Кожна друга шина в Україні - нелегальна — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кожна друга шина в Україні - нелегальна

1315
Понад 50% автомобільних шин ввозиться до України нелегально. Це майже третина міжнародних брендів, і не менш ніж 30% шин виробництва країн СНД, з’ясували експерти агентства PRP-Україна спільно з московським маркетинговим агентством "Demind", провівши дослідження українського ринку легкових шин у квітні цього року.
Згідно з результатами дослідження, обсяг втрат державного бюджету через "сірий" і "чорний" імпорт шин, може сягнути 1 мільярда гривень! При цьому якість нелегальної продукції, як правило, є низькою. Що згодом може перетворити Україну на велике звалище використаних шин, нарікають вітчизняні виробники...
"Проблема "сірого" та "чорного" ринку має давню історію. За статистичними даними Євростату, за 2006-2007 роки з країн Євросоюзу до України було ввезено 3,156 мільйона шин на суму 150 мільйонів доларів, - розповідає генеральний директор ВАТ "Дніпрошина" Роман Науменко. - При цьому, за даними Держкомстату України, імпорт до України з цих країн становив лише 156 тисяч шин, тобто, фактично, 3 мільйона шин було ввезено без митного контролю".
Як зауважує Науменко, сьогодні багато зарубіжних виробників шин розцінюють український ринок як "стоковий", що не дозволяє українським виробникам витримувати умов конкуренції. За його словами, проблему варто піднімати на рівень державних чиновників...
У останні роки український ринок шин інтенсивно зростав, причому не лише в кількісному, але й у грошовому вимірі. 2008 рік позначився найвищою динамікою ринку в цілому - порядка 40% приросту за рік.
Разом із цим, і структура ринку шин змінювалася й, небезпідставно, на користь більш дорогої імпортної продукції, у тому числі, всесвітньо відомих світових брендів. Приріст сегмента імпортних шин 2008 року становив 56%. І частка української продукції неухильно скорочувалася протягом останніх трьох років. Українські виробники втрачали ринкові позиції й були змушені скорочувати виробництво і орієнтуватися на експортний ринок (частка експорту українських шин 2008 року склала близько 50%).
Втім, позиції вітчизняної "гуми" є міцними лише в бюджетному сегменті: 2008 року українські шини не були рівноправними конкурентами маркам середнього цінового сегмента. При цьому, експерти ринку вважають, що збереження позицій і розвиток української шинної промисловості неможливі без продукції середнього або преміального цінового сегмента, які забезпечують виробнику ресурс для розвитку технологій.
Основними конкурентами українським шинам бюджетного сегмента є марки країн СНД, а також східноєвропейські й азійські марки середнього цінового сегменту. Саме останні, згідно досліджень, лідирують в обсягах нелегальних ввезень.
Серед найбільш поширених (і очевидних) схем нелегального ввезення товару можна назвати такі: "сірий" імпорт (мінімізація оподаткування, ввезення шин за заниженою вартістю) і "чорний" (контрабанда, ввезення товару без митної реєстрації).
"Сірий" і "чорний" імпорт формує нерівні умови конкуренції для учасників ринку, що грають "за правилами", скаржаться представники легального бізнесу. Це виражається, у тому числі, в присутності на ринку великої кількості контрафактної продукції під виглядом відомих світових марок, що реалізовуються поза торговими мережами й офіційними дистриб’юторами за демпінговими цінами.
Серед іншого, такий великий відсоток тіньового бізнесу на ринку ускладнює можливість оцінити його реальний обсяг, виявити структуру, фактичні частки української й імпортної продукції. Хоч, спираючись на дані ДАЇ анкетного опитування споживачів і митної бази імпорту шин, а також кількість зареєстрованих автомобілів у країні, та враховуючи середній обсяг придбання шин автовласниками 2008 року, автори дослідження роблять висновок, що реальний обсяг ринку (обсяг продажу шин 2008 року) становив, орієнтовно, 9,7 мільйона штук. При цьому, "офіційний" обсяг ринку - 6,750 мільйона штук.
Таким чином, чорний імпорт становить 3,028 мільйона штук (31%). Частка сірого імпорту - 19% (1,864 мільйона штук, увезених за зниженою вартістю, що вказана в митних деклараціях, за даними на 2008 рік). Частка білого імпорту становить 30% (2,997 мільйона штук). Частка ж продукції українських виробників на внутрішньому ринку - лише 19% (1,887 мільйона штук).
На думку українських виробників шин, контролюючі органи повинні вдатися до активних дій задля покращання ситуації на ринку. Мотивуючи це тим, що цивілізований ринок шин, передусім, був би вигідним для держави з огляду на збільшення надходжень до бюджету. Споживач же отримав би чітку систему забезпечення безпеки та гарантій від імпортерів, а українські виробники - чесну конкурентну боротьбу.
"Від уваги держави до проблем тих чи інших ринків сьогодні залежить багато чого. Досвід ведення державного регулювання засвідчує, що і сьогодні є ефективні методи впливу на ринок. Існує реальна законодавча база, сертифікація продукції, але на практиці сьогодні серйозні перевірки наявності сертифікатів не проводяться. Якщо розглядати досвід найближчих сусідів - Росії, проблема "чорного" імпорту там вирішена саме завдяки чіткому контролю сертифікації продукції: реалізатор на кінцевій точці продажу повинен пред’явити сертифікат на шину, інакше продукція буде просто конфіскована", - розповідає генеральний директор ТОВ "Техноопторг" Дмитро Дзюра.
Закликаючи державу до допомоги, учасники дослідження для розв’язання проблеми "чорного" та "сірого" імпорту шин пропонують наступні методи:
1. Співробітництво на міждержавному рівні. Передусім, обмін митними документами з метою недопущення заниження вартості товару при декларуванні.
2. Введення обов’язкової сертифікації шин, а також перевірка наявності сертифікатів походження й якості (оригінальність) у точках продажу відповідними держорганами.
3. Об’єднання виробників і торговців шинами в Асоціацію учасників ринку шин із метою взаємодії з державними органами та спільного ефективного захисту ринку від несумлінної конкуренції.
4. Вироблення та реалізація загальної галузевої інформаційної політики. Акцент освітньої програми - поведінка споживача при купівлі шинної продукції, а саме: обов’язковий запит споживачем сертифіката походження та якості продукції у точках продажу.
Нині ж представники вітчизняної шини змушені констатувати складну ситуацію, в якій опинилися "завдяки" нелегальному імпорту... "Ситуація, що склалася, не дає підприємству якісно розвиватися, інвестувати у виробництво необхідні ресурси. Сьогодні вітчизняні виробники вимушені, передусім, боротися з демпінговим імпортом, що відбивається на економічних показниках бізнесу. Цифри дослідження є дійсно шокуючими", - зізнається комерційний директор ЗАТ "Росава" Костянтин Федоров.
За його словами, Україна останнім часом стала всепоглинаючим ринком неякісної продукції, а держава, у свою чергу, недоотримує платежі до бюджету на величезні суми.
Олексій Савицький
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас