З Франком у кишені — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

З Франком у кишені

Казна та Політика
798
Перед липневим підвищенням акцизу на горілку обсяги її виробництва різко збільшилися. Як очікують виробники горілки, під час кризи люди не будуть пити менше сорокаградусної, просто вони будуть купувати дешеву горілку.
"Вже півроку не бачу в продажу дешевої горілки. Більше того, та горілка, що раніше коштувала 12 гривень, зараз обходиться в 14-15 гривень за пляшку", - ділиться своїми спостереженнями співробітник технічної служби одного з банків, який, крім "біленької", не визнає ніяких інших міцних напоїв.
Дешевої горілки в роздрібній мережі й справді не залишилося. Директор асоціації "Укргорілка" Іван Жовнір пояснює: 30 листопада 2008 року Кабінет міністрів установив мінімальні роздрібні ціни на горілку в розмірі 14 гривень за півлітрову пляшку. Тоді прийняття мінімальних цін на сорокаградусну дуже потішили виробників брендованої горілки - головних ініціаторів появи документу. Вони в один голос заявляли, що це зменшить частку нелегального товару на ринку, оскільки споживач просто відмовиться від дорогої "лівої" горілки.
Бум перед новим акцизом
"У липні минулого року, прогнозуючи тенденції ринку, ми очікували, що стабільна економічна ситуація призведе до подальшого розвитку галузі. Однак рік потому, на жаль, відзначаємо падіння ринку як у натуральному, так і в грошовому вираженні", - зізнається маркетинг-директор горілчаної компанії "Олімп" Олена Анненко. Вона допускає, що через загальноекономічну кризу, стрімке зменшення платоспроможності населення, а також зростання акцизного збору ємність ринку горілки в нинішньому році знизиться на 20% і складе в перерахуванні на півлітрівки близько 600 млн пляшок. У грошовому вираженні, стверджує Анненко, падіння складе 15% у порівнянні з 2008-м. За оцінками гравців, обсяг вітчизняного горілчаного ринку торік склав близько 13 млрд гривень.
Маркетинг-директор компанії "Союз-Віктан" Василь Профір, підтримуючи колегу, теж говорить про обвал ринку в грошовому вираженні. Його прогнози ще песимістичніші. "Раніше споживач активно купував пляшку горілки й за 25 гривень, і цей сегмент динамічно зростав. А зараз люди купують дешевший продукт - за 15-17 гривень. Тому в цілому за рік падіння в грошовому вираженні може скласти 25-30 відсотків", - відзначає Профір.
Проте, судячи з даних лікеро-горілчаного заводу "Хортиця", дотепер з обсягами у горілочників було все в порядку. Комерційний директор підприємства Олексій Тихонов запевняє: споживання горілки в Україні торік склало 45,3 млн дал, або більше 900 млн півлітрових пляшок (зростання до 2007-му - 10%). "Нинішнього року обсяг виробництва й споживання горілки в Україні, та й у світі в цілому не скоротилися, а навпаки - зросли", - запевняє він. Ту ж тенденцію помітили й у компанії "Союз-Віктан". "У червні 2009 року в порівнянні з червнем 2008-го виробництво зросло на 66 відсотків", - повідомив Профір.
Щоправда, таке значне нарощування випуску горілочники пояснюють "гарячкою" перед різким підвищенням акцизу: з 1 липня ставка акцизного збору підскочила з 21,50 до 34 гривень за літр 100-відсоткового етилового спирту. Тобто виробники постаралися за максимумом заповнити склади продукцією, наклеївши акцизні марки, куплені за старими ставками.
Півгривні за градус
Горілочними скаржаться, що саме акциз є головним їх ворогом. "Мінімальні ціни встановлювалися з урахуванням акцизного збору в розмірі 21,50 гривні за літр стовідсоткового спирту. Звісно, мінімальна оптово-відпускна ціна виробника збільшиться пропорційно зростанню податкового навантаження, тобто як мінімум на три гривні на кожній пляшці", - підкреслює Іван Жовнір. У компанії Nemiroff запевняють, що навіть у нижньому ціновому сегменті пляшка горілки ємністю 0,5 л подорожчає на три-чотири гривні. "Союз-Віктан" пророкує зростання кінцевої ціни на 35% - як мінімум до 20 гривень.
На думку Профіра, кожен виробник прагнутиме відтягнути підвищення ціни або буде збільшувати її поетапно. Однак незабаром бажаючим прийняти "півлітру на груди" доведеться щоразу розлучатися з однією зеленою купюрою з портретом Івана Франка. "Півгривні за кожен градус", - жартують горілочники.
Фахівці вважають, що збільшений акциз не тільки підніме вартість сорокаградусної у роздробі, але й негативно вплине на виробничу діяльність підприємств галузі. "Сьогодні шість великих компаній формують понад 60 відсотків горілчаного ринку, і близько 40 відсотків припадає на інші компанії, які мають ліцензію на виробництво. Підвищення акцизного збору в першу чергу вдарить у дрібні та середні виробники", - запевняє Іван Жовнір. Вони мають найменше можливості економити на масштабі. "Багато підприємств зупиняться на два-три місяці, а більшість середніх і дрібних виробників збанкрутують або підуть у тінь", - пророкує Василь Профір.
Варто відзначити, що про можливе зменшення обсягів виробництва горілочники заявляють щоразу, коли депутати голосують за підняття акцизу. Наприклад, у січні 2008 року акциз виріс із 19 до 21,5 гривні, та це не зашкодило минулого року наростити виробництво горілки приблизно на 14%.
"Лівий" марш
Стрімке підвищення акцизів без відповідного підвищення мінімальної ціни на спиртне, на думку українських горілочників, означає збільшення обсягу нелегального виробництва. Олексій Тихонов відзначає: частка тіньового алкоголю, реалізованого в Україні, нині становить близько 20%. "Експерти асоціації ”Укргорілка” прогнозують, що споживання нелегальної горілки може зрости до 40-60 відсотків. Різко збільшений ціновий розрив між легально зробленою й нелегальною продукцією робить виробництво останньої дуже вигідним бізнесом", - говорять в Українській горілочній компанії Nemiroff. Тим часом ще на початку 2006 року керівництво Спілки оптовиків і виробників алкоголю й тютюну (СОВАТ), яка тоді поєднувала всіх лідерів українського горілчаного ринку, з упевненістю заявляло, що "до 2010-го ринкова частка легальної горілки складе 90-95 відсотків".
Тихонов упевнений: українці менше пити не будуть, але зміниться цінова сегментація ринку. За його словами, в останні кілька років середній ціновий сегмент зростав приблизно на 10% щороку, а в першому півріччі нинішнього року це зростання загальмувалося.
Олена Анненко відзначає, що до серпня 2008 року спостерігалося зростання верхнього цінового сегмента - з 36 до 39% з липня 2007-го по липень-2008, і скорочення нижнього - з 30 до 24% за той же період (за даними дослідницької компанії MEMRB). Ця тенденція пояснювалася стійким покращенням добробуту населення. "Після серпня споживачі горілки перейшли в режим економії й почали більше уваги звертати на ціну, а виробники почали масово проводити цінові акції в торговельних мережах", - говорить Анненко. За її даними, за підсумками минулого року частки верхнього і нижнього цінових сегментів упали з 40 до 35% і з 26 до 19% відповідно, а частка середнього зросла з 29 до 34%.
Із введенням мінімальних роздрібних цін у листопаді 2008-го виробники марок нижнього цінового сегмента були змушені підняти вартість півлітрової пляшки до 14 гривень. Нова ціна перевищила прийнятну цінність цих брендів. А деякі горілочники, які працювали в середньому сегменті, навпаки, трохи знизили ціни. Якщо раніше їх пляшка в роздрібній мережі продавалася за 15 гривень, то після введення мінімальних цін - за 14-14,50 гривні. Дешеві марки, особливо нерозкручені, стали вочевидь програвати середнім. За даними "Олімпу", нижній сегмент брендованої горілки стиснувся з 28 до 22% за період з березня 2008 року по березень 2009-го.
Рітейлери оцінюють ситуацію інакше. Директор з маркетингу ЗАТ "Фуршет" Ігор Гарбарук запевняє, що в першому півріччі 2009-го найзатребуванішими, як і торік, є "середній ціновий сегмент" (17-20 гривень) і "середній+" (20-30 гривень). При цьому асортимент "середньої" горілки трохи розширився. А продаж преміального товару (60 гривень і більше) знизився приблизно на 5%.
Горілочників тішить те, що українці, як і раніше, віддають перевагу національному виробнику. Частка іноземного товару на українському ринку горілки, за словами Олексія Тихонова, становить лише один відсоток, і вона майже не зросла з часів входження України у СОТ. "Пояснення досить просте: український ринок міцного алкоголю вже сформований і структурований. Вітчизняні виробники - дуже сильні гравці", - хвалиться комерційний директор "Хортиці". "У порівнянні з 2008 роком, відсоток присутності імпортної горілки в асортименті навіть знизився", - погоджується Гарбарук.
Майбутнє в пітьмі
Якщо про виробництво, імпорт і тіньовий ринок горілочники щось таки розповідають (хоча дані часом дуже розходяться), то про свої реальні грошові втрати, пов'язані з кризою, і про маркетингові плани мовчать. Один з учасників ринку міцного алкоголю зробив спробу виправдати себе й колег: "Справа в тому, що зараз усі заморочені своїми маркетинговими бюджетами, новими продуктами й програмами. Кожний боїться, що конкурент може про щось довідатися. Багато виробників у просуванні й відновленні марок намагаються вкласти якнайменше грошей. Тому всі дуже різко замовчали".
Проте "Експертові" вдалося дещо з'ясувати. Заробітки виробників сорокаградусної через кризу, а також через введення нового акцизу справді впали, але вони як і раніше непогані. "Якщо минулої осені при ціні 14 гривень виробник заробляв шість-сім гривень на пляшці горілки, то зараз - три-чотири гривні. І все це чистий прибуток", - розповів один із гравців. І відразу обмовився, що ці цифри дуже приблизні й усереднені. Мовляв, усе залежить від того, за якою саме ціною горілочники закуповують сировину - починаючи від спирту і закінчуючи корком.
Незважаючи на наявність прибутку (у багатьох інших галузях про таке поняття на час економічної кризи просто забули), виробники горілки продовжують нарікати на своє нелегке життя. "У порівнянні з 2006-2007 роками, в середньому в галузі маржа зменшилася у два рази. Рентабельність знизилася через збільшення витрат, у тому числі на виробництво й дистрибуцію. При цьому, боячись втратити значну частку ринку, більшість виробників в 2007-2008 роках свідомо йшли на стримування росту цін - на полицях українських магазинів з офіційною горілкою конкурує ”сіра”. Не покращилася ситуація й цього року, а зі збільшенням акцизу маржа зменшиться ще більше", - скаржиться Олексій Тихонов.
Інші горілочники зізнаються, що в майбутньому основну увагу планують приділяти середній за ціною продукції. "Я не думаю, що на ринку почнуть з'являтися нові марки в цьому сегменті. Хіба що їх будуть виводити ті виробники, які до цього були більше орієнтовані, скажімо, на нижньоціновий сегмент. Уже зараз це відбувається", - відзначив керівник одного з українських спиртзаводів. Він підкреслив, що виробники будуть дуже обережні у своїх витратах, у тому числі рекламних і логістичних. За його словами, вже зараз витрати на просування знижені в п'ять, а то й у десять разів у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Крім того, горілочники почнуть заморожувати проекти з розширення потужностей. Власне, вони вже це роблять. Приклад - відкриття "Хортицею" заводу в Росії відкладене на рік-півтора. Компанія мала намір запустити горілчаний завод під Санкт-Петербургом наприкінці 2010-го.
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас