Кабміну потрібно скоротити витрати на 20 млрд — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кабміну потрібно скоротити витрати на 20 млрд

Казна та Політика
1384
Місія МВФ виїхала, пообіцявши Україні черговий транш. Правда, кожен візит представників фонду приносить країні усе менш втішні новини. Тепер у МВФ вважають, що наш ВВП упаде на 14%, але ж ще навесні передбачалося 8%. Але Кабмін цей факт не врахував - погіршення стану економіки дозволило отримати згоду на третій транш у розмірі $3,3 млрд.
А от вимоги фонду явно не потішили уряд. По-перше, левова частка суми траншу (1,9 млрд.) повинна бути спрямована на виплату зовнішніх позик. По-друге - підвищення тарифів на газ для населення. Цей пункт уже неодноразово обговорювався МВФ, і під час минулого візиту місії український уряд запевяв контролерів, що таке підвищення можна вважати таким, що вже відбулося. Тепер фонд вимагає негайно перейти від слів до справи. І, по-третє, необхідно вирішити проблему з непомірно роздутим бюджетом.
Схоже, не дуже потішило міністрів навіть те, що МВФ відреагував на слізні благання Кабміну і дозволив, щоб дефіцит бюджету становив 6% ВВП (раніше наш максимум був 4%). Адже представники фонду зажадали збалансованості основного фінансового документа. Причому обіцянки збільшити дохідну частину на мільярди вже не влаштовують місію - МВФ хоче бачити скорочення витрат.
Щоб зрозуміти, на яку суму нам доведеться стиснутися, потрібно уявляти, що ж таке межа дефіциту 6%. Споконвічно бюджет-2009 писався, виходячи з номінального показника ВВП 1,062 трлн. грн. Тоді закладений у бюджеті дефіцит 31,1 млрд. грн. справді становив близько 3% ВВП. Зараз же експерти прогнозують, що номінальний ВВП цього року буде близько 954 млрд. грн. У всякому разі така усереднена цифра вийшла за підсумками консенсус-прогнозу Мінекономіки і низки експертних організацій. Виходить, наш граничний розмір дефіциту в 31 із гаком млрд. - це на сьогодні майже 3,3% ВВП.
Тим часом у показник дефіциту до 6% ВВП валютний фонд вимагає включити дефіцит бюджету НАК "Нафтогаз". З огляду на недавнє збільшення його статутного фонду, експерти МВФ оцінюють дефіцит бюджету НАК в 2,6% ВВП. А дефіцити безпосередньо бюджету і "Нафтогаза" сукупно складають 5,9% ВВП - саме граничний показник від МВФ.
Але вже зараз зрозуміло, що дефіцит у розмірі 31,178 млрд. - занадто занижений показник бюджету. За оперативними даними Державного казначейства, за січень-червень цього року в загальний і спеціальний фонди бюджету зібрали 90,465 млрд. грн., або трохи менше 38% річного плану за доходами. При збереженні такої динаміки виконання бюджету експерти прогнозують 60-70-мільярдний дефіцит за підсумками року. Навіть оптимісти в поточній ситуації визнають, що уряду на виконання бюджету не вистачить мінімум 20 млрд. А виходить, саме про такий несанкціонований розрив бюджету варто говорити в контексті взятих перед МВФ зобов'язань.
Якщо уряд все-таки вирішить виконувати вимоги фонду, оптимальним варіантом у поточній політичній ситуації було б збільшення дохідної частини бюджету. Але поки особливих досягнень у цьому напрямку не помітно. Ми вже півтора місяця тому говорили МВФ, що знизили дефіцит бюджету на 1% ВВП: 0,5% - за рахунок збільшення акцизів на тютюн і алкоголь, 0,25% - за рахунок збільшення ціни на газ, електроенергію і вугілля для домогосподарств і 0,25% - за рахунок вирішення питання щодо зниження фінансування Пенсійного фонду. Але в підсумку дохідна частина бюджету офіційно збільшилася лише на 283 млн. грн., і гроші відразу були розписані на регіони і програми. Збільшення надходжень у Пенсійний фонд за рахунок платників єдиного податку так і не відбулося - це рішення дотепер заперечується в різних інстанціях. Як взагалі-то ніхто не бачив і частини з 0,5% ВВП або 4,77 млрд. грн. додаткових доходів від акцизу.
Власними силами Кабмін теж не зміг зібрати додаткових коштів. І хоча, за даними Секретаріату Президента, податкові переплати в бюджет за підсумками першого півріччя склали 11,3 млрд., а суми простроченого відшкодування ПДВ за цей період виросли на 47,5%, ДПАУ насилу виконала і без того занижені планові показники. Зараз, за словами в.о. міністра фінансів Ігоря Уманського, до збільшення доходів бюджету підключать митницю. Остання, мабуть, радикально ситуацію не змінить.
Це означає, що уряду все-таки доведеться знижувати видатки бюджету. У Кабміні впевнені, що найкраще проводити так званий технічний секвестр бюджету, тобто урізати видаткову частину без перегляду закону про державний бюджет. Це легко з'ясувати: просити парламент про зниження витрат, означає розписатися у своєму економічному провалі. Адже, відповідно до Бюджетного кодексу, урізати витрати через парламент можна тільки в тому випадку, якщо було виявлено недоотримання за підсумками кварталу доходів загального фонду бюджету більш ніж на 15%.
Ігор Уманський після зустрічі із представниками МВФ натякнув, що в нього вже є список на трьох сторінках, що в бюджеті можна урізати: "Це заходи капітального характеру, заходи щодо інших програм, таких, як оптимізація держзамовлення". Правда, трохи раніше в.о. міністра визнавав, що різати майже нема чого: "у загальному фонді 95% - захищені статті".
Що стосується спеціального фонду, то туди за перше півріччя зібрали трохи більше 30% річного плану - 18,5 млрд. При цьому в першому кварталі на капітальні витрати було виділено всього 0,6 млрд. грн., що становить 1,5% загальних витрат бюджету. У другому кварталі, за попередніми даними, близько 2,5%. Навіть захищені статті капітальних витрат, наприклад аварійні ремонти в ЖКГ, здебільшого відкладені на друге півріччя.
Із правової точки зору, саме таке переписування бюджетного розпису і є тим самим технічним секвестром. Усього на капітальні витрати в 2009 році заплановано близько 17 млрд. грн., і якщо ці заходи будуть фінансуватися на рівні півріччя, то під кінець року бюджет зможе заощадити солідну суму. Правда, отут "заважає" Євро-2012, тому частину капітальних витрат доведеться все-таки профінансувати. Але Кабмін однаково зможе відкласти фінансування 7-8 млрд. на останній місяць року, а згодом ці гроші так і не будуть використані.
Якщо ж говорити про держзамовлення, то його фінансування в бюджеті-2009 передбачалося за рахунок стабілізаційного фонду. Наповнити його поки не змогли і навряд чи зможуть. На цей момент у стабфонді менше 4% від запланованої суми. Решта грошей, близько півмільярда, уже пішли на фінансування поточних соціальних виплат і низки інвестиційних проектів. Так що тут Кабміну взяти буде практично нічого.
Тим часом у плані економії на витратах найбільш перспективними залишаються бюджетники і місцева влада. Метод жорсткої економії на перших випробовують ще з минулого року, і в принципі він дає свої результати. Але можливість вичавити ще щось із бюджетного ресурсу без змін у законах викликає певні сумніви - останніми місяцями бюджетним організаціям не вистачає грошей навіть на оплату телефонного зв'язку. Далі тільки латвійський шлях - зменшення зарплат на третину через парламент, що малоймовірно.
Зате місцеві бюджети, доплати яким з держбюджету теоретично не є захищеними статтями, хоча в них є заховані соціальні виплати, залишаються ймовірним джерелом економії. У квітні Кабмін зробив перший крок до зниження фінансування регіонів, коли переклав на плечі місцевих бюджетів компенсацію різниці в тарифах на газ. Ще раніше була неформальна відмова фінансувати будь-які інвестиційні витрати, не пов'язані з Євро-2012.
Наступним кроком може бути як реалізація ідеї прем'єра щодо самофінансування бюджетних організацій, що надають послуги, так і нібито висловлені колись у листі міністра фінансів думки про платні підручники в школах або про переоформлення низки медичних установ у комунальні підприємства.
Тим часом існує ще один варіант, найбільш звичний для нашого уряду - вкотре пообіцяти і не зробити. Фінансування найбільш непріоритетних статей уже перенесено на останній місяць, інші витрати можуть бути профінансовані за рахунок емісії та отриманих траншів незалежно від дефіциту бюджету. А там, можливо, МВФ і сам погодиться, що граничний розмір може бути більшим. Адже якщо фонд уже зараз згодний на дефіцит у розмірі 11% ВВП (з урахуванням рекапіталізації банків), декілька зайвих відсотків під кінець року вже не нічого не означатимуть.
Наталія Воронецька
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас