"Найвища" економія — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Найвища" економія

1976
Доходи бізнесменів знизилися на третину. Це змусило їх переглянути свої видатки і почати заощаджувати. В основному урізують видатки на одяг і відпочинок.
Якщо вірити негласній статистиці, то доходи більшості українських топ-менеджерів з початком кризи впали в середньому на 20-30%. Наприклад, до них належить генеральний директор компанії "Ніссан Мотор Україна" Андрій Нестеренко, зарплата якого була прив'язана до гривні. Зменшилися і доходи власників бізнесів.
Причому не тільки через істотний спад продажів, але й тому, що через складну економічну ситуацію вони воліють не вилучати отримані дивіденди з обігу своїх фірм. Так, переглянути свій сімейний бюджет довелося депутатові й главі Комітету Верховної Ради з питань промислової та регуляторної політики і підприємництва Наталії Королівської: "Звичайно, ми почали заощаджувати - на одязі, на відпочинку. Мій чоловік займається бізнесом і тепер у нас зовсім інші доходи".
Тим же, хто виявився не готовим до економії, довелося змінити свій робочий графік. Так, як розповіла власниця мережі салонів Kika-Style, дочка лідера Соцпартії Руслана Мороз, якщо до кризи в неї були хоч якісь вихідні, то тепер їй доводиться працювати практично без відпочинку.
І лише деяким топ-менеджерам пощастило. Як поділився з нами глава компанії "Крафт Фудз Україна" Юрій Логуш, його доходи у зв'язку із кризою не змінилися, та й заощаджувати немає потреби - його родина і так живе досить скромно.
Претенденти на вибування
Ще зовсім нещодавно прекрасна половина української бізнес-еліти хизувалася на всіляких світських заходах в одязі з перших ліній світових дизайнерів. Сьогодні їх усе частіше можна побачити в більш демократичних за цінами вбраннях від українських модельєрів.
Як не дивно звучить, але складні економічні часи змусили "топів" заощаджувати не тільки на одязі, але й на більш повсякденних речах - їжі, наприклад. Приміром, народний депутат України Сергій Терьохін зізнався, що його родина змушена тимчасово відмовитися від своєї улюбленої страви - фуа-гри. Багато представників бізнес-істеблішменту говорять, що тепер віддають перевагу більш дешевим ресторанам і намагаються взагалі більше харчуватися вдома.
"У моїх доходах видатки на харчування і ще якісь елементарні речі все-таки не істотні і вони не зазнали радикальних змін. Що стосується якихось дорогих речей, то зараз до їхньої покупки ми підходимо більш усвідомлено. Наприклад, якщо говорити про відпочинок, багато європейських та екзотичних країни стали менш доступними. Уже дивишся якийсь курорт ближче", - розповідає генеральний директор парфюмерно-косметичної мережі "Брокард" Людмила Севрюк.
До слова, відпочинок - другий за популярністю після одягу рядок видатків, на якому планує заощаджувати більшість українських "топів". Наприклад, як розповів співвласник мережі ресторанів "Козирна карта" Андрій Задорожний, сам він практично не виїжджає за межі України, а от його дружина постійно подорожує. "Поки вона ще не відмовилася від поїздок, але я їй уже натякаю, що до подібних видатків слід ставитися акуратніше", - помітив він. Інші "топи", навпаки, у чому не збираються себе обмежувати, так це у відпочинку.
"Поїздки в гори для катання на лижах - це те, на чому я не збираюся заощаджувати. Для мене це дуже важливо з погляду поновлення емоційного і фізичного потенціалу", - ділиться президент ВАТ "Кінто" Сергій Оксанич. У цілому ж ситуація така, що взагалі відмовлятися від відпочинку в середовищі забезпечених людей планує мало хто. Скорочується загальна кількість поїздок або обираються дешевші напрямки.
Крім відпочинку, до списку речей, на яких не збираються заощаджувати "віпи", потрапило навчання, а також видатки на підтримку фізичної форми. "Я в жодному разі не буду заощаджувати на навчанні дитини. Поки що в мене немає дорогих планів на цей рахунок, але коли постане питання про те, що потрібно підтримувати освіту моєї дочки вже після школи - це буде останній рядок у списку скорочення видатків", - розповідає керуючий партнер компанії "Делойт" Володимир Вахт.
Зміна пріоритетів
Переглянути матеріальні цінності багатьох, незалежно від їхнього достатку. "Неважливо, топ-менеджер ти чи ні. Якщо ти бачиш, що якась річ, якою ти користуєшся, суттєво подорожчала, це не може тебе не турбувати. Якийсь час це - шок. Потім, звичайно, звикаєш. Починаєш або купувати менше, або вибираєш щось дешевше", - ділиться Севрюк. За її словами перші три кризові місяці вона не просто заощаджувала - її купівельний настрій було дуже знижений. Але пройшов час, курс долара 8 грн став звичним, і життя повернулося у своє звичайне русло. Єдине, що змінилося, так це те, що вона тепер більше грошей відкладає - мінімум на третину.
Переглянули відношення до матеріальних цінностей і в родині художника Сергія Пояркова, який уважає, що криза позначилася на його бюджеті позитивно, оскільки "нарешті скінчилися всі надмірності і почалося нормальне життя". Зі слів його дружини, у зв'язку із кризою в родині нарешті з'явилися гроші, оскільки Сергій "припинив забудовувати різними будівлями свої півтора гектара землі".
У цілому ж українській бізнес-еліті вдалося уникнути такої жорсткої економії, до якої повинні були вдатися через кризу звичайні люди. Як показало наше опитування, в основному багато топ-менеджерів були змушені перенести якісь масштабні покупки на більш пізній строк. Наприклад, Андрій Задорожний зізнався, що криза змусила його родину відкласти раніше заплановані покупки рівня "нова машина", "нова яхта".
"Я думаю, що міг би собі дозволити не скорочувати бюджет за багатьма напрямками, наприклад, що стосується подорожей. Але я живу в певному соціальнім середовищі. І я вважаю, що зараз не кращий час купувати якісь дорогі речі. У той час, коли більшість людей, включаючи моїх колег, зазнають фінансових труднощів, главі компанії це просто "не личить". Це, скоріше, питання етики",- певен Сергій Оксанич.
Схожа позиція і у народного депутата Віталія Хомутинника. За його словами, навіть незважаючи на те що його доходи не змінилися, він підданий загальній тенденції економії: "Сьогодні кожний утискає себе у своїх побажаннях і видатках як може. Якщо навіть криза не позначилася на сімейному бюджеті, люди однаково заощаджують про всяк випадок. Тому що ми не знаємо, наскільки це (складна економічна ситуація) усе затягнеться".
А як у них?
Одними із найпоказовіших кроків зі скорочення особистих видатків в умовах кризи стали заходи, вжиті королевою Великобританії Єлизаветою II. Спочатку напередодні Різдва королева вирішила обмежити вартість різдвяних подарунків членам монархової родини - ціна сюрпризів не перевищувала 50 фунтів. Потім Її Величність дала зрозуміти своєму двору, що відтепер Букінгемський палац буде харчуватися виключно вирощеними у власних угіддях продуктами. Також з метою економії електроенергії винні льохи королівського палацу в Лондоні, які оцінюються у два мільйони фунтів стерлінгів, будуть прохолоджуватися за допомогою води зі шпари в палацовому саду (раніше це робилося за допомогою потужної вентиляційної системи і цілого лабіринту труб). Єлизавета II також заощаджує на своєму гардеробі: нещодавно, перебуваючи з візитом у Словенії, вона постала перед гостями врочистого банкету в платті, зшитому із тканини, подарованої їй 20 років тому. Скорочувати видатки сімейного бюджету королева Великобританії була змушена після того, як через фінансову кризу вона втратила третину свого статку ( через падіння котирувань акцій банків і компаній, у які були вкладені кошти), а англійський парламент вкотре відмовився збільшувати видатки на утримання її резиденцій.
Тетяна Роік
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас