Золотий лист — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Золотий лист

Казна та Політика
1050
Український ринок чаю готується до нового відчутного підвищення цін. Відзначимо: поступове подорожчання чаю протягом усього 2009 р. стало, поміж тим, звичним для вітчизняного ринку.
Так, за даними консалтингового агентства “ААА”, роздрібні ціни на чай з початку року збільшилися мінімум на 35-40% і в середньому становлять 13-15 грн. за стограмову пачку. Однак нове підвищення цін може бути досить різким: як повідомила 19 серпня британська “Financial Times”, ціни на чайному аукціоні в м.Момбаса (Кенія) досягли історичного максимуму - $3,75 за 1 кг. Для порівняння: за даними брокерської компанії Asia Siyaka Commodities Ltd., ще на початку 2009 р. кенійський чай пропонувався по $2,19 за 1 кг, а скажімо, наприкінці 2007 р. - по $1,79 за 1 кг.
Подорожчання чайного листу відзначено і в інших країнах-постачальниках - Індії та Шрі-Ланці. “Основною причиною експерти називають спад виробництва в найбільших країнах-експортерах: Кенії, Шрі-Ланці та Індії. У Кенії, наприклад, вартість 1 кг чаю категорії BP1 (середньолистовий чай) збільшилася на 25% з початку року.
У Шрі-Ланці за цей же період чай подорожчав на 25-30%, при тому що обсяг виробництва за перше півріччя 2009 р. скоротився майже на 40% у порівнянні з аналогічним періодом 2008 р. Можна говорити про збільшення закупівельних цін у середньому на 20-30% з початку поточного року”, - розповів Бізнесу Максим Липко, заступник директора ТОВ “Світ чаю”. Причини цього, за словами Олександра Аліскерова, менеджера зі зв'язків із громадськістю та пресою СКУ ТОВ “Піраміда”, у кожній з перелічених країн свої. Наприклад, у Кенії на місці чайних плантацій закладають більш рентабельні плантації троянд, подорожчання індійського чаю спричиняє збільшення в останні роки внутрішнього споживання продукту майже вдвічі (і, відповідно, різке скорочення експортної пропозиції), а в Шрі-Ланці - перманентна політична нестабільність.
При цьому, як відзначили оператори, на скорочення пропозиції накладається постійне підвищення попиту на чай на світовому ринку: в 2008 р. споживання склало 3,85 млн т, виробництво - усього 3,78 млн т. Втім, Аліскеров говорить: “Коливання цін на балк (чай у листах) для світового чайного ринку явище звичне. Тому й нинішнє зростання цін на чай високої якості не є для нас чимсь несподіваним (хоча цього року воно відчутніше, ніж раніше). Більш суттєвий вплив чинить нестабільність курсу долара, тому що він пропорційно впливає на рентабельність, що за останні півроку різко знизилася в цілому по категорії”.
Учасники ринку сходяться на думці, що через нинішню цінову динаміку до кінця 2009 р. варто очікувати перерозподілу ринку на користь найбільш дешевих сортів чаю і загального зниження якості продукту на ринку. Деякі виробники з метою збереження рентабельності при купажуванні заміняють якісні листи цейлонських, індійських, кенійських або китайських чаїв дешевшою сировиною, наприклад, із країн Близького Сходу та Індокитаю. За словами Аліскерова, щоб втримати ціни і зберегти “честь мундира”, виробники збільшують “економні пропозиції” продукту: чай у пакетиках без ярликів, чаї в 50-грамових пачках з фольги, чаї в великих 200-грамових пачках тощо.
За його словами, складова балка в собівартості кінцевої продукції - 30-80% залежно від типу упаковки та виду фасування. Крім того, у виробників різні витрати, які залежать від розміщення фабрик, рівня автоматизації, запасів, обсягів виробництва і т.д., тобто оператори мають певні можливості “згладжувати” цінові стрибки.
Щоправда, варто відзначити, що всі подібні прийоми могли б частково нівелювати саме подорожчання сировини на світовому ринку. Адже, як визнають гравці ринку, поки підвищення світових цін на чай може “відгукнутися” зростанням ціни на кінцевий продукт на 5-10%. Але, як допускає Максим Липко, “якщо девальвація гривні відносно долара продовжиться, то протягом найближчих двох місяців відпускні ціни українських операторів на чай можуть підвищитися мінімум на 10-20%”. Інакше кажучи, можна припустити, що в роздробі чергове підвищення цін на чай становитиме не менше 30%. А вже таке зростання цін повністю “згладити” за допомогою маркетингових прийомів учасникам українського ринку чаю буде важко.
Михайло Дикаленко, Еліна Московчук
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас