Злий, ще зліший — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Злий, ще зліший

4095
Прийнятий 17 березня Верховною Радою у першому читанні законопроект №2329 “Про внесення змін у деякі законодавчі акти України про зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни” залишився несправедливо непоміченим. Тим часом своїм голосуванням депутати загалом підтримали намір Кабміну радикально підсилити відповідальність суб'єктів господарювання у відношенні не тільки питань, пов'язаних з казенними коштами, як це можна припустити з назви проекту, але й фінансових (бухгалтерських) питань взагалі.
Зокрема, законопроект передбачає зміну ст.1642 Кодексу про адміністративні правопорушення (КоАП), які помітно збільшують розміри адміністративних штрафів за порушення вимог щодо організації та ведення бухгалтерського обліку, складанню і подачі фінансової звітності, несвоєчасне і неякісне проведення інвентаризації і т.д. Якщо зараз за всі перераховані види порушень “світить” штраф у розмірі 8-15 нмдг (і 10-20 нмдг при повторному порушенні протягом року), то відповідно до законопроекту діапазон становить від 15 нмдг до 40 нмдг, а при повторному порушенні - і до 60 нмдг.
Зокрема, проект одночасно передбачає і збільшення штрафів “за порушення бюджетного законодавства і законодавства про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти”, введення нових штрафів (наприклад, за перешкоджання працівникам КРУ при проведенні фінансового контролю), зниження граничних значень розміру нецільового використання бюджетних коштів для залучення до кримінальної відповідальності, істотне розширення прав органів КРС і т.д. Крім того, збільшує строк залучення до адміністративного відповідальності у всіх зазначених випадках (зокрема і в “бухгалтерському”) із двох місяців до року з моменту здійснення правопорушення.
Одним словом, у законопроекті виявилися реалізовані сподівання представників різних органів влади, озвучені на нещодавньому “круглому столі”, присвяченому бухобліку, заступником голови Комітету ВР із питань економічної політики Іриною Білоусовою.
Однак кулуарна підготовка законопроекту до другого читання загрожує суб'єктам господарювання ще більшими неприємностями. У всякому разі, пропозиції народних депутатів Сергія Осики (БЮТ) і Сергія Павленко (Блок Литвина) передбачають за порушення законодавчих вимог щодо організації і ведення бухобліку, складання і надання фінзвітності вже карне покарання!
Для цього два народних обранці пропонують доповнити Кримінальний кодекс новою статтею 3661, що буде передбачати для таких бухгалтерів виправні роботи на строк до двох років (а при повторному порушенні протягом року або зробленому групою осіб - обмеження волі на строк до трьох років або позбавлення волі на строк від 2 до 5 років). Тому що фінансова звітність, як правило, підписується двома особами, пошук “груп”, треба думати, буде нескладним...
Не забули депутати і про посилення адміністративної відповідальності. Не задовольняючись внесенням “страшилок” у КоАП, Осика і Павленко пропонують доповнити ще й Закон про бухоблік статтею про відповідальність, що передбачає штрафи в розмірі 800-1000 нмдг!
Конкуренцію цим задумам становлять виправлення, запропоновані до другого читання згаданою Іриною Білоусовою (Блок Литвина). За порушення вимог про організацію і ведення бухобліку пані Білоусова пропонує накладати штраф у розмірі 100-125 нмдг, а за його відсутність - 200-300 нмдг. Пропозиції Ірини Білоусової, звичайно, виглядають м'якше (якщо це слово доречно застосовувати у випадку збільшення штрафів більш ніж у десять разів). Однак її тісне співробітництво з Осикою дозволяє припустити, що ми маємо справу із класичною грою в “доброго” і “злого” для лобіювання пропозиції “доброго” про 10-кратне збільшення штрафів.
Небезпеку законопроекту додає те, що загальний характер формулювань порушень дозволяє застосовувати штрафи дуже легко. Що таке, приміром, “неякісне проведення інвентаризації”? Це коли інвентаризаційна комісія не помітила нестачу кілограма дрантя? І за це 100-125 нмдг? А що значить “порушення встановлених законодавством вимог щодо організації і ведення бухгалтерського обліку”? Таким можна назвати будь-яку помилку, яких уникнути фактично неможливо. І за це від 2 до 5 років?
Це однаково, що при водінні автомобіля давати декілька років за поворот без включення світлового сигналу. Порівняння із санкціями за порушення правил дорожнього руху напрошується. Ще не так багато пройшло із часу багаторазового підвищення штрафів. У що це вилилося, знають усі: там, де “даішнику” досить було дати двадцятку, тепер треба дати раз у п'ять більше. Скільки треба буде дати, щоб перевіряючі не помітили бухгалтерської помилки, важко навіть уявити. Ціна волі не може бути низькою.
Можливо, із часом відповідальність, дійсно, отримала символічний характер, і її варто підсилити. Але не до такого ж ступеня. Та й корінь проблеми не в розмірі санкцій. У цьому зв'язку законопроект виглядає не актом, покликаним вирішити проблеми порушень фінзвітності, а елементом створення чергових передумов для корупції.
Андрій Твердомед
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас