Турнір турів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Турнір турів

6092
"На травневі свята багато українців віддали перевагу залишитися вдома. Порівняно з минулим роком попит на закордонні тури знизився більш ніж на 30%. Менше запитували екскурсійну Європу, майже вдвічі скоротився попит на пляжний відпочинок у Єгипті та Туреччини. У той же час заможні туристи, для яких ціна не має значення, не стали відмовлятися від відпочинку - тури на Сейшели, Мальдіви, Шрі-Ланку, в Індію і Дубаї як і раніше користувалися високим попитом", - розповідає директор з маркетингу компанії Zabugor.com Вікторія Свіжинець.
Падіння популярності недорогих травневих турів учасники ринку пояснюють тим, що потенційні туристи до останнього чекали "гарячих" путівок. Не дочекалися: через відтік клієнтів туристичні компанії скоротили кількість чартерів і турів.
За даними Державної служби туризму і курортів, усього в Україні надають туристичні послуги 6742 компанії, і з початку року ліцензії отримали лише 114 турфірм. Однак оператори туристичного ринку стверджують, що свою діяльність призупинили близько 40% гравців. Сильніше страждають невеликі туристичні фірми, які вийшли на ринок рік-два тому на хвилі зростання. Вони не звикли боротися за клієнта. Зараз нових замовників в агентств майже немає: люди, що дозволяли собі раз на кілька років з'їздити на недорогий курорт, сидять вдома.
Турпоїздка за кордон - стаття економії
Виїзний туризм, найбільш масовий і грошовий сегмент туристичного ринку, виріс за останні сім років утричі. Якщо в 2002 році за кордоном відпочивали 302,6 тис. українців, то в 2008-му - вже 950,6 тис. людей.
Проблеми для туркомпаній почалися наприкінці осені 2008-го, і інтерес до новорічних турів, на які зазвичай припадало 25% річних продажів, помітно знизився. Програми на високий сезон туроператори формують за три-чотири місяці і тоді ж оплачують майже повну вартість місць у готелях, закуповують квитки на літак. "Половину новорічних турів клієнти оплатили ще в серпні-вересні. Та й у жовтні ще не всі вірили, що це дійсно криза, причому всерйоз і надовго. Багато їхали за звичкою, відклавши гроші на тури заздалегідь. Але однаково до нас звернулися на 15-20 відсотків людей менше, ніж звичайно", - відзначив директор туристичної компанії "Загір'я" Ігор Короленко.
Ті з наших співвітчизників, хто вирішив не відмовлятися від звичного відпочинку, надали перевагу дешевшим післяноворічним турам.
Звичайне затишшя, що наступає в період після свят, туркомпаніям компенсують корпоративні клієнти. За останні чотири роки щорічний приріст у цьому сегменті становив 10-15%. І хоча через складну економічну ситуацію компанії почали ощадливіше витрачати бюджети, багато з них однаково не відмовляються від ділових поїздок за кордон. "Падіння відбулося тільки в сегменті Incentives - це так званий гламур ділового туризму (діловий туризм, він же M.I.C.E., включає Meetings, Incentives, Congresses & Events). Такі заходи, звичайно, потрібні, але в період кризи на них, як і на чорній ікрі, цілком можна заощадити. Що стосується корпоративних виїздів на семінари, конференції, виставки, то їх кількість не змінилася, хоча розмах став меншим: замість бізнес-класу - економ, замість п'ятизіркових готелів - чотиризіркові", - розповідає Короленко.
За прогнозами туроператорів, цього року обіги виїзного туризму скоротяться на 30-45% порівняно з минулим сезоном, причому в основному за рахунок масових напрямків - Туреччини, Єгипту. Попит на дорогі екзотичні тури знизиться не більше ніж на 10-15%, оскільки багатих клієнтів криза зачепила набагато менше. Як і раніше популярні круїзи на екзотичні острови - Сейшели, Мальдіви, Балф, Маврикій, Кариби, а також у Центральну і Південну Африку, на Амазонку. За словами Вікторії Свіжинець, хітом цієї весни стали тури в Австралію і Нову Зеландію - заможні клієнти буквально в чергу записувалися. При цьому коштує така поїздка від чотирьох з половиною тисяч доларів на людину. "Якщо раніше в нас було три категорії клієнтів: "якомога скромніше", середній клас і ті, хто відпочивав по категорії luxury, то зараз залишилося тільки дві - "дуже скромно" і luxury", - говорить Ігор Короленко.
Змінилися переваги туристів і за видами відпочинку. Раніше пальму першості втримували пізнавальні тури, тоді як зараз лідирують оздоровчі. "Найбільш популярним видом відпочинку залишиться пляжний туризм. Сім'ї з дітьми відправляться в Туреччину, яку цінують за систему ”усе включено” і доступну цінову політику. Затребуваною залишиться Мальта, де ціни набагато нижчі, ніж на інших курортах ЄС, а рівень сервісу по-європейськи високий", - прогнозує заступник директора по роботі з агентствами компанії "Проланд" Олена Піскунова.
Конкурентна війна
Щоб залучити нових клієнтів і не втратити старих, компанії освоюють нові напрямки, переглядають відносини з партнерами, запускають програми лояльності. Приміром, компанія Tez Tour вирішила підсилити напрямок ділового туризму. "Для нас він стратегічно важливий, оскільки за рентабельністю незрівнянний зі звичайним туризмом. Зокрема, ми переходимо на прямі продажі турів M.I.C.E. у Туреччину, затребувані і такі безвізові країни, як Єгипет і Таїланд", - розповідає комерційний директор компанії Tez Tour в Україні Аркадій Маслов. На думку Ігоря Короленка, саме діловий туризм першим повернеться на докризові показники. Адже семінари, виставки, зустрічі з партнерами - це складова частина майже будь-якого бізнесу.
Туроператори готові стимулювати попит за рахунок власної маржі, підвищуючи відсотки агентам: якщо до кризи агентська комісія становила 10%, то зараз вона доходить до 15%. Деякі компанії взагалі відмовляються від послуг фірм-посередників, збільшуючи штат власних менеджерів з продажів, і за рахунок комісії знижують вартість турів. На таких масових напрямках, як Туреччина, Єгипет, Іспанія, Болгарія, через високу конкуренцію битва йде за кожний долар. Лояльність клієнтів гравці намагаються завоювати, пропонуючи невеликі бонуси. Приміром, компанія Tez Tour надає своїм клієнтам послуги міжнародного мобільного зв'язку Tezgsm. Постійним клієнтам пропонують усілякі дисконтні програми, пільгові умови оплати. Так, знижки за раннє бронювання турів коливаються від 10 до 20%.
Якщо до кризи правила гри на ринку через дефіцит літаків диктували авіаперевізники, то тепер у туроператорів з'явилося поле для маневру. Деякі авіакомпанії скасували спеціальні паливні збори і знизили тарифи на найпопулярніших туристичних напрямках (до 35%), а також відмовилися від жорстких схем передоплати і штрафних санкцій за неповне завантаження рейсів.
"Поточна літня програма буде на 15-20 відсотків дешевшою від торішньої, оскільки ціни на авіапаливо знизилися", - упевнений Аркадій Маслов. Приміром, цього року чартерні перевезення в Єгипет і Туреччину з Києва, Дніпропетровська і Одеси для Tez Tour буде здійснювати авіаперевізник "Дніпроавіа", що запропонував вигідні умови співробітництва. Tуроператор також продовжить працювати з авіакомпаніями "Роза Вєтров" (чартери в Туреччину і Єгипет з Харкова і Львова) і "Аеросвіт" (регулярні рейси в усіх напрямках). Грецький авіаперевізник Astra Аirlines з 4 червня запустив регулярний рейс на півострів Халкідікі (Київ-Салоніки-Київ), запропонувавши ціни на квитки на третину нижчі, ніж до Афін. Після виходу в січні 2009-го на український ринок бюджетної авіакомпанії Air Arabia майже вдвічі подешевшали перельоти на азіатських напрямках: тепер вони в середньому коштують 650 доларів.
На травневі свята ціни в доларах на чартери впали на 40% порівняно з новорічними. У цілому порівняно з минулим роком вартість авіаперельоту знизилася на 20-30% - до рівня 2006 року.
Багато країн, щоб не втратити таку важливу статтю доходу, як туризм, пішли на пом'якшення умов в'їзду і на державному рівні надають підтримку своїм туроператорам. Зокрема, уряд Єгипту збирається відновити програму підтримки чартерних авіаперевезень, а також знизити вартість візи для туристів. Усе частіше українці вибирають Нідерланди, Францію, Грецію, Хорватію, Чорногорію, Угорщину або Чехію. Гравці туристичного ринку цих країн ведуть гнучку цінову політику, а чиновники охоче видають дозволи на в'їзд усім охочим. Адже справа навіть не у вартості візи, а в економії часу і нервів. Зокрема, Хорватія з 1 травня по 31 жовтня взагалі ввела для українців безвізовий режим. Розглянути можливість скасування візового режиму для громадян України має намір Канада, про це на початку травня під час візиту в Київ заявила генерал-губернатор цієї країни Мікаель Жан. Можливість скасування віз для українців обговорюється з урядами Ізраїлю, Боснії та Герцеговини.
Попитом у наших співвітчизників користуються поїздки в Іспанію, однак виїхати туди можуть далеко не всі охочі. Торік багато агентств скасували всі групові тури в цю країну, оскільки у відмовах консульства не було і немає ніякої логіки. З не меншими труднощами українці зустрічаються і при відкритті візи в італійському посольстві. Основна проблема при одержанні дозволу на в'їзд у Шенгенську зону - необхідність довідки з банку.
Своє дорожче
Чи будуть українці в гонитві за відпочинком більше колесити рідною країною? "Україною почали подорожувати більше, адже на підготовку не потрібно витрачати ні багато часу, ні грошей на відкриття віз, і визначних пам'яток хоч відбавляй", - говорить директор компанії "Динай Тур" Андрій Найдек. Наприклад, останнім часом популярний одноденний тур у Чорнобиль із неоднозначною назвою - "екологічний".
Однак, на думку більшості туроператорів, серйозну конкуренцію виїзному внутрішній туризм у найближчі роки не складе. І головну роль тут відіграє ціновий фактор.
Зараз закордонні готелі заманюють туристів усілякими акціями за типом "оплати п'ять ночей - живи сім". У середині квітня вартість тижневого авіатура при бронюванні на травень номера в турецькому чотиризірковому готелі з харчуванням по системі "усе включено" стартувала з 500 доларів на людину. А вартість проживання в історичному центрі Львова варіювалася від 80 до 300 доларів на добу, і місця доводилося бронювати за місяць. У Криму на травневі свята ціни були, як у курортний сезон: за відпочинок у пристойному санаторії потрібно було викласти від 600 до 700 гривень на добу, тобто 80-90 доларів.
На думку Андрія Найдека, кримські курорти недорахуються цього року 20-30% відпочивальників. Співробітники кримських санаторіїв з ним погоджуються. Вартість проживання в тамтешніх готелях уже піднялася на 15%, а до липня збільшиться ще на 5-10%, хоча за рівнем сервісу більшість із них як і раніше сильно поступається закордонним готелям. Частину постояльців відбирають у кримських оздоровниць і так звані халупки поблизу моря. Є люди, що воліють відпочивати саме так, адже ціни в готелях і санаторіях набагато вищі, ніж у приватників (у середньому 300-350 гривень на добу).
Альтернативу літньому відпочинку на Кримському півострові складуть Карпати, де ціни набагато нижчі (від 150 до 300 гривень на добу). За прогнозами туроператорів, поточного сезону карпатський регіон відвідають на 30% більше туристів, ніж минулого літа.
Для дітей туристичні компанії пропонують путівки в літні табори. Так, агентство ДЕКІВ, що спеціалізується на освітньому туризмі, запрошує провести літні канікули в британському таборі Abc-camp, розташованому в Нових Санжарах (Полтавська обл.). "Там ваша дитина не тільки відпочине, але й вивчить англійську мову: у таборі працюють професійні викладачі-британці. Така поїздка цілком може стати альтернативою навчанню за кордоном", - говорить менеджер освітнього агентства ДЕК Ірина Кузьменко.
Останнім часом в Україні набирає популярність екстремальний туризм. Але організовані такі поїздки часто геть погано. "Пропозиція однієї з турфирм зробити на травневі свята сходження на Говерлу здалася мені привабливою. І ціна цілком улаштовувала. Добравшись до вершини, ми через туман випустили з уваги інструктора і майже шість годин блукали лісом. А все тому, що компанія не провела необхідний інструктаж", - розповідає одна з жертв такого відпочинку Тетяна.
Не виправдовуються надії туроператорів і на те, що економічна криза залучить на наші курорти іноземних громадян. За останні п'ять років в Україні їх частка зменшилася з 22 до 15% від загальної кількості мандрівників. І хоча після девальвації гривні вартість тура для європейців знизилася в півтора рази, розвиток в'їзного туризму стримує нерозвиненість місцевої інфраструктури. Тому основними іноземними туристами як і раніше будуть росіяни. Але й вони в нашу країну приїжджають усе менше: відпочинок у Криму вже не є гарною альтернативою Туреччини або Єгипту.
Ірина Чухліб
За матеріалами:
expert.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас