Податок на нерухомість: Добрими намірами вимощена дорога в пекло


Податок на нерухомість: Добрими намірами вимощена дорога в пекло

Введення податку на нерухомість - завжди було хвилюючою темою в незалежній Україні. І вона нерідко знову "спливла" перед черговими парламентськими або президентськими виборами, що, по суті, відбувається і зараз. Інфобуд провів своє дослідження, чи потрібний зараз податок на нерухомість Україні, а якщо потрібний, то в якій формі.

Перший віце-президент Союзу фахівців з нерухомого майна України Ігор Однопозов, вважає, що цей вид податку можновладці дуже часто іменували "податком для багатих". По суті, ціль введення такого податку (яка звучала, принаймні, з вуст деяких політиків, наприклад, народного депутата Андрія Павловського - автора законопроекту № 2113 від 2008 року "Про податок на нерухоме майно (нерухомість)") була дуже шляхетною. Партія БЮТ хотіла ввести цей вид податку тільки для власників "замків", величезних квартир, а простих смертних, тих, хто "задовольнявся" хоча б трикімнатною квартирою взагалі не "чіпати".

Однак, як вважає юрист Тетяна Монтян, податок на нерухомість або повинні платити всі, але по-чесному, або його взагалі ніхто не повинен платити.

Начальник департаменту будівництва, нерухомості та земельного права АК "Коннов і Созановський" Віталій Правдюк говорить, що на сьогоднішній день на розгляді Верховної Ради України перебуває кілька законопроектів, що передбачають введення податку на нерухомість. Це законопроект "Про податок на нерухоме майно (нерухомість), відмінне від земельної ділянки", зареєстрований у ВР України під номером № 3533; законопроект № 2378 з тією ж назвою за своєю суттю не відрізняється від законопроекту № 3533 і законопроекту № 2113 "Про податок на нерухоме майно".

Проектом № 3533 передбачається введення податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки. Проект № 2113 відмінностей між нерухомістю і землею не проводить, однак за змістом більшості положень законопроекту видно, що мова йде саме про нерухоме майно, відмінне від землі. Законопроект № 2113 передбачає оподаткування фізичних осіб, які володіють нерухомістю загальною площею 300 кв. м і більше, і юридичних осіб та СПД, які володіють нерухомістю понад 100 кв. м.

Згідно із законопроектом № 2113 для фізосіб, які володіють від 300 до 350 кв. м нерухомого майна, установлюється ставка 0,5%. А далі, зі збільшенням на 50 кв. м ця ставка підвищується щоразу на 1%. Ну, а кому пощастило мати більше, ніж 510 кв. м, той уже повинен розщедритися і викласти 5%. Оплачувати чимало повинні і юрособи: 100-150 кв. м обкладаються 1% і далі на кожні зростаючі 50 кв. м відсоток збільшується на одиницю.

А от ставка податку на нерухомість згідно законопроекту № 2378 і його "близнюка" документу № 3533 повинна встановлюватися місцевими органами влади у розрахунку на рік у гривнях за 1 кв. м площі об'єкта оподатковування. Виходячи з аналізу тексту Проекту № 3533, можна зробити висновок, що зазначений документ являє собою перероблений проект № 2378 з урахуванням зауважень Профільного комітету Верховної Ради і Головного науково-експертного управління.

Тетяна Монтян впевнена, що оплата цього виду податку, враховуючи квадратні метри, є неправильною та абсурдною. На її думку, платники податків будуть знаходити елементарні способи "мінімізації" цього виду податку - реєструвати "зайву" площу на родичів, знайомих або на якісь "ліві" юридичні особи. Більше того, вона говорить, що податок повинен платитися у вигляді відсотків від вартості нерухомого майна.

Ігор Однопозов, також стверджує, що цей податок повинен бути невисоким, наприклад, 0,01%.

Експерти, опитані Infobud, одностайні в думці, що країна не готова до впровадження в життя податку на нерухомість. Як відзначає Ігор Однопозов, по-перше, в Україні не створений реєстр власників нерухомості. "У цьому важливому реєстрі, який є в будь-якій цивілізованій країні, повинна перебувати інформація про всіх фізичних і юридичних осіб, які володіють або коли-небудь володіли тією або іншою нерухомістю (останнє теж дуже важливо). Сьогодні ж в Україні є інформація про осіб і об'єкти, якими вони володіють у цей момент", - говорить експерт. По-друге, в Україні так і не створений кадастр земель. Але ж земля теж є нерухомістю. Сьогодні в цьому сенсі існує повна плутанина - земельні ділянки для садівництва, під особисте підсобне господарство, під окремими будовами і т.д. Такого, на думку Тетяни Монтян, бути взагалі не повинно.

Таким чином, Україна не готова до введення цього податку і над цим потрібно ще серйозно потрудитися. Як видно, роботи має бути чимало в сфері вироблення нових законодавчо-правових актів, а також нових загальнодержавних реєстрів. Останні, на думку експертів, складніше розробити і впровадити, ніж закони та нормативи. Пояснюється це тим, що нерухомість і земля далекі від обліку та впорядкування.

Олег Громов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua