Що посієш... — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Що посієш...

Казна та Політика
2547
Що посієш ...
Нічого дивного немає. Так відбувається чи не щоразу, коли країні потрібно зробити якийсь терміновий крок. От і цього разу. Здавалося б, всі протиріччя зняті: у необхідності прийняття цих законопроектів не сумнівався майже ніхто. Антикризовий пакет, запропонований урядом, повинен був усунути головну перешкоду для того, щоб в Україну повернулася місія МВФ і Київ зміг, нарешті, одержати другий транш кредиту stand-by на суму $1,9 млрд.
Підписанням газової декларації прем'єр-міністр Тимошенко забезпечила собі підтримку в голосуванні за пакетом з боку президента і його фракції. Але коли прийшов час голосувати, із усього антикризового пакета, який повинна була прийняти Верховна Рада минулого вівторка, був прийнятий лише один законопроект. Інші навіть не були внесені до порядку денного.
Перспективи одержання другого траншу МВФ вкотре виявилися під великим сумнівом. Як відреагує економіка?
Чотири законопроекти
Закон, що "проскочив" через купу політичних протиріч і був прийнятий минулого вівторка, - це закон про підвищення ставок акцизів на дизельне паливо, тютюнові вироби і алкоголь. Але до прийняття пропонувалися й інші законопроекти. Два з них - щодо зміни системи внесків у Пенсійний фонд. Однією з ініціатив стало підвищення внесків для платників єдиного податку. Главу фонду Олексія Зарудного обурило те, що в той час як середній внесок за одного найманого робітника в Україні становить 600 грн. на місяць, платник єдиного податку платить від 6 до 74 грн. І він виступив за розгляд питання щодо встановлення рівних правил внесків до ПФ. Ще один законопроект - про внесення змін до бюджету про виділення НАК "Нафтогаз" додаткових коштів з бюджету.
Усі разом ці документи повинні були усунути протиріччя, які заважають сьогодні продовженню переговорів з валютним фондом про надання їм другого траншу. Підвищення ставок акцизів збільшить наповнення держбюджету, урівнювання платників єдиного податку і робітників у промисловості та бюджетній сферах могло б знизити дефіцит Пенсійного фонду. "Це могло б закрити можливості для законного ухилення від податків і переведення грошей у тінь", - говорить директор дослідницького центру CASE-Україна Дмитро Боярчук. Тим більше, що підвищення ефективної ставки оподатковування в Україні вже не один рік вимагають і Світовий банк, і МВФ.
Щоправда, виконати всі вимоги Фонду для українського прем'єра було б рівноважно політичному самогубству. "МВФ вимагав, щоб українське населення платило ближчу до реальної ціну за енергоносії, а для цього їх вартість для населення повинна була бути збільшена", - говорить Боярчук. Частково Кабмін вирішив задовольнити цю вимогу "прямо", пообіцявши, що тарифи для населення будуть переглядатися щокварталу, поки до 1 липня 2010-го ціна імпортованого газу і сума, оплачувана населенням, не вирівняються. Але частково вирішив "схитрувати". "Підняти плату за використання газу для населення більш ніж у два рази Кабмін не наважився. Він вирішив покривати цю різницю за рахунок бюджетних коштів", - пояснює експерт CASE-Україна. Відповідно до законопроекту, у бюджеті на 2009 рік НАК "Нафтогаз" повинні бути виділені 6,1 млрд. бюджетних гривень для компенсації різниці між цінами закупівлі імпортного природного газу і його реалізації бюджетним організаціям. Проте навіть формальне задоволення вимог МВФ могло зняти бар'єр для одержання другого траншу.
У свою чергу, це допомогло б Києву вирішити відразу кілька проблем: поповнити резерви Нацбанку, а заодно одержати можливість залучення коштів з інших міжнародних джерел, що так необхідно Україні для фінансування дефіциту держбюджету і платіжного балансу. Щоправда, тепер про те, коли можна буде чекати повернення місії МВФ у Київ, залишається тільки гадати.
Момент пішов
Потреби економіки України, як зазвичай, потонули у протиріччях її політиків.
"Зрівнювання підприємців платників єдиного податку з робітниками у промисловості та працівниками бюджетної сфери - некоректно, - пояснює небажання голосувати щодо внесення змін у закон про Пенсійний фонд депутат ВР Олександр Фельдман. – Платники єдиного податку живуть в абсолютно іншій системі координат: на відміну від найманих робітників, беруть на себе повну відповідальність за власну долю, держава нічого їм не гарантує. При цьому підприємці роблять хоч і трохи менші, але авансові відрахування до Пенсійного фонду, незалежно від того, є в них прибуток чи ні".
Втім, депутати з НУНС, з вини яких розгляд трьох законопроектів не відбувся у призначений день, планували, що приймуть їх уже найближчим часом. Тому реакція самого МВФ виявилася досить м'якою. "Ми вітаємо заходи, вжиті парламентом у питанні акцизних ставок як частину антикризового пакета уряду, - заявила Джейла Пазарбазіолу, глава місії МВФ в Україні, додавши: - Зараз важливо зробити кроки для запобігання прогнозованого дефіциту Пенсійного фонду. І ми продовжуємо активні консультації з урядом за цим та іншими питаннями". Але вже через день опозиція заблокувала парламент, а разом з ним і перспективу одержання другого траншу.
Смерті подібно
Тим часом щодня зволікання з одержанням другого траншу згубне для економіки нашої країни. Адже, з одного боку, Україна втрачає шанс поповнити валютні резерви, оздоровити бюджет і одержати доступ до зовнішнього кредитування з інших джерел. З іншого, з кожним днем відтремінуваннч другого траншу кредиту МВФ збільшується потенціал девальвації гривні. "Сформоване негативне сальдо платіжного балансу країни передбачає або подальше скорочення резервів НБУ, або ослаблення національної валюти, - говорить Юрій Бєлінський, глава департаменту аналітики Astrum Investment Management. - А оскільки за відсутності зовнішніх кредитних уливань резерви Нацбанку вже до кінця першого півріччя 2009 року можуть стати менше $20 млрд., регулятор буде змушений скоротити обсяг інтервенцій на міжбанківському валютному ринку, що призведе до подальшого ослаблення гривні до долара США".
У свою чергу, черговий виток девальвації нацвалюти призведе до поновлення відтоку депозитів з банківської системи, у той час як у березні з цього питання намітилося його скорочення. Таким чином, у результаті провалу переговорів із МВФ про виділення другого траншу кредиту порушиться нинішня хитка рівновага на українському міжбанківському валютному ринку.
Але, імовірно, депутатів Верховної Ради не дуже тривожить це питання, інакше настільки необхідний пакет антикризових заходів уже був би прийнятий. Партії регіонів, приміром, зараз вигідно домагатися призначення повторних виборів у Раду, а це буде можливим, якщо парламент покаже свою недієздатність. При цьому депутати розуміють: МВФ просто не може не дати Україні кредит. Це призвело б до серйозних негативних наслідків не тільки в нашій країні, але й, за принципом доміно, у цілій низці європейських держав, які свого часу вклали в українську економіку або видали кредити на значні суми. Ну а скільки коштуватиме Україні затримка з одержанням кредиту - це, звичайно, проблема, але тільки не для опозиції, а для уряду, що перебуває при владі.
Дарія Рябкова
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас