Податки пообіцяли знизити наступного року — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податки пообіцяли знизити наступного року

Казна та Політика
4351
Щоб продовжити кредитне співробітництво із МВФ, Україна пообіцяла вже наступного року почати реформування податкової системи. Наскільки успішними можуть стати подібні нововведення, з'ясовували учасники дебатів, які провів 9 вересня фонд "Ефективне управління" разом з Intelligence Squared (Лондон).
Правила гри, що нав'язуються Україні міжнародними кредиторами, можуть послужити відправною точкою податкової реформи, яку так і не зміг почати жоден з урядів. Окремі фіскальні новації впроваджувалися винятково з метою наповнення бюджету, залишаючи невирішеною головну проблему - створення прозорих правил сплати обов'язкових платежів і зниження податкового навантаження на підприємства. "Відповідно до останніх досліджень системи оподатковування, проведених експертами Світового банку, Україна посіла 180-е місце серед 181 держави.
З точки зору глобального макрорегулювання, наша країна цілком вписується в європейські норми: і в європейських країнах, і в нас обсяг зібраних податків до ВВП становить 39-40%. У той же час якщо в Європі сплата податків у загальному обігу підприємств становить близько 40%, то в Україні - 54%", - розповідає екс-міністр фінансів України Тетяна Єфименко. У результаті держава не досягає очікуваного ефекту: непомірне фіскальне навантаження змушує підприємства тінізувати обороти. Цей процес ще більше активізувався з початком кризи. За даними Рахункової палати, рівень тінізації економіки за підсумками першого півріччя досяг 40%, а за оцінками незалежних експертів - перевищив 50% офіційного ВВП. "Зараз податкове законодавство фактично працює в ручному режимі. Через це зростає рівень тінізації, корупції, зловживань. У результаті скарбниця недоотримує кошти, а за тих, хто недоплачує, розплачуються інші", - констатує член-кореспондент Академії економічних наук України Олександр Кірш.
Проте деякі аналітики вважають, що поточна жалюгідна ситуація в економіці - не найкращий стимул для початку податкових реформ. "На сьогоднішній день платник податків і так перебуває в стресовій ситуації. Він позбавлений звичних для нього умов, а ми хочемо його навантажити новими правилами в сфері оподатковування. Вважаю, підприємства цього просто не витримають. Незважаючи на безліч недоліків нинішньої податкової системи, вона є якимось острівцем стабільності для суб'єктів господарювання", - переконаний народний депутат Сергій Власенко.
У той же час прихильники реформ вважають, що без якнайшвидшого проведення податкових трансформацій підприємствам буде не під силу адаптуватися до нових економічних умов. "Чинна система оподатковування, що і в умовах економічної стабільності була не дуже придатною, в умовах кризи особливо потребує корекції. Наочним прикладом може послужити ст. 5.9 закону про оподаткування прибутку підприємств, що передбачає оподатковування приросту залишків товарних і матеріальних цінностей.
Оподаткування зайвих обігових коштів у стабільній економічній ситуації, можливо, має сенс. Однак зараз, коли підприємства не накопичують нічого зайвого, одержуючи приріст винятково за рахунок зростання ціни, саме він і стає об'єктом оподатковування. Приклади таких законодавчих казусів не одиничні і вимагають швидкого втручання", - відзначає Олександр Кірш.
Скептиків лякають і наслідки, які можуть мати податкові новації для наповнення держскарбниці. Відповідно до проекту фінансового кошторису країни на 2010 рік, дефіцит бюджету наступного року може досягти 4% ВВП. Збільшення цього показника неминуче спричинить санкції з боку міжнародних кредиторів і припинення зовнішніх уливань. "Неможливо проводити податкову реформу в ситуації, коли будь-яке притирання обернеться недонадходженням грошей у державний бюджет. Ми прекрасно розуміємо, що в нас ситуація критична. Якщо протягом трьох місяців не буде виконана дохідна частина державного бюджету, то в країні наступить колапс. Тому проведення податкової реформи в цей період є, на мій погляд, практично нищівним для країни", - заявив Сергій Власенко.
За його словами, проведенню повноцінної реформи заважає і політична ситуація в країні - жоден з політиків у переддень президентських виборів не ризикне узятися за реформи. Тому на цьому етапі є можливою лише адаптація існуючої фіскальної системи до викликів кризи, що аж ніяк не тотожна повноцінній податковій реформі. Щодо цього є й інша точка зору. "Президентські вибори - це вибори ефективного чиновника, що повинен уже зараз, за півроку до виборів, довести, що він ефективний. Тому нинішній етап - оптимальний для початку реформ", - переконаний народний депутат Микола Катеринчук.
Ще один аргумент, який використовують скептики, - відсутність фундаменту, необхідного для початку податкової реформи. Багаторічна робота чиновників над проектами податкових концепцій не дала позитивних результатів - на сьогоднішній день немає готового документа, який би пропонував підходящий до нинішньої ситуації сценарій проведення фіскальних реформ. "Для проведення фіскальних новацій необхідна політична свобода. Органи виконавчої влади повинні разом із громадськістю підготувати проект Податкового кодексу і розробити напрямки реформування податкової системи.
Політична свобода повинна бути в парламенті, який повинен прийняти Податковий кодекс, а також у Президента, який повинен його підписати. Але зараз у цих трьох ланках влади немає згоди для проведення таких глобальних реформ", - вважає президент Спілки податкових консультантів України Леонід Рубаненко. На його думку, перший етап реформ, що включає прийняття Податкового кодексу і супутніх нормативних актів, необхідно проводити в 2010-2011 роках. При цьому набуття чинності фіскальних нововведень варто відкласти до початку 2012 року.
Тетяна Письменна
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас