Не все в нормі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Не все в нормі

Казна та Політика
2993
Лише через два тижні після введення 13-відсоткової надбавки до мит на товари некритичного імпорту ця норма була скасована урядом. Високі мита збереглися лише на легкові автомобілі та холодильники.
Це означає, що Світова організація торгівлі вже в травні зможе застосувати до України санкції за торговельні обмеження. Вчора Кабінет міністрів скасував 13-відсоткову тимчасову цільову надбавку до ставок ввізного мита на імпорт низці товарів, введену 6 березня терміном на півроку. Прем'єр-міністр Юлія Тимошенко назвала її необґрунтованою - така надбавка впливає на підвищення цін на продукти харчування на внутрішньому ринку, "що абсолютно неприпустимо".
При цьому прем'єр визнала, що надбавка суперечить нормам Світової організації торгівлі (СОТ). "Якщо Україна й надалі бажає безперешкодно експортувати свій товар в інші країни, ми не повинні порушувати правила Світової організації торгівлі й в однобічному порядку вживати такіх заходів",- заявила вона.
Цільова надбавка до мит була введена законом №923-VI "Про внесення змін до деяких законів з метою покразення стану платіжного балансу України у зв'язку зі світовою фінансовою кризою", підготовленим народним депутатом Сергієм Терьохіним (БЮТ), главою комітету Верховної ради з питань податкової та митної політики, міністром економіки в уряді Юлії Тимошенко (2005 рік). Документ підтримали 147 з 156 членів фракції БЮТ.
Депутати стверджували, що "тимчасова процедура" опирається на норми ст. 12, 13, 15 і 28 угоди ГАТТ від 1994 року. Цей закон дозволяє вводити тимчасові надбавки до мит на товари некритичного імпорту на період до шести місяців у випадку "досягнення платіжним балансом України критичного стану".
Відповідно до перехідних положень документа, на шість місяців була введена надбавка в 13% на всі товари, які не є критичним імпортом: яловичину, свинину, м'ясні субпродукти, рибні відходи, яблука, груші, айву, ковбаси, м'ясні консерви, рибу, ікру, молюсків, лактозу, очеретяний і буряковий цукор, виноградні вина, вермут, етиловий спирт, кам'яне вугілля, шкіряний і хутряний одяг, килими, тканину, цеглу, холодильники, двигуни, кухонні плити, легковий, вантажний і пасажирський транспорт.
Ст. 3 закону дозволяє Кабміну знижувати або скасовувати надбавки до мит, але тільки якщо "внаслідок консультацій, проведених за встановленими правилами в межах комітету з питань обмеження платіжного балансу СОТ, виникла в цьому потреба". Така постанова Кабінету міністрів набирнає чинності "на десятий календарний день після офіційного оприлюдження і втрачає чинність у день завершення тимчасової процедури (мит)". Без рішення СОТ тільки Верховна Рада може скасувати мита. З'ясувати, чи є в Кабміну рішення СОТ, вчора не вдалося.
Скасувавши 13-процентну митну надбавку, уряд зробив виключення. "Це була ініціатива Мінекономіки - збереження виключення для легкових автомобілів і холодильників. Ми виступали проти, але ініціатива була підтримана під час голосування",- розповів голова Ради підприємців при Кабміні Оксана Продан.
Заступник міністра економіки Валерій Пятницький уточнив, що збереження митних надбавок поширюється не на всі імпортні автомобілі, а лише на ст. 8303 УКТВЕД "легкові автомобілі, включаючи транспортно-пасажирські".
За словами генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, ще минулого тижня до прийняття готувався проект документу про скасування всіх надбавок. "Але, як мені відомо, за день до засідання Кабінету міністрів з ініціативи Мінекономіки були внесені такі виключення",- підтвердив він.
Олег Назаренко уточнив, що проти ініціатив Мінекономіки виступали Мінфін і Держмитниця. "Адже імпортери погрожують у випадку збереження надбавки на півроку припинити завезення автомобілів, а це одна з основних статей нашого імпорту",- підкреслив він. За даними Держкомстату, в 2008 році в Україну було завезено автомобілів на $11,37 млрд, що становить 13,3% від усього обсягу імпорту. Міністр економіки Богдан Данилишин на дзвінки вчора не відповідав.
За оцінками аналітика ІК Dragon Capital Віталія Ваврищука, збереження 13-відсоткової надбавки на продукти харчування, одяг і побутову техніку прискорило б річну інфляцію на 1%. "Вплив на зростання цін міг бути й більшим, але його б знизив „сірий імпорт",- впевнений експерт. Оцінити ефект впливу надбавки до мит на рівень податкових зборів і платіжний баланс Ваврищук не зміг, підкресливши лише, що основна група товарів - автомобілі - не виключена зі списку.
Крім протесту імпортерів, збереження надбавок може викликати санкції з боку країн-членів СОТ - лідерів у сфері автомобілебудування. Нагадаємо, минулого тижня Японія оголосила про намір вжити відповідних заходів, якщо тимчасова надбавка розміром 13% до діючих ставок ввізного мита на імпортні товари буде поширюватися на ввезені в Україну японських автомобілів. За словами Назаренка, такі ж санкції може ввести влада США і країн ЄС.
Як розповів Валерій Пятницький, навіть скасування більшості митних надбавок не вплине на плани СОТ щодо розгляду питання про можливе порушення Україною норм і правил цієї організації. "Орієнтовно таке засідання відбудеться в травні",- додав він. Обговорювати можливі санкції до України чиновник відмовився.
Хто в Україні виробляє автомобілі та холодильники
Найбільшим українським автовиробником є Запорізький автозавод, який входить до корпорації "УкрАвто" народного депутата Таріела Васадзе (БЮТ).
Голова ради Нацбанку Петро Порошенко вважається власником групи "Укрпромінвест", що контролює корпорацію "Богдан".
Кременчуцьким автоскладальним заводом володіє корпорація "Автоінвестбуд" народного депутата Дмитра Святаша (ПР).
Ще один автовиробник - компанія "Атол Холдинг" підприємця Олега Боярина, який володіє заводом "Єврокар".
Найбільший виробник холодильників у країні - група "Норд", найбільшим акціонером якої є народний депутат Валентин Ландик (ПР).
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас