.com не валявся — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

.com не валявся

2654
Нерадісно
В українському сегменті Всесвітньої павутини зареєстровані близько 10 тис. торговців, які величають себе інтернет-магазинами.
Щоправда, реально працюють не більше 25-30% цих мереж, інші просто маячать у Мережі й ніякої комерційній діяльності не ведуть. “Аналізуючи одержувану з різних джерел інформацію, можна зробити висновок, що в Україні реально працюють близько 3 тис. інтернет-магазинів. Загальна ж їх кількість, зрозуміло, більша, але точних даних немає, тому що багато хто не проявляє ніякої промоактивності, не реєструються в каталогах товарів і магазинів, через що їх дуже складно виявити”, - пояснює Дмитро Бабенко, технічний директор компанії WEB4PRO . Близько 5 тис. віртуальних “крамничок” відкрилися взагалі заради однієї угоди. Ще 2-2,5 тис. (більшість із яких виникли протягом дев'яти місяців 2008 р.) так і не змогли вийти на заплановані обсяги продажів і припинили існування.
Втім, за цей рік помітно порідіють ряди й об'єктів, які залишилися, онлайн-роздробу. За словами Ігоря Горина, президента Міжбанківської системи електронної доставки та оплати рахунків Portmone.com, на ринку електронної комерції починається дійсний льодовиковий період, пережити який зможуть не всі торговці.
Навпіл
Ще в жовтні минулого року учасники ринку прогнозували, що в 2008 р. обсяг продажів через віртуальний роздріб досягне $400 млн. Але ці прогнози так і не збулися, і через Інтернет торік було продано товарів приблизно на $350 млн, з яких замість очікуваних у другому півріччі минулого року $240 млн “інтернетчики” одержали $190 млн. Тобто всього на $30 млн більше, ніж за перше півріччя (і на 3% менше, ніж за друге півріччя 2007 р.), тоді як в “нормальні” роки сезонність ринку електронної комерції виглядає трохи інакше: близько 60% продажів доводиться саме на друге півріччя.
Як пояснюють учасники ринку, зниження купівельної активності обумовив, крім інших факторів (зростання курсу долара щодо гривні, звільнення та інші кризові явища), досить низький рівень довіри до інтернет-торговців. Як пояснює Євген Резуєв, директор з маркетингу бізнесу “Гіпермаркети “Фоззі”, з жовтня минулого року у зв'язку з ростом курсу долара в багатьох онлайн-торговців ціни підвищилися в середньому на 60%. Першими збільшили ціни продавці техніки та електроніки. І хоча в онлайн-торговців вартість товарів однаково залишилася в середньому на 20% нижчою, ніж в оффлайн-продавців, багато потенційних покупців, побоюючись придбати неякісний товар, воліли нести свої кревні у звичайні магазини.
Крім того, повне припинення з жовтня минулого року надання фінустановами споживчого кредитування теж призвело до скорочення продажів, щоправда, не такому глобальному, як в оффлайн-торговців, тому що в Інтернеті, за словами учасників ринку, тільки близько 15% покупок здійснювалися за позикові кошти. Не стали виключенням і корпоративними клієнтами, які в рамках програм із зменшення витрат не тільки перестали закуповувати через Всесвітню павутину техніку, але й істотно скоротили витрати на покупки продуктів інших товарних груп. “Корпоративні клієнти з початку поточного року, наприклад, у нашому онлайн-магазині почали куди менше витрачати на покупку тих же продуктів харчування або побутової хімії”, - підтверджує тенденцію Резуєв.
Щоправда, зараз багато онлайн-торговці смутно зітхають, згадуючи останні місяці минулого року, тому що падіння продажів цього року виявилося куди серйознішим та істотніше. За попередніми даними, за I квартал 2009 р., у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, обсяги продажів через інтернет-роздріб зменшилися на 40-50%. І хоча січень - березень традиційно вважаються найнеуспішнішими місяцями для торгівлі в цілому, інтернет-продавців це мало втішає - такого повороту вони вочевидь не чекали. І це падіння викликане як скороченням обсягів продажів у кількісному вираженні, так й істотним здешевленням товару в Інтернеті. “У нас у магазині, наприклад, середній чек з початку року зменшився, у порівнянні із груднем 2008 р., на 20%, а продажі за цей період взагалі скоротилися в 2 рази в порівнянні з кінцем минулого року”, - журиться Вадим Дубровін, маркетолог інтернет-магазина “Мобітрейд” .
На низькому старті
Наслідком різкого зниження попиту наприкінці минулого і на початку поточних років сталі великі складські запаси в багатьох торговців і відсутність коштів для розрахунку з постачальниками. Тому початок II кварталу 2009 р. ознаменується оголошеннями про виходу з ринку низки потерпілі невдачі онлайн-продавців. А ближче до кінця першого півріччя 2009 р., якщо ситуація не почне стабілізуватися (а для цього поки передумов немає, вважають гравці ринку), уже близько половини реально працюючих інтернет-торговців змушені будуть покинути ринок якщо не назавжди, то вже точно до покращення загальної економічної ситуації.
Втім, деякі гравці (в основному великі й дуже великі) демонструють завидний оптимізм на тлі поточного та прийдешнього обвалів ринку. Олексія Разумовського, керівника групи інтернет-продажів компанії “Євромережа”, наявність великих товарних запасів у його компанії не особливо засмучує: “У нас дійсно великі складські запаси, за рахунок чого ми можемо спокійно грати з цінами”. Щоправда, як відзначають учасники ринку, дозволити собі цінові ігри можуть тільки дві категорії компаній: ті, хто встиг розрахуватися з постачальниками до девальвації гривні, і ті, кому вдалося вмовити постачальників зафіксувати курс на рівні нижче міжбанківського. Як говорить Дмитро Лаппо, директор інтернет-магазина Petrovka , 95% їх постачальників відвантажують товари за курсом 6 грн./USD, що дозволяє уникнути істотного підвищення цін для роздрібних покупців.
Але таких щасливчиків на ринку одиниці. Наприклад, онлайн-продавці електроніки та побутової техніки вмовити своїх постачальників зафіксувати курс не можуть, оскільки ці постачальники самі отримують товар від вендорів, оплачують його в неукраїнській валюті і займатися добродійністю не в змозі.
Спостерігається на ринку електроніки й побутової техніки ще одне явище, яке засмучує роздрібників (і матеріальних, і віртуальних) - зникають великі оптовики, що закуповували у виробників товар великими партіями, що дозволяло їм уторговувати істотні знижки і відтермінування. А працювати прямо з іноземними постачальниками деякі інтернет-торговці фізично не в змозі. Причина - відсутність банківського кредитування і небажання виробників-постачальників давати свою продукцію дрібним закупникам на виплат. Щасливе виключення становлять насамперед великі компанії, що мають як онлайн-, так й оффлайн-роздріб, тому що саме вони можуть формувати великі замовлення для обох напрямків свого бізнесу. До речі, саме таким торговцям учасники ринку пророкують велике й світле майбутнє. “Майбутнє - за інтернет-магазинами, що мають ще й оффлайн-роздріб, тому що тільки в такому випадку можна вести нормальний бізнес, а не тоді, коли в Інтернеті працює магазин, що є, по суті, простим онлайн-каталогом товарів”, - запевняє Олексій Юзефов, управляючий партнер компанії Lemon.
Орієнтування на місцевості
За прогнозами учасників ринку, непогано будуть почувати себе й ті інтернет-торговці, які цього року вийдуть у регіони (в сенсі, організують туди доставку своїх товарів). Справа в тому, що оффлайн-торговці протягом останніх чотирьох місяців активно закривають свої роздрібні магазини в регіонах, тоді як онлайн-продавці налагоджують процеси доставки товарів у різні обласні центри, пояснюючи свої дії тим, що за рахунок більш низьких цін можуть досить успішно конкурувати з місцевими дрібними продавцями. Інтернет-продавці побутової техніки та електроніки, а також мобільних телефонів та інших “цифрових дрібничок” налагоджують стосунки з регіонами вже із середини минулого року. І якщо ще в 2007 р. 80% придбань через інтернет робили покупці з Києва та Київської області, то за підсумками минулого року частка столиці зменшилася на 10 п.п., а цього року обіцяє зменшитися ще на 7-9 п.п.
За словами Дмитра Лаппо, один з інтернет-торговців, що вийшов торік у регіони, збільшив свої продажі, незважаючи на кризу, на 40%. Щоправда, виходячи в регіони, говорять учасники ринку, спочатку прийдеться ґрунтовно витратитися на рекламну кампанію (найбільш ефективним рекламоносієм у регіонах практикуючі інтернет-торговці вважають місцеві телебачення і радіо). Свою пораду “інтернетчики” пояснюють просто: багато українців, що не працюють регулярно з інтернетом, можуть і не підозрювати, що в ньому можна щось купувати, або вважають, що це можна робити тільки в Києві. Успіху виходу в регіони може сприяти ще й те, що за межами столиці рівень довіри до інтернет-торговців більш високий, тому що в “провінціалів” немає негативного досвіду покупок в онлайн-режимі.
До слова, про безпеку покупок у Мережі цього року вирішило подбати Міністерство економіки. За словами заступника міністра економіки Андрія Близнюка, до кінця першого півріччя 2009 р. його відомство має намір підготувати законопроект “Про внутрішню торгівлю”, яким право на здійснення торгівлі буде запропоновано надавати тільки компаніям, які мають офіційний офіс і публікує його юридичну адресу. Щоправда, за прогнозами учасників ринку, поява такого законодавчого акту може призвести до істотного скорочення кількості інтернет-торговців, які не зможуть відповідати висунутим вимогам. Експерти також побоюються, що держава може занадто захопитися регулюванням ринку, що пагубно позначиться на бізнесі компаній.
Ангеліна Бакалінська
За матеріалами:
Бізнес
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас