Палиці з коліс — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Палиці з коліс

491
Схоже, на столичному ринку пасажирських автобусних перевезень незабаром почнуться зміни, які можуть викликати жорсткість конкуренції та збільшення перевізників.
Нагадаємо: відповідно до змін, внесених постановою Кабміну №525 від 21.05.09 р. у Порядок проведення конкурсу щодо перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування (далі - Порядок), які пролобіювали великі перевізники, уводиться бальна оцінка претендентів на маршрут; фірми, що мають великий парк машин і власну матеріально-технічну базу, отрималили набагато більше шансів виграти тендер на обслуговування маршрутів загального користування порівняно з іншими підприємствами.
Відстояли право
Зазначимо, що ще на початку червня столична влада на підставі цього Порядку спробувала прийняти свій, розроблений Головним управлінням транспорту і зв'язку КМДА. Але проект, що більше відповідає інтересам комунальних парків, які входять у КП "Київпастранс", був повернений на допрацювання. Підприємці змусили столичних чиновників провести всі передбачені "регуляторним" Законом процедури розгляду проектів подібних документів. У підсумку комісія Київради з транспорту і зв'язку схвалила компромісний варіант проекту правил, що може бути прийнятий столичними депутатами найближчої сесії.
За спостереженнями Юрія Артеменка, директора компанії "Надiя Транс" (м.Київ; з 1998 р.; 115 автобусів), приватним перевізникам удалося вилучити з тексту документа норми, які свідомо ставили їх у нерівне становище із КП "Київпастранс". Наприклад була скасована норма, відповідно до якої рішення тендерного комітету при виборі претендентів на маршрут залежало від інформації Головтрансінспекції та ДАІ про порушення перевізниками ліцензійних умов, вимог безпеки на маршруті, Правил дорожнього руху і т.д., а також від скарг, які надходять на перевізників на "гарячу" телефонну лінію КМДА.
Ці відомості не впливають на проведення конкурсу, вважає Валерій Липецький, голова організації перевізників-роботодавців "Столиця", їх легко сфабрикувати в інтересах того чи іншого учасника тендера. Скасовано і вимогу транспортного головкому КМДА щодо заборони маршрутним перевізникам зупиняти свою машину на вимогу пасажирів.
"Відповідно до Закону "Про автомобільний транспорт", маршрутне таксі саме цим і відрізняється від звичайних пасажирських автобусів", - пояснює Геннадій Сень, директор приватного підприємства "Парк".
За його словами, реальна причина спроби просунути цю норму пов'язана з наміром навісити на маршрутників додаткові тарифи на утримання зупинних комплексів. Було усунено і спробу довірити організацію конкурсу, а також залучити до перевірки вірогідності поданої інформації, включаючи суми інвестиційних зобов'язань, Службу перевезень КМДА. Та й сама перевірка стану матеріальної бази претендентів буде здійснюватися з обов'язковим залученням членів конкурсного комітету, а не тільки "Київпастранса". Всі ці озвучені думки повинні поставити всіх учасників тендера в рівні умови і не дозволити "просочитися" на ринок несумлінним конкурентам.
Конфліктні норми
Гарячі суперечки розгорілися із приводу обов'язкової наявності в перевізників системи супутникової навігації і її підключень до системи єдиного диспетчерського керування транспортом у столиці до кінця 2010 р., як це пропонується в проекті місцевих правил. Думки перевізників щодо цього питання неоднозначні. Окремі підприємці вже почали встановлювати на своїх машинах таке встаткування, але більшість не бачать у цьому необхідності або просто не готові до такого кроку. Але і перші, і другі категорично проти підключення цієї системи до диспетчерської мережі, оскільки побоюються, що нововведення може бути використане владою у фіскальних цілях (справедливості заради відзначимо, що диспетчеризація дозволить упорядкувати рух транспорту, особливо в години пік, тому говорити тільки про зайву опіку підприємців, на наш погляд, недоречно. - Ред.).
Однак ці міркування на комісію не вплинули. Якщо у встановлений термін вимогу не буде виконано, КМДА, за словами начальника Служби перевезень Олександра Козловського, буде розривати договори і виставляти маршрути, що звільнилися, на конкурс. Підприємці ж жадають від влади виключити можливість витоку небажаної інформації й пояснити, за чий рахунок буде здійснюватися диспетчеризація (разові витрати на закупівлю, установку і обслуговування встаткування можуть скласти не менше $2 тис. на одну машину. - Ред.). Чиновники, поки, щоправда, на словах, обіцяють надати встаткування в оренду за прийнятними ставками.
Каменем спотикання в проекті документа стала норма щодо права столичної влади змінювати маршрути. Нагадаємо: нещодавно, це було причиною конфлікту між перевізниками. У середині травня 2009 р. КП "Київпастранс", змінивши маршрутну мережу і проклавши 29 маршрутів за найприбутковішими ділянками приватних компаній, звернувся в КМДА із проханням перевести їх у розряд комерційних, маючи намір відібрати хліб у підприємців.
З огляду на розжарення пристрастей, транспортна комісія Київради прийняла компромісне рішення: влада може змінювати маршрут на свій розсуд тільки тимчасово, і лише у випадку форс-мажору. До речі, конфлікт тут аж ніяк не вичерпаний. Зі слів перевізників, на початку червня декілька фірм, що насмілилися запропонувати себе як тимчасові перевізники на спірних таксомоторних маршрутах, отримали повідомлення столичного транспортного головкому про призначення перевірки наявності резерву машин для обслуговування цих маршрутів.
"Після того як наші юристи довели, що прохання щодо призначення тимчасовим перевізником на новий маршрут (на термін до трьох місяців, до проведення конкурсу) не може бути основою для проведення планової або позапланової перевірки, Головне управління транспорту і зв'язку КМДА повідомило наше підприємство про проведення вже планової перевірки виконання умов існуючих договорів", - говорить Геннадій Сень. Цікаво, що планова перевірка на багатьох підприємствах уже проводилася у квітні-травні 2009 р., про що свідчить запис у журналах перевірок цих фірм. Навіть якщо врахувати, що перевізники належать до групи суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику, планові перевірки в них можуть проводитися раз на рік. Крім цього з 01.06.09 р. під егідою проведення операції "Перевізник" на норовливі компанії вибірково почали тиснути і ДАІ. Наприклад, за словами Валерія Липецького, у водіїв за незначні порушення були вилучені талони техогляду. При цьому жодного приписання про усунення порушень, як цього вимагає постанова Кабміну про тимчасові обмеження на перевірки, за його словами, не виписано. На жаль, МВС, у складі якого є структури, що мають право проводити такі перевірки як контролюючі, а не правоохоронні органи, поки заявляє, що обмеження на перевірки їх не стосуються.
Чого очікувати
Підприємці говорити про ефективність нових правил не поспішають. Адже, незважаючи на те що більшість їхніх вимог було виконано, у руках КМДА залишилися потужні важелі тиску, наприклад, узгодження тарифів, введення обов'язкової диспетчеризації, формування маршрутної мережі й т.д. Чиновники не бажають пускати підприємців на ринок звичайних перевезень, де крутяться бюджетні кошти. А тому типовий договір, що міг би поставити підприємців у рівні умови з комунальниками в частині пільгового проїзду, ринок побачить нескоро.
Більше того, за зізнанням генерального директора КП "Київпастранс" Миколи Ламбуцького, протягом найближчих років влада столиці має намір скоротити кількість приватних маршрутів. Зазначимо, що столична влада заявляла про це неодноразово, тиснучи на масові закупівлі автобусів великої місткості. До речі, у більшості європейських столиць маршрутки взагалі відсутні як клас. Але Києву, де відчувається нестача суспільного транспорту, це найближчим часом не загрожує - інакше ринок перевезень попросту б встав.
Втім, у випадку прийняття Київрадою компромісного варіанта конкурсних умов, влада буде зобов'язана виставляти на конкурс і маршрути звичайного режиму руху. Природно, скласти "Київпастрансу" конкуренцію в цьому сегменті ринку зможуть тільки великі оператори. Тому вже наприкінці цього року на ринку варто очікувати об'єднання декількох приватних компаній.
Перевізник - про наміри влади
Геннадій Сень, директор приватного підприємства "Парк":
- Зазначу, що в 2008 р. "Київпастранс" запросив близько 1 млрд грн. дотації, але не встиг отримати всю суму через кризу. При цьому торік КМДА збільшила вартість проїзду в громадському транспорті вричі. А цього року масово переводить свої автобуси із загального режиму перевезень на комерційний. Приватні ж перевізники вижили без дотацій і з бюджету не просять ні копійки. І це дуже неприємна обставина для чиновників і керівників комунального транспорту, які постійно наполягають на тому, що пасажирські перевезення збиткові й завжди будуть такими. Оскільки підприємці довели зворотне, вони планували перекроїти ринок за допомогою написаних "під себе" тендерних умов.
Чиновник - про маршрутну мережу
Микола Ламбуцький, генеральний директор КП "Київпастранс":
- До 2012 р. маршрутна мережа в столиці зміниться радикально. З існуючих маршруток на ринку може залишитися не більше трьохсот. Зміниться і структура пасажиропотоку: цілком ймовірно, столичний ринок буде розвиватися шляхом насичення саме маршрутів звичайного режиму руху. Я не заперечую, що приватні перевізники мають право працювати на цих маршрутах, але за встановленими у столиці правилами.
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас