Українці стають патріотами — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українці стають патріотами

1831
Повальне скорочення зарплат, масові звільнення і втрата можливості жити в кредит змушують українців відмовлятися від надмірностей. Внутрішній споживчий попит, що колись слугував локомотивом зростання економіки, стрімко падає, тягнучи за собою роздрібну торгівлю і сферу послуг.
У розпал кризи українці починають впадати навіть не в песимізм, а у справжній розпач. Результати дослідження споживчих настроїв, проведеного в листопаді Міжнародним центром перспективних досліджень (МЦПД) разом з компанією Gf Ukraine, зафіксували найсильніше падіння індексу споживчих настроїв, починаючи з 2000 р. (69,3 пункти). Однак вже у грудні наші співвітчизники поставили новий рекорд: в останній місяць року індекс впав ще на 15 пунктів - до 53,9 пункту.
Найгіршим чином громадяни оцінюють своє поточне матеріальне становище. Хоча насправді поки воно не є тяжким. Багато хто ще не встиг витратити свої заощадження і гроші, зняті з депозитів, і подумують над вкладенням нагромаджень у великі покупки. Однак їхні запаси починають вичерпуватися.
Обивателі передбачають, що вже в найближчі місяці їм доведеться зводити кінці з кінцями, що вганяє їх у депресію.
"Зараз показник схильності до споживання перебуває на відносно високому рівні, тому що в людей ще збереглися заощадження і доходи. Більше того, продавці певних категорій товарів, намагаючись підтримати падаючий попит, не поспішають піднімати ціни в міру девальвації гривні. Люди намагаються зберегти від знецінювання свої гроші, купуючи товари тривалого користування. Але така ситуація недовговічна. Незабаром ціни виростуть, а заощадження закінчаться. Відповідно скоротиться і споживання", - прогнозує керівник проекту МЦПД і Gf Ukraine Максим Борода.
Найбільший песимізм українці демонструють, оцінюючи короткострокові перспективи економіки, але не втрачають віри в те, що неприємності не затягнуться надовго. А тому п'ятирічна перспектива розвитку економіки малюється ними в більш веселкових фарбах. Рекордної негативної оцінки досягли й очікування зростання безробіття. Очевидно, громадяни цілком повірили песимістичним прогнозам аналітиків, що пророкують збільшення кількості безробітних у нинішньому році приблизно на півмільйона.
Закономірно, що найгірші споживчі настрої були зафіксовані на сході країни - у промислових регіонах, де сконцентровані галузі, найбільш постраждалі від кризи (металургія, машинобудування і т.д.).
При цьому дослідження показали, що традиційне опудало - інфляція - тепер тривожить громадян набагато менше. Інфляційні очікування покращилися, хоча й залишаються стабільно високими. Багато хто вважає, що гірше, ніж було, вже не буде (нагадаємо, що за підсумками минулого року зростання споживчих цін склало 22,3%). Їхній оптимізм розділяють й економісти.
"Ми очікуємо інфляцію порядку 14% на кінець року. У перші місяці вона буде рости швидше, до осені її темпи сповільняться. Оскільки на початку 2008 року ми мали дуже високі темпи зростання цін, то в нинішньому вони будуть нижчими", - вважає Олена Білан, економіст Dragon Capital.
Приборкати зростання цін уряду доведеться хоча б для того, щоб одержати черговий транш від Міжнародного валютного фонду. Відповідно до положень меморандуму, підписаного з МВФ, у нинішньому році уряд повинен втримати інфляцію в межах 17%.
Проте соціологи впевнені, що песимізм українців поки не досяг свого апогею. "Оскільки країна тільки входить у період рецесії і повною мірою ще не відчула її найбільш важкі наслідки, то подальше погіршення споживчих настроїв є досить імовірним. Перші два квартали 2009 р. будуть найважчими. Відповідно, у цей період варто очікувати і максимального погіршення споживчих настроїв", - говорить Максим Борода. Вже сьогодні громадяни, які ще кілька місяців тому із задоволенням тринькали гроші, починають звикати до спартанського способу життя.
"Скорочуються витрати на некритичні для життєдіяльності категорії товарів і послуг - предмети розкоші та інтер'єру, побутову техніку, розваги і т.д.", - розповідає економіст ІК "Трійка Діалог Україна" Ірина Піонтковська.
Торговці фіксують різке падіння попиту на товари в преміум-сегменті. Українці, які згадали про економію, переходять на споживання аналогічних товарів більш низьких цінових категорій.
"Зараз найголовніше для роздрібних мереж - змінити асортимент продукції на більш доступний для населення. Великі мережі вже йдуть цим шляхом, у супермаркетах скорочується вибір делікатесів, сирів, імпортного алкоголю", - констатує Олена Білан. Різко знижуються продажі товарів тривалого споживання.
"Ми очікуємо, що роздрібна торгівля відчує негативний вплив обмеженого доступу населення до кредитів. У першу чергу постраждають сегменти легкових автомобілів (приблизно 50-60% машин купуються в кредит) і побутової техніки (порядку 20-40%)", - відзначає економіст інвесткомпанії "Конкорд Капітал" Андрій Пархоменко.
Все менше грошей громадяни будуть витрачати і на розваги - подорожі, відвідування кіно, ресторанів і т.д. У підсумку показник зростання роздрібного товарообігу підприємств може значно знизитися навіть у порівнянні з досить скромним показником минулого року (17,9% у порівнянні з 29,3% в 2007 р.).
Однозначно не у фаворі в громадян будуть імпортні товари, ціни на які підскочили через різке зростання курсу долара і євро. "За останні роки їхня частка в роздрібному товарообігу збільшилася з 26 до 36%. В 2009 р. цей показник знову знизиться. Імпорт стає невигідним, і багато компаній, чия продукція орієнтована на внутрішній ринок, вже замислюються про перенесення виробництва в Україну. Тому частково імпорт через якийсь час може бути замінений внутрішнім виробництвом. Це може позитивно позначитися на стані економіки в цілому", - вважає Олена Білан.
У той же час підтримати споживання за рахунок збільшення уливань на соціальні цілі уряду не вдасться.
"У бюджеті на 2009 р. витрати на "соціалку" зросли незначно. Якщо в 2008 р. вони склали 232,7 млрд грн., то тепер - 267,3 млрд (зростання - 15%). Однак це мінімальне збільшення витрат існує тільки на папері, адже рівень інфляції за минулий рік перевищив 22%", - відзначає глава інвестиційного відділу КУА "Бонум Груп" Олександр Спасиченко.
Петро Ручников
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас