По поняттях — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

По поняттях

Казна та Політика
3110
Учора був опублікований проект закону про внесення змін до Конституції, підготовлений Партією регіонів і Блоком Юлії Тимошенко. Документ передбачає обрання нового президента в парламенті вже у вересні, після чого в країні протягом п'яти років не будуть проводитися ніякі чергові вибори.
Віктор Ющенко назвав цю ініціативу спробою державного перевороту. Тим часом у нього зараз немає можливості заблокувати ініціативу парламенту, як і правових підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради.
Фотокопія законопроекту про внесення змін до Конституції була опублікована вчора ввечері на сайті газети "Дзеркало тижня". Видання відзначає, що цей документ був переданий для ознайомлення представникам керівництва БЮТ і ПР, а також голові Верховної Ради Володимиру Литвину. У ньому зазначені всі ті положення реформування конституційного устрою, про які повідомлялося раніше: всенародні вибори президента заміняються на вибори його в парламенті, глава держави втрачає контроль над діяльністю Кабінету Міністрів, але під його керуванням залишаються силові відомства.
Особливої уваги заслуговують перехідні положення проекту нової Конституції, що описують перехід до нової системи влади. Автори документу вважають, що він буде прийнятий у цілому, підписаний і опублікований у найближчі два місяці та вже у вересні відбудуться вибори президента у Верховній Раді. Повноваження чинного глави держави при цьому автоматично припиняються. У випадку прийняття Конституції вводиться, фактично, п'ятирічний мораторій на проведення будь-яких чергових виборів.
Термін повноважень Верховної Ради VI скликання, діючих місцевих рад і мерів продовжується до 2014 року. А враховуючи, що з повноважень Верховної Ради пропонується виключити право призначати дострокові вибори мерів місцевих рад, громадяни протягом п'яти років не зможуть голосувати.
Наступні вибори всієї вертикалі влади відбудуться в останню неділю восьмого місяця п'ятого року повноважень президента, обраного в парламенті (швидше за все, це буде червень 2014 року) двома третинами голосів. У цей день громадянам пропонується взяти участь у першому турі виборів народних депутатів, депутатів місцевих рад і мерів. Усі ці вибори, згідно із проектом Конституції, будуть проведені у два тури за пропорційною системою, причому для депутатів ВР і місцевих рад уводиться нова система підрахунку голосів.
Партія або блок, що посіли перше і друге місце, проводять другий тур. Той, хто набрав більше голосів у другому турі, автоматично одержує 50%+1 місце в раді, а інші партії ділять місця меншостей пропорційно своїм результатам у першому турі. Таким чином, у парламенту і місцевих рад більше не виникне проблем з формуванням більшості, обранням керівних органів і прийняттям будь-яких поточних рішень. Але навіть у фракції-переможниці, місцевих радах і ВР депутати не мають змоги самостійно діяти і відхилятися від партійної лінії.
Проект передбачає введення жорсткого імперативного мандата. "Повноваження народного депутата припиняються достроково у випадку його виключення із фракції за дії, що порушують програму партії-блоку... це рішення не підлягає заперечуванню в судовому порядку", - говорить ст. 81. Аналогічна норма вводиться для депутатів місцевих рад. Незважаючи на введення фактичної диктатури партії, у проекті залишилася стара стаття про те, що народний депутат на пленарних засіданнях "голосує особисто". При цьому автори законопроекту додали норму, яка унеможливлює присутність багатьох депутатів на засіданнях, - пропонується скасувати заборону на поєднування роботи в парламенті з іншою діяльністю. У проекті застережено, що народні депутати можуть паралельно займати посади прем'єр-міністра, віце-прем'єрів і міністрів.
Як уже повідомлялося, БЮТ і ПР почали підготовку законопроекту про конституційну реформу ще рік тому, неодноразово зупиняючи і відновлюючи переговори щодо цього питання. Тим часом з документу видно, що останніми днями в нього вносилися істотні виправлення, і підсумковий варіант не встигли "вичистити". Зокрема, номери деяких статей закону залишилися не погодженими, а в розділі про діяльність ВР в одній зі статей зустрічається положення про розпуск більшості, хоча інші статті не припускають такої можливості. Законопроектом пропонується провести глибоку реформу судової системи.
Керівництво діяльністю судів передається у ведення Державної судової адміністрації - колегіального органу зі складним порядком призначення членів, який зводить до мінімуму можливість контролю будь-якої політичної сили за діяльністю судів.
Діяльність Радбезу як постійного дорадчого органу, де-факто підконтрольного президентові, пропонується припинити. Згідно із проектом, РНБО, у яку входять перші особи держави, буде збиратися лише в екстрених випадках - за необхідності введення військового або надзвичайного стану, у випадку природних або техногенних катастроф. Експерти підтримують таку ініціативу. "Життя показало, що в наших політичних умовах, коли кожний перетягає на себе ковдру, треба б це (РНБО) взагалі прибрати, - відзначає Георгій Крючков, екс-глава парламентського комітету з питань національної безпеки та оборони. - Такі потужні повноваження РНБО має тільки в нашій країні. У більшості країн подібні органи існують, але є винятково дорадчими".
Втім, не всі новели законопроекту сприймаються експертами зі схваленням. Приміром, у випадку проведення дострокових виборів (право їх оголошення залишається за президентом) дострокову виборчу кампанію пропонується провести за 30 днів. Нереальність таких планів визнають навіть у Блоку Юлії Тимошенко. "Поточний термін 60 днів також є критичним, на межі можливого. Якщо окружні комісії будуть працювати на постійній основі, то буде легше, на проведення кампанії за 30 днів не варто навіть розраховувати", - сказала заступник глави Центрвиборчкому Жанна Усенко-Чорна.
Законопроект пропонує змінити не тільки статті, що регулюють розподіл повноважень гілок влади. Поправки вносяться в усі розділи, крім I, III і XIII, що вимагають затвердження на всеукраїнському референдумі. Зокрема, виправляються деякі похибки чинної Конституції з погляду органів центральної влади.
Наприклад, у фразі "не допускається звуження суті та обсягу існуючих прав і свобод", слово "існуючих" змінюється на "конституційних", що дозволяє уряду скасовувати пільги окремим категоріям громадян, не побоюючись, що це скасування буде оскаржено в суді. Уводяться також нові норми, що регулюють бізнес-діяльність. Особливої уваги заслуговує ст. 41, що регулює розподіл дивідендів підприємств: "Для розподілу між усіма учасниками господарчого товариства направляється не менше 15% його щорічного чистого прибутку". Неоднозначне сприйняття викликає нова ст. 34-1, яка вводить відповідальність преси за поширення неправильної інформації: "Використання ЗМІ з метою дезінформування суспільства карається... позбавленням ліцензії (дозволу, свідчення) без права її поновлення".
Проект Конституції викликав учора вкрай негативну реакцію Віктора Ющенка. "Це конституційний переворот. Це замах на українську демократію, де будуть керувати президент і прем'єр 'по поняттях', - заявив він. Тим часом у глави держави немає важелів, що дозволяють йому перешкодити процесу конституційної реформи.
Ющенко неодноразово визнавав, що підстав для розпуску Ради в нього зараз немає. Щодо припиненого указу про припинення повноважень Верховної Ради VI скликання від жовтня 2008 року колишній заступник голови Секретаріату Президента Ігор Пукшин учора сказав, що цей указ не можна "реанімувати". "Зараз відновити дію цього указу неможливо, для цього немає правових підстав. Можливість відновлення його дії може виникнути тільки в тому випадку, якщо з'являться підстави, передбачені ст. 90, тобто штатні підстави для розпуску парламенту", - стверджує пан Пукшин.
Сергій Сидоренко, Валерій Кучерук
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас