В Україні падає попит на дорогі ліки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

В Україні падає попит на дорогі ліки

925
На подорожчання медикаментів українці відреагували зниженням попиту на низку препаратів. У першу чергу зменшилися продажі вітамінів, лікувальної косметики і харчових добавок.
Через зростання цін ринок лікарських засобів у січні-травні цього року впав у натуральному вираженні на 17-18%. Ємність українського ринку фармацевтичної продукції в січні-травні скоротилася на 90 мільйонів упаковок (до 420 мільйонів одиниць). У сформованих умовах, деякі закордонні виробники знижують ціни. Так, KRKA і Zentiva знизили вартість окремих препаратів до 50%.
Фармацевтична лихоманка
Як повідомляло "Дело", ціни на медпрепарати різко виросли ще в жовтні минулого року. Дистриб'ютори медпрепаратів, посилаючись на зростання курсу долара, вирішили спрацювати на випередження і в один момент підвищили гривневі ціни на імпортовану продукцію на 50-70%. "Вони (постачальники лікарських засобів) закладають у вартість можливі ризики, через це і виросла ціна", - пояснює Валерій Печаєв, президент Об'єднання організацій роботодавців медичної і мікробіологічної промисловості України. У підсумку, за даними Держінспекції з контролю над цінами, ціни на деякі препарати виросли в 2,5-3 рази (зокрема "Ессенціале форте Н", виробник - Sanofi Aventis).
Вітчизняні препарати при цьому також дорожчали. Українські медикаменти, стверджували виробники, виробляються з використанням імпортної сировини.
Втім, не всі іноземні фармацевтичні компанії різко піднімали ціни на свою продукцію. Наприклад, Bayer підвищував ціни поступово.
У цілому, ціни на медикаменти тих компаній, які не ведуть на нашому ринку комерційної діяльності, підвищувалися різкіше. У цьому випадку ситуацією керував дистриб'ютор. Він укладає контракт прямо з материнською компанією в іноземній валюті. А цінову політику на українському ринку визначає сам.
Не виключено, що саме тому найбільша фармацевтична компанія Sanofi Aventis відмовилася від послуг дистриб'юторів і у квітні цього року почала комерційну діяльність в Україні. Таке рішення було дуже своєчасним з урахуванням ситуації на українському фармринку. "Зміна юридичного статусу Sanofi Aventis в Україні дозволить нам продавати препарати за гривні", - пояснює Людмила Бабич, менеджер з корпоративних комунікацій "Санофі Авентіс Україна". Це, за її словами, дозволить уникнути різких стрибків цін у випадку нестабільності курсу євро і у цілому підсилити вплив компанії на українському ринку. Крім того, під кінець року компанія планує на орендованих виробничих потужностях почати виробництво в Україні першого свого препарату.
Реклама не допоможе
В умовах зниження платоспроможності населення зростання цін на аптечну продукцію призвело до зниження попиту на низку медпрепаратів. Найбільш відчутно, як відзначають і експерти, і гравці ринку, продажі впали в сегменті нерецептурних засобів - тих, які не вимагають призначення лікаря. До них, зокрема, належать протизастудні засоби, вітаміни, харчові добавки і косметика. Без таких препаратів, як говорять самі фармацевти, найчастіше можна обійтися.
Причому збільшити продажі препаратів нерецептурної групи в поточних умовах не виходить навіть із залученням прямої реклами. "Телереклама на сьогоднішній день у найкращому разі дозволяє не впасти (у продажах). Такої ефективності, як до кризи, немає", - говорить Євген Заїка, керівник українського офісу фармацевтичної компанії Nycomed.
Однак у кризових умовах українці почали відмовлятися і від дорогих рецептурних препаратів на користь більш дешевих замінників. Зрозуміло, що з імпортними ліками аптекам працювати зручніше: вони помітно дорожчі і на одній упаковці імпортних ліків можна заробити стільки ж, скільки на десяти упаковках вітчизняних. Однак, якщо імпортні препарати не купуються, аптекам доводиться замінювати їх ліками із кращою обіговістю.
У сформованих умовах, деякі закордонні компанії вирішили переглянути свою цінову політику. Ціни на деякі препарати різко (до 50%) знижують KRKA (на кардіологічні препарати "Аміокордин" і "Ампріл") і Zentiva (кардіологічний препарат "Лозап"). Що стосується останньої компанії, то її український офіс цього року чекає об'єднання з "Санофі Авентіс Україна" (компанії об'єдналися на глобальному рівні). Виходить, ціновою політикою відносно препаратів Zentiva незабаром також буде відати офіс об'єднаної компанії. Причому в Sanofi Aventis не приховують своїх заявок на позицію лідера українського ринку.
Боротьба за місце на полицях аптек
Вітчизняний виробник лікарських засобів кризу переживає з порівняно меншими втратами. Наприклад, продажі компанії "Фармак" у січні-травні цього року порівняно з тим таки періодом минулого впали в доларах усього на 9%, що помітно нижче, ніж у середньому по ринку (на рівні 20%). Продажі "Фармака" у гривнях, за даними "Фармстандарта", виросли майже на 40%.
Хоча вітчизняні виробники і пропонують найдешевші ліки, зі збутом у них також не все гаразд. Найбільша проблема, з якою вони зараз зустрічаються, - дистрибуція. Кредитів дистриб'юторам не дають. Деякі вітчизняні виробники зважають на становище партнерів і збільшують відстрочку за платежами за відвантажену продукцію до 45-90 днів. У цих умовах вітчизняні підприємства активізували роботу з роздробом - аптечними мережами. У цьому напрямку вже активно працювала "Дарниця", а от "Артеріум" тільки почав вести переговори з аптечним рітейлом.
Ціни на лікарські засоби, як вітчизняні, так і імпортні, росли і до кризи. За даними "Фармстандарта", в 2008 році до жовтня ціни на лікарські засоби були на 10-17% вищими від позаторішніх. Так, наприклад, у серпні 2008 року вітчизняні препарати коштували в середньому на 16% (а імпортні - на 13%) дорожче, ніж у серпні 2007-го.
2,65 мільярда доларів склала ємність українського фармацевтичного ринку в 2008 році.
Дані маркетингової групи "Бізнес-Кредит"
Марина Мойсеєва
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас