Бюджет відстрілявся — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Бюджет відстрілявся

Казна та Політика
2421
Бюджет-2009 знову був прийнятий за кілька діб до Нового року, а його остаточна версія народилася в ніч перед голосуванням. І це, мабуть, єдине, що ріднить нинішній документ з фінансовими кошторисами попередніх років.
Незважаючи на майбутню передвиборну президентську кампанію, народні обранці цього разу не надто глибоко перейнялися матеріальним становищем електорату. Поодинокі спроби окремих парламентаріїв привернути увагу зали до фактичного заморожування соціальних витрат губилися на тлі більш важливих проблем: збідніла в умовах кризи скарбниця активізувала змагання лобістів, які сконцентрувалися на виторговуванні для своїх спонсорів ласих шматків з бюджетного пирога. У підсумку переможцями в номінації "антикризовий лобізм" стали стрілянина з лука і хокей, а також приміська Буча, розвиток якої бюджетом-2009 поставлено на важливе місце.
Народ посадили на дієту
Про те, що українцям у нинішньому році доведеться міцніше затягти паски, було зрозуміло задовго до прийняття бюджетного закону: однією з умов виділення МВФ дворічного кредиту для нашої країни в розмірі $16,4 млрд було заморожування соціальних витрат (максимальне зростання на рівні інфляції). Уряд із завданням впорався. У відповідності зі статтею 54 закону про держбюджет прожитковий мінімум на поточний рік встановлений на рівні грудня 2008 р. - 626 грн. \
Іншими словами, пенсії та інші соціальні виплати, які розраховуються виходячи з прожиткового мінімуму, залишаться незмінними, а фактичні доходи скоротяться через зростання інфляції (більшість експертів на поточний рік спрогнозували підвищення цін на рівні 20%).
Всього на 10% в 2009 р. зросте мінімальна заробітна плата: з 1 січня вона складе 605 грн., з квітня збільшиться до 625 грн., з червня - до 630 грн., з жовтня - до 650 грн., а з грудня - до 669 грн. Втім, навіть це незначне підвищення для бюджетників буде найчистішою фікцією, оскільки, відповідно до документа (ст. 55), зарплати бюджетникам стануть розраховувати виходячи з посадового окладу працівника першого розряду, що встановлений на рівні 545 грн. Хоча відповідно до Закону "Про оплату праці" оклад не може бути меншим від законодавчо закріпленої мінімальної зарплати.
Ще в більш жалюгідному становищі можуть опинитися одержувачі різноманітних соціальних виплат, які, відповідно до законодавства, розраховуються виходячи з розміру мінімальної заробітної плати (чорнобильці, молоді матері, які одержують допомогу при народженні дитини і з догляду за нею до трирічного віку, та ін.). Бюджетний закон (ст. 71) фактично дає Кабміну право на свій розсуд визначати розміри такої допомоги в обсягах асигнувань, передбачених на відповідні програми.
Це означає, що, приміром, різке зростання народжуваності, на яке не розраховували урядові чиновники в бюджетній калькуляції, викличе зниження розміру виплат з догляду за дитиною. Обмежити себе у витратах також доведеться студентам, стипендії яких депутати з подачі Кабміну вирішили залишити незмінними.
Але, мабуть, і цього виявилося недостатньо, щоб догодити МВФ. Відразу після прийняття бюджетного закону Віктор Ющенко і Юлія Тимошенко направили директорові-розпорядникові Міжнародного валютного фонду Домініку Стросс-Кану лист, в якому йдеться, що в документі "не повною мірою вдалося відтворити окремі показники економічної програми, підтриманої МВФ", і пообіцяли надалі відкоригувати бюджет у ключі досягнутих домовленостей, у тому числі й у частині фінансування витрат населення.
Щоправда, цього разу разом з народом вирішили страждати і самі представники влади. Чи не вперше за всю історію вони пішли на безпрецедентний крок і зменшили свої видатки. Втім, "страждання" можновладців як і раніше виливаються в астрономічні суми, які витратить скарбниця на їх утримання.
Скажімо, на організаційне і матеріально-технічне забезпечення діяльності Президента бюджет-2009 передбачає майже 106,5 млн грн. (торік - близько 152,4 млн грн.), тільки на медичне обслуговування народні обранці без тіні сумніву визначили собі 91,3 млн грн. (в 2008 р. не поскупилися на 113,9 млн грн.). Найскромнішою виявилася Юлія Тимошенко: замість торішніх 127,6 млн грн., які убачалися на обслуговування діяльності Кабінету Міністрів, нинішній бюджет обумовлює суму 55,4 млн грн.
Улюблені діти кризи
Новинкою нинішнього бюджету став Стабілізаційний фонд, кошти якого, за версією уряду, повинні допомогти вітчизняній економіці впоратися з наслідками затяжної кризи. Переконуючи в необхідності його створення, Юлія Володимирівна запевняла, що фінансову підтримку від держави одержать найбільш уразливі галузі, мовляв, інакше й бути не може, адже зайвих грошей у скарбниці немає. Однак українські реалії розставили все на свої місця.
Під час розгляду бюджетного закону в сесійній залі видаткові статті Стабфонду змінилися до невпізнанності, і спочатку здорова ідея перетворилася в перелік вимог лобістів всіх мастей, без голосів яких головний кошторис країни, можливо, і дотепер залишався б тільки проектом.
Будівельники підметушилися заздалегідь. Ще до затвердження бюджету-2009 їх ходіння владними кабінетами увінчалися прийняттям Закону "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі і житлового будівництва". Документ зобов'язав Кабмін направити на підтримку будівництва не менше 20% всіх надходжень у Стабфонд. Однак в остаточній версії закону про це не говориться ні слова. Підібрати крихти з панського стола будівельники зможуть, лише апелюючи до рядка "інші витрати фонду".
Інші лобісти застосували іншу тактику: не ставши оббивати пороги владних кабінетів, вони змогли внести в бюджетний закон свої побажання з голосу. Перевірена практика спрацювала і цього разу. Невідомо, за які заслуги, а головне, на які цілі 12 млн грн. зі Стабфонду дістанеться Житомирській і Луганській областям, 11 млн грн. - Кіровоградській. Виразну причину виділення коштів змогли вигадати тільки прохачі від Керчі. У нинішньому році місто одержить 10 млн грн. на спорудження третьої черги тролейбусної лінії, хоча аналогічні незавершені проекти є і в інших містах, приміром, у Білій Церкві.
Серед міст-щасливчиків також виявився Донецьк, що одержить 500 млн грн. на спорудження метрополітену. Вінцем лобістської безпардонності стало виділення 20 млн грн міському бюджету Бучі - одному із сотень нічим не примітних містечок, якщо не вважати, що саме в його лісових околицях так люблять облаштовувати свій дачний побут представники вищої влади.
Окремий реверанс був зроблений убік Президента: його улюблене дітище - "Мистецький арсенал" - також порахували "антикризовим" проектом, на фінансування якого в Стабфонді передбачено 200 млн грн. Крім того, тепер вся країна буде точно знати, які види спорту в нас вважаються найбільш "антикризовими": з убогих коштів фонду 20 млн грн. витратять на спорудження бази олімпійської підготовки лучників, а ще 150 млн - на будівництво спортивних об'єктів зі штучним льодом у рамках державної цільової програми "Хокей України".
Тільки от з наповненням Стабфонду не все так просто. Відповідно до бюджетного закону в нього будуть надходити кошти від приватизації, яких ФДМ, відповідно до плану, повинен зібрати майже 9,8 млрд грн. Причому, щоб виконати його, приватизаторам дозволено продавати об'єкти навіть за валюту. Однак шанси, що приватизаційний процес буде розблокований у переддень передвиборної президентської кампанії, практично дорівнюють нулю. Єдиним надійним джерелом коштів для Стабфонду стане нарощування держборгу: бюджет дозволяє наповнювати його за рахунок розміщення цінних паперів держави.
Кабмін біля керма
Куди більш серйозна проблема - наповнення загального фонду фінансового кошторису. Він розрахований виходячи з невиправдано завищених макроекономічних прогнозів, що до офіційно задекларованого розміру бюджетного дефіциту (31,105 млрд грн.) може додати ще близько 20 млрд грн. касового розриву. У цих умовах для уряду було надзвичайно важливо роздобути право особисто управляти фінансовими потоками скарбниці, і депутати зробили йому таку відповідну люб'язність. Тепер в екстрених випадках Міністерство фінансів зможе не тільки на свій розсуд перерозподіляти витрати за держпрограмами, але й зовсім заморозити їх фінансування.
Справа в тому, що, відповідно до закону, гроші на бюджетну програму будуть виділятися тільки після затвердження її паспорта (конкретного кошторису), що, як показує практика, Кабмін починає робити лише із середини року. Таким чином, розпорядники просто не встигають освоїти всі належні кошти.
Крім того, уряд одержав можливості перерозподіляти тимчасово вільні гроші фондів соціального страхування, що дасть можливість почасти закрити діри Пенсійного фонду і Фонду з безробіття. На замітку схильним до фінансової аргументації банкірам: у компетенції КМУ також виявилося визначення порядку розміщення тимчасово вільних грошей місцевих бюджетів на депозитах. Іншими словами, Кабінет Міністрів сам буде відбирати вповноважені банки, які будуть обслуговувати бюджетні кошти.
І що найцікавіше: якщо команді Юлії Тимошенко буде катастрофічно бракувати грошей, то їх, у відповідності зі статтею 85 бюджетного закону, завжди можна буде в необмеженому обсязі позичити на внутрішньому або зовнішньому ринку.
Олена Дьоміна
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас