Гірше ще буде — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Гірше ще буде

Казна та Політика
2556
Лише 37% найбільших компаній вважають, що падіння економіки припиниться в 2009 р. 62% очікують відновлення в 2010 р., а 1% - в 2011 р. І лише 2% оптимістів очікують, що відновлення почнеться вже в 2009 р.
Наприкінці травня аудиторська компанія Ernst&Young провела третє за рахунком дослідження "Вплив економічної кризи на українські підприємства". В опитуванні брали участь 117 компаній, більше 70% з яких є іноземними доньками.
"Прогнози українських компаній, як і міжнародних організацій і економістів зі світовими іменами, говорять про можливий V-подібний вихід із кризи. Україна - країна з волатильною економікою, і вона піддана різким сплескам і падінням. Опитані нами компанії прогнозують початок відновлення економіки України в тому ж 2010 р., коли, за очікуваннями респондентів, повинне зупинитися падіння української економіки", - підкреслив керуючий партнер Ernst&Young Олексій Кредісов.
Ці висновки підтверджуються думками експертів. "Про нормалізацію в українській економіці говорити ще дуже рано. Особливо враховуючи жалюгідний стан зовнішніх ринків і стабільно глибокий економічний спад", - відзначив економіст компанії Astrum Investment Management Олексій Блінов.
За його оцінками, кризові явища сконцентровані в бюджетній і банківській сферах. "Уже сьогодні жорсткий дефіцит у бюджетній системі очевидний, незважаючи на посилення закритості відповідної інформації. Рано чи пізно недофінансування видаткових статей може нагадати про себе у формі нових галузевих протестів або аварій на об'єктах інфраструктури. В особливій зоні ризику перебуває комунальна інфраструктура, адже криза не зменшила споживання відповідних послуг", - підкреслив Блінов.
"Коли пройде ейфорія від урегулювання кризи накачуванням готівки, почнеться друга хвиля, яка буде набагато гіршою, тому що вона буде розвиватися на тлі сильної інфляції. В Україні ситуація вийде з-під контролю десь у вересні. Основні причини: незбалансований бюджет, відсутність сильної влади, нездатність проведення непопулярних реформ", - вважає віце-президент та інвестиційний керуючий Foyil Asset Management Ukraine Дмитро Мошкало.
За його оцінкою, використовувані сьогодні монетарні методи боротьби із кризою поки не приводять до реальних поліпшень. Єдине досягнення - це відсунення фінансового сектору від прірви банкрутства. Однак це вигадане благополуччя, оскільки під контроль узятий тільки один з напрямків - іпотека і похідні папери. Зате ситуація зі споживчим і корпоративним кредитуванням залишається під великим сумнівом.
"Глобальне падіння споживання призводить до скорочення виробництва, що, у свою чергу, відображається в зростанні безробіття, і новому витку падіння. Виходом повинен був стати перерозподіл держресурсів через банки безпосередньо в корпоративне і споживче кредитування. Але банки гроші не пускають", - підкреслив Мошкало.
Що стосується конкретних проблем, від 62% до 73% опитаних Ernst&Young компаній визнали, що з початком кризи погіршилися продажі, прибутковість, залишки готівки, можливості інвестування в нові напрямки. Також зменшилися шанси залучити капітал і позикові кошти. 56% респондентів заявили, що почали важче реалізувати намічену стратегію розвитку.
Це краще, ніж у лютому 2009 р. Тоді від 64% до 79% підприємств говорили про погіршення таких показників, як можливість інвестування в нові напрямки, обсяги продажів, залишки готівки, можливість інвестування в капітальні програми і залучення капіталу та нових коштів. Однак кількість тих, хто говорив про труднощі в реалізації наміченої стратегії, тоді була меншою - усього 45% опитаних.
Змінився і характер труднощів, з якими зустрічаються компанії. "У лютому 2009 р. наші респонденти виділяли проблеми фінансової спрямованості. Найбільше погіршення було відзначено в сфері залучення капіталу і позикових коштів, а девальвація гривні була названа основною проблемою, з якою зіштовхнулися підприємства. Зараз ми спостерігаємо, що основні проблеми, які хвилюють бізнес, стосуються ринкового або економічного аспекту ведення бізнесу: у відповідях респондентів перше місце посідає падіння продажів (погіршення відзначили 73%), прибутковості (70%) і касової позиції (64%)", - підкреслив Кредісов.
У жовтні 2008 р. 76%, а в лютому 2009 р. 77% компаній говорили, що в умовах кризи будуть скорочувати витрати. У травні таких виявилося 78%. Такий же відсоток компаній мають намір поліпшувати відносини з покупцями. 50% респондентів мають намір збільшити частку ринку, а 46% - зберегти існуючу.
Однак, підкреслюють в Ernst&Young, компанії намагаються не чіпати персонал - ця стаття скорочення видатків стоїть лише на п'ятому місці. 62% урізали або урізують видатки на маркетинг і збут, і це найпопулярніший захід. Також вони активно переглядають прибутковість окремих продуктів і послуг, а також змушують орендодавців іти на поступки.
Втім керуючий партнер Ernst&Young відзначив цікаву деталь. Здавалося б, основну стурбованість в 65% підприємств викликає падіння продажів. 77% респондентів відзначають падіння продажів в 1-му кварталі 2009 р. порівняно з 1-м кварталом 2008 р. Проте лише 62% компаній - учасниць огляду знизили обсяги виробництва або надання послуг.
"Це означає, що є 15% компаній, які тримають виробничі потужності на більш високому, ніж це необхідно, рівні, сподіваючись на швидке повернення до нормальної ситуації", - вважає Олексій Кредісов.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас