаніям, оскільки вони і самі можуть страхувати великі ризики. Дрібні компанії, навпаки, не зможуть взяти на себе навіть частину великих ризиків, оскільки витрати на перестрахування суттєво збільшать вартість послуги. "Страховики ледве зводять кінці з кінцями. Підтримки з боку держави нема, гарантій повернення депозитів, пільгового кредитування теж немає. Держава не бачить сенсу в страхуванні як у механізмі керування ризиками, обтяжуючи його фіскальним тиском. Це діагноз нашої країни. Увесь світ побоюється зниження страхових резервів, а в нас пропонують збільшити податок під час кризи", - дивується Олена Машаро, віце-президент СК "АСКА".
Галузеві асоціації вже готують свої зауваження до запропонованого законопроекту. Зокрема, Ліга страхових організацій (ЛСОУ) відзначає, що внутрішнє перестрахування і так переживає крах внаслідок існуючої кризи довіри між учасниками ринку. Жорсткість оподатковування лише ускладнить цю ситуацію. "Ліга категорично проти цього документа. Ця норма приведе не тільки до подвійного, але й до потрійного, і іншого кратного оподатковування. Ринок невеликий, він переживає кризу недовіри, тому ризики дробляться і передаються в перестрахування. Компанії мають списки компаній-боржників з перестрахування, і не завжди ситуацію вдається врегулювати шляхом взаємозаліків", - розповіла Наталя Гудима, гендиректор ЛСОУ.
За її словами, надію в скасування зазначеної норми законопроекту вселяє недавня заява уряду про те, що бюджет буде прийматися без збільшення фіскального впливу на підприємства.
На ринку давно обговорюється ідея переходу на загальну систему оподаткування прибутку (25%). Подібна пропозиція була навіть у проекті Податкового кодексу. Самі страховики відзначають, що в умовах кризи, коли більшість підприємств показують негативний фінансовий результат, загальна система оподаткування прибутку для СК була б доречна. Про перехід на загальну систему оподатковування неодноразово наполягали й у Держфінпослуг.
"Проект цього документа готувався без нашої участі. Ми перебуваємо в сфері органів центральної влади, і якщо уряд не призначив нас співрозробниками цього документа - ми не можемо на нього впливати. Але ми неодноразово пропонували перевести ринок на загальну систему оподаткування прибутку. Сплата податку від внесків незалежно від фінансового результату компанії зменшує резерви і негативно впливає на платоспроможність компанії. Переведення страховиків на загальну систему оподатковування дозволило би виключити схему використання страхування як способу оптимізації оподатковування з боку підприємств", - пояснив Віктор Суслов, голова Держфінпослуг.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас