Від гвинта! — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Від гвинта!

929
В умовах гострого дефіциту грошей вітчизняний авіапром одержав шанс скласти конкуренцію великим світовим виробникам
Для зниження витрат на літакове паливо японська авіакомпанія JAL вдалася до екстраординарних заходів, відрізавши по одному сантиметру від усіх столових приладів з метою зменшення їх ваги. Ініціатива японців має сенс: коли мова йде про "Боїнг", який вміщає до 400 пасажирів, яких потрібно два-три рази годувати в польоті, зниження ваги столових приладів тільки на один рейс становить кілька кілограмів. А якщо підрахувати, скільки палива можна заощадити за рік, вийде значна сума в грошовому вираженні.
Сьогодні думками про зниження витрат зайняті голови менеджерів усіх світових авіакомпаній. Їм не до інвестицій у розвиток, адже, за прогнозами Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA), сумарний виторг працюючих у галузі компаній цього року знизиться на $80 млрд. Однак саме в таких складних умовах українському авіапрому вдалося зробити прорив і стати більш помітним на світовому ринку.
Небесна економіка
Завдяки щорічній міжнародній авіавиставці в Ле Бурже (Франція) Україна може одержати замовлень більш ніж на мільярд доларів. Спочатку керівництву АНТК ім. Антонова вдалося поставити підписи під контрактом на виробництво 30 літаків Ан-148 для російського "Атлант-Союзу". Потім були підписані договори із британцями і французами про співробітництво зі створення нових авіалайнерів. Дуже вагомим і перспективним є також заплановане підписання із ВПС Індії контракту, що передбачає модернізацію і ремонт парку Ан-32 на $400 млн.
Але привід відкривати шампанське є не тільки в антонівців. Найбільший за всі роки незалежності контракт одержав київський завод "Авіант". Підприємство не тільки візьме участь у спільному з АНТК ім. Антонова будівництві 30 регіональних пасажирських літаків Ан-148 на замовлення "Атлант-Союзу", але й самостійно збере десять літаків для російських замовників. Для порівняння: київське підприємство, що перебуває на межі банкрутства, за останні двадцять років побудувало всього лише п'ять авіалайнерів.
Українські літаки значно дешевші від іноземних, однак у докризові часи ні вітчизняні, ні російські авіакомпанії не хотіли на них літати, надаючи перевагу аеробусам і "боїнгам". На перший погляд, істотна різниця в цінах дозволяє нашим літакам конкурувати: Ан-148 коштує від $15-17 млн., тоді як Boeing-737 - $44-74 млн., Boeing-747 - $198-228 млн. Однак більшість західної техніки купується за лізинговими схемах, що значно її здешевлюють. До того ж багато авіакомпаній беруть під оренду літаки, що були у вжитку, які коштують у сім разів дешевше від нових зразків. Основною ж проблемою вітчизняних лайнерів донедавна було те, що їх треба було купувати, всупереч тому, що саме операційний лізинг зараз є найпоширенішою і найоптимальнішою схемою придбання літаків у практиці авіакомпаній. У випадку з вітчизняними авіаперевізниками - це фактично єдина можливість поповнити свій парк.
Тепер, коли лізинг став можливий і відносно вітчизняної продукції, а дефіцит коштів змусив тугіше затягти паски, такі авіакомпанії, як "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) і "Аеросвіт", звернули свою увагу на літаки українського виробництва. Так, на початку червня АНТК ім. Антонова і "Аеросвіт" підписали меморандум, що передбачає поставку на умовах лізингу десяти літаків Ан-148 і Ан-158. Ці ж авіалайнери будуть поставлятися і для МАУ. У цей час компанія "Лізингтехтранс" замовила шість літаків, чотири з них уже проплачені на суму 500 млн. грн. "Російський контракт", що згадується вище, також став можливим завдяки лізинговому посередництву компанії "Іллюшин Фінанс До." (Росія).
В ІК Astrum прогнозують, що в 2009-2013 роках буде побудовано 123 літака Ан-148, оскільки можливість експлуатації на ґрунтових злітно-посадкових смугах і на 15-20% менша ціна порівняно з аналогами робить його конкурентоспроможним у країнах СНД і на африканському ринку.
Як купити літак?
Перш ніж розпочати складання авіалайнера, компанія-виробник повинна одержати передоплату від замовника. У міру виробництва повітряного судна працює схема поетапного фінансування процесу. І лише коли літак уже повністю готовий, замовник виплачує останній "транш" і одержує його в користування.
Покупка літака - це величезні гроші, вийняти які з обігу без негативних наслідків для багатьох авіакомпаній просто нереально. До того ж процес будівництва займає багато часу і доводиться дуже довго чекати, коли витрачені кошти почнуть повертатися у вигляді прибутку. Крім того, куплений за кордоном лайнер, як і автомобіль, необхідно спочатку розмитнити, що призводить до його подорожчання в середньому на 20%. Тому дозволити собі покупку авіалайнера можуть тільки дуже багаті компанії. Вітчизняні ж авіакомпанії, як і більшість авіаперевізників у світі, використовують схему операційного лізингу. Її головною перевагою є те, що компанія купує вже готовий лайнер (як новий, так і той, що був у вжитку) і витрачає на це значно менше грошей. До того ж придбаний за лізингом літак можна повернути після закінчення терміну договору.
Схема покупки авіакомпанією літаків у лізинг виглядає в такий спосіб: лізингова компанія купує на авіазаводі літаки і передає їх в оренду авіаторам, які виплачують щомісячну лізингову ставку в розмірі 1% вартості літака плюс банківський відсоток (зазвичай не вище 5%). Для українських і російських авіаперевізників це найпоширеніший шлях одержання західних літаків.
Зараз тільки в Європі діють 14 великих компаній, що здають літаки в оренду, серед яких найбільшими є ILFC і німецька GECAS з обігом у мільярди доларів. Такою практикою придбання літаків не нехтують навіть такі потужні авіакомпанії, як американська Delta, де кількість лізингових літаків перевищує 10% авіапарку.
Поки авторитетні світові виробники літаків витрачали мільярди доларів на розробку таких надмістких повітряних суден, як аеробус A380 (від 555 місць у різній комплектації), зниження пасажиропотоку зробило більш економічно вигідною експлуатацію повітряних суден місткістю 75-110 пасажирів. Оскільки до цього класу належить і Ан-148, виходить, що світова криза дала шанс українському авіапрому завоювати своє місце під сонцем. Так що пристебніть ремені - у галузі планується злет.
Ігор Гошовський
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас