Паливне повернення — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Паливне повернення

Енергетика
2511
Україна ввійшла в черговий етап стрімкого підвищення цін на пальне. Протягом останніх півтора місяців високооктановий бензин А-95 подорожчав у середньому в країні на 10%. А через збільшення податкового навантаження на учасників ринку вартість палива може піднятися ще на 10%. Автолюбителям і професійним майстрам керма та спідометра залишається уповати тільки на зміцнення національної валюти. Якщо гривня продовжить рости до долара, то на вартість пального позитивно вплине імпорт
Якщо в перших числах грудня 2008 р. найбільш затребуваний бензин А-95 реалізовувався за 4,63 грн./л, то зараз він коштує в найкращому разі 5,05 грн./л. В окремих регіонах країни ціни зросли ще більше. Приміром, у Києві та області літр 95-го на сьогоднішній день продається як мінімум за 5,15 грн., а в Донецькій, Луганській і Закарпатській областях уже за 5,20 грн./л. Рекордсмени - Крим і Севастополь, де ціна перевищує 5,3 грн./л.
Щоправда, в окремих регіонах паливом можна було розжитися за 4,75-5,85 грн./л.
Підвищуючи вартість, нафтовики за традицією орієнтуються на Секретаріат експертно-аналітичної групи з питань ринку нафти та нафтопродуктів, який щодекадно публікує бюлетень із рекомендованими цінами на паливо.
Показовий приклад - Крим. На початку зими А-95 і дизельне паливо реалізовувалися на півострові за 4,6 і 5,1 грн./л відповідно. За розрахунками секретаріату, у першій декаді грудня мінімальна вартість цих нафтопродуктів повинна бути не менше 4,72 і 5,31 грн./л відповідно. Як результат за лічені дні ціни на кримських заправках підтяглися до цих орієнтирів.
Ще півтора місяці тому роздрібний ринок нафтопродуктів демонстрував прямо протилежну тенденцію. Бензин дешевшав у середньому на 2% за тиждень. Базою для цієї динаміки було стрімке знецінювання нафти на світових ринках: протягом другої половини минулого року вона впала на 70% - до $36/барель. Протягом останніх двох тижнів нафта почала дорожчати. На сьогоднішній день барель чорного золота коштує вже $41. Але навіть ці обставини не могли стати підставою для подорожчання нафтопродуктів, що відбулося в Україні. У першу чергу тому, що зараз переробники закуповують нафту на лютий.
До останнього часу нафтовики пояснювали поточне зростання цін на пальне девальвацією гривні відносно долара. В принципі така мотивація має право на життя: з імпортної нафти, яка закупається за валюту, виробляється близько 80% українських світлих нафтопродуктів. А більше 40% вітчизняного ринку наповнено імпортним паливом. Поряд із цим експерти говорять, що підняття цін на нафтопродукти стало наслідком зменшення доходів учасників ринку.
"Обсяги продажів знижуються: якщо в серпні 2008 року у високооктановому сегменті фінансова місткість ринку склала близько $900 млн, то в грудні - порядку $400 млн. У таких умовах єдиною можливістю зберегти колишні доходи можна вважати збільшення цін на нафтопродукти, що ми зараз і спостерігаємо", - вважає директор НТЦ "Психея" Сергій Сапегін. Найнеприємніше для вітчизняних автомобілістів полягає в тому, що нинішнє зростання цін - тільки початок.
На минулому тижні Секретаріат експертно-аналітичної групи опублікував новий бюлетень із прогнозом на чергове підвищення. Так, згідно з розрахунками цього об'єднання, протягом другої декади січня "економічно обґрунтовані" роздрібні ціни на дизельне паливо та А-95 становлять у середньому 5,74 і 5,22 грн./л відповідно.
Де-факто це означає, що вже до кінця наступного тижня паливо може продаватися на 3% дорожче, ніж зараз. Другим (більш істотним) поштовхом може слугувати збільшення податкового навантаження на нафтотрейдерів. Наприкінці минулого року Верховна Рада проголосувала за урядовий законопроект №3078 " Про внесення змін до деяких законів України з питань акцизного збору", згідно з яким ставка акцизу на бензини зросте на 83% - до 110 євро/ т реалізованої продукції.
Президент Віктор Ющенко вже завізував це рішення парламенту, тому воно набере чинності (після опублікування) найближчим часом.
Прем'єр-міністр Юлія Тимошенко вважає, що збільшення акцизу не призведе до зростання вартості палива. Щоправда, така впевненість глави уряду спростовується її ж рішенням, прийнятим восени минулого року. Тоді Юлія Володимирівна провела зустріч із нафтотрейдерами, за підсумками якої відмовилася від плану підняти ставку акцизу в обмін на обіцянку учасників ринку знизити вартість пального. Та домовленість є прямим підтвердженням, що податкове навантаження і ціна на паливо мають пряму кореляцію.
Із цим припущенням погоджуються й експерти ринку. За розрахунками Сергія Сапегіна, підвищення акцизу може підняти вартість високооктанових нафтопродуктів на 50 коп./л. "Роздрібний ринок відреагує на збільшення податкового навантаження через півтора-два тижні після того, як закон №3078 набере чинності", - вважає Сапегін.
У свою чергу директор компанії "Юпеко" Сергій Куюн припускає, що новий податок ( за умови збереження курсу євро до гривні в співвідношенні 1:10,5) може підвищити вартість бензину приблизно на 45 коп./л.
Такі прогнози говорять про те, що в найближчій перспективі А-95 буде продаватися як мінімум на 10% дорожче, ніж зараз, - за 5,5 грн./л. Але цілком можливо, що темпи зростання ціни будуть скромнішими, якщо курс гривні продовжить зміцнюватися. Принаймні, великооптовий сегмент на подорожчання національної валюти наприкінці минулого тижня вже відреагував: 95-й подешевшав на 0,62% - до 6,068 тис. грн./т.
Дмитро Рясной
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас