"Укрзалізниця" знову стала віртуально прибутковою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Укрзалізниця" знову стала віртуально прибутковою

Казна та Політика
1452
На тлі падіння виробничих показників "Укрзалізниця" залишається донором бюджету і навіть перевиконує план зі сплати податків. 1 млрд грн був "зароблений" переважно за рахунок неоплачуваних відпусток співробітників.
Тим часом уже в серпні монополію очікує головне випробування на фінансову стабільність - необхідність виплати траншу в рахунок погашення кредиту британського банку. Чи зможе "Укрзалізниця" знайти на ці потреби 1,9 млрд. грн.?
За підсумками роботи в першому півріччі залізниці України показали несподіваний результат. З усіх основних показників план перевиконаний тільки за двома позиціями: розміром чистого прибутку і платежами у держбюджет. Причому перевиконання істотне. За планом держбюджет повинен був отримати 1,633 млрд. грн., а фактично отримав 2,104 млрд. грн. (+28,8%, або 0,471 млрд. грн.). А щодо фінансового результату взагалі планувався збиток 0,083 млрд. грн., але в підсумку чистий прибуток склав 0,093 млрд. грн. У зв'язку із цим доречно згадати заяву Віктора Ющенка, зроблену 26 червня на засіданні РНБОУ.
"Базова проблема - збитковість, причому хронічна, глибока, мова про те, що "Укрзалізниця" повинна отримати нову реформу, нову стратегію, і через реструктуризацію, через глибокі інфраструктурні реформи отримати фінансові баланси, які б дозволяли "Укрзалізниці" стати активним учасником господарської діяльності, замовляти і оновлювати свій парк", - сказав він. Під час здачі номера до друку, рішення РНБОУ ще не було опубліковано, тому невідомо, який варіант реформи обраний.
Президент також відзначив, що за минулий рік збитки монополії досягли 4 млрд. грн. і що "тільки ледачий не отримав прибуток у 2008 році". Тому дивно, що зараз, при зниженні виробничих показників на 30-40%, монополія раптом стала прибутковою. А тим часом це "економічне диво" пояснюється дуже просто: прибутковість була досягнута в основному за рахунок економії на фонді оплати праці в розмірі близько 1 млрд. грн. Причому, як відзначав в одному з інтерв'ю гендиректор монополії Михайло Костюк, ці гроші залізничники "добровільно поклали на вівтар антикризової боротьби".
Крім того, на капітальні інвестиції було витрачено менше на 0,716 млрд. грн. (за планом 2,382 млрд. грн. фактично 1,666 млрд. грн.). Зазвичай, економія на людях і витратах на модернізацію на тлі перевиконання плану із податків не йде на користь життєдіяльності будь-якої системи. Особливо при цьому насторожує піар-активність керівника монополії, який почав особливо активно "світитися" після відставки Йосипа Вінського, і розмов про широку коаліцію. Нагадаємо, що Михайло Костюк, на думку багатьох, пройшов за квотою Володимира Литвина, і йому було дуже важливо показати позитивний результат перед теоретично можливою відставкою.
Можна відзначити і позитивний момент. Поки не підтверджуються побоювання Михайла Костюка про те, що цього року через падіння обсягів перевезень "Укрзалізниця" недоотримає близько 8 млрд. грн. За перше півріччя доходи склали 17,678 млрд. грн., витрати - 17,585 млрд. грн. Обсяги перевезень уже стабілізувалися, у червні намітилося зростання обсягів навантаження, а із серпня очікується збільшення транзиту з Росії. Крім того, у другому півріччі доходи залізниць традиційно вищі. Тому можна прогнозувати, що монополія заробить не менше 36 млрд. грн., що всього на 2,8 млрд. менше, ніж торік.
Але найближчим часом уряду все-таки доведеться переглянути своє ставлення до "Укрзалізниці" як донора держбюджету. До кінця року монополія повинна виплатити близько 6,5 млрд. грн. за кредитними зобов'язаннями, зокрема близько 2,6 млрд. грн. за міжнародними угодами, близько 2 млрд. грн. - за короткостроковими кредитами і ще близько 1,9 млрд. грн. становить кредиторська заборгованість за придбані товарно-матеріальні цінності, виконані роботи і надані послуги.
Зокрема, допомога знадобиться вже в серпні, а потім - у листопаді. На ці місяці припадає виплата двох траншів кредиту Barclays capital bank у розмірі 1,9 млрд. грн. Тобто сума місячних виплат буде становити близько 30% доходів монополії, ще близько 60% припаде на виплату зарплат і обов'язкових платежів. На підтримку життєдіяльності залишиться всього 10%, або близько 300 млн. грн.
Саме такі дані наводяться в листі прем'єр-міністрові, який був відправлений Йосипом Вінським з позначкою "особисто" незадовго до відставки (його копію отримала редакція). Ще перебуваючи на посаді міністра, він повідомив і про інші проблеми галузі, не втративши можливості звинуватити у "відсутності належних кроків" керівництво "Укрзалізниці" і керівників залізниць. Цей документ можна сприймати в контексті протистояння Мінтрансзв’язку і "Укрзалізниці" як у питаннях реформування, так і контролю за привабливими залізничними підприємствами. Однак конкретні шляхи виходу із ситуації, крім пропозиції вирішувати проблему на "державному рівні", у документі не зазначені.
Можна лише припустити, що ситуація не настільки жалюгідна, як повідомляв екс-міністр, і "Укрзалізниця" все-таки зможе акумулювати на рахунках необхідну суму. Очевидно, як і у випадку з віртуальною прибутковістю, для виплати кредитів будуть обрані варіанти економії на зарплаті й скорочення капітальних інвестицій. Правда, питання можна вирішити й інакше - наприклад, підключити ресурси державних банків або влада може перебрати вогонь на себе (як уже було у випадку з "Південмашем" і "Укравтодором") і знайти кошти.
Олександр Арбузов
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас