Водний кодекс приватизують? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Водний кодекс приватизують?

2451
В Україні склалася непрозора ситуація в сфері власності на водні ресурси. У той час як за законом вони були надбанням всього народу, на практиці здійснювалася "прихована" приватизація водойм. Верховна Рада намагається врегулювати цю ситуацію, однак, схоже, тільки ускладнить її.
14 січня Верховна Рада 382 голосами в першому читанні ухвалила законопроект № 2634, яким передбачено внести зміни до Водного кодексу України (ВКУ). Відповідно до документа, тепер водойми площею до 3 га можуть передавати в приватну власність. Прийняття цього рішення перебуває в компетенції місцевих органів самоврядування.
Таким чином, якщо раніше водні об'єкти відповідно до законодавства були винятково власністю народу України і могли надаватися тільки в користування, то, відповідно до проекту закону, вони тепер знаходяться як у державній і комунальній, так і у приватній власності.
Передбачено, що за рішенням органів місцевого самоврядування можуть передаватися громадянам та юрособам замкнуті водойми, які розташовані в межах приватизованих земельних ділянок. Також у приватній власності можуть перебувати штучно створені водні об'єкти, розташовані на орендованих і приватизованих ділянках. Крім того, громадяни або спеціалізовані рибницькі господарства можуть приватизувати ставки, які включені в технологічний процес з рибництва і риборозведення.
Як йдеться в пояснювальній записці до проекту закону, необхідність його прийняття обґрунтована тим, що в чинному ВКУ є протиріччя і непогодженості з деякими законодавчими актами. У зв'язку з цим декілька важливих питань залишаються неурегульованими, зокрема, передача водних об'єктів в оренду, і, найголовніше, право власності на водні об'єкти та землі, на яких вони розташовані.
Неурегульованими, тому що раніше водні об'єкти передавалися в оренду безсистемно, що привело до обмеження прав громадян на загальне водокористування. Крім того, масовий характер набула ситуація, коли вода і земля під нею передавалися в користування різним госпоб’єктам, що привело до великої кількості конфліктних ситуацій і судових розглядів між ними. Але найголовніше - дуже складно було знайти "крайнього" у випадку погіршення стану водних ресурсів.
У той же час, у законі не прописаний механізм передачі водойм у приватну власність. Тому велика ймовірність того, що непрозора схема в сфері водних відносин не тільки не буде подолана, а, навпаки, законодавчо закріпиться. Адже на практиці приватизувати водні ресурси зможуть лише "обрані", які вже роздобули земельні ділянки. Крім того, на сьогоднішній день звичними стали випадки, коли на приватних земельних ділянках водойми осушуються з метою побудови житлових будинків або інших об'єктів, і велика ймовірність того, що прийняття такого закону позбавить їх від відповідальності за такі дії.
Не прописаний і механізм реалізації пункту проекту закону, яким запропоновано встановити для населення безперешкодний вільний доступ до всіх водних ресурсів. Якщо навіть раніше, коли озера перебували "у народній власності", але були розташовані на приватній території, за право полежати на пляжі, покупатися і порибалити потрібно було, у найкращому разі, заплатити власникові земельної ділянки.
Ще одна зміна, яку проектом закону пропонується внести у ВКУ: раніше до водного фонду належали тільки озера, ріки, струмки, штучні водойми, канали, підземні води, джерела і моря. Тепер же до цього переліку входять і болота. Крім того, відповідно до законопроекту, в оренду можна буде взяти водоймища об'ємом до 5 млн. кубометрів, розташовані на ріках загальнодержавного призначення.
Серед іншого, проектом закону дається нове визначення терміна "водний об'єкт", зокрема, у це поняття тепер входить і дно під водою. Таким чином, якщо раніше Водний кодекс регулював тільки право власності на водні об'єкти, то в новому проекті закону передбачено, що в його компетенції тепер будуть перебувати і землі, на яких знаходяться водні об'єкти.
У той же час законопроект не знайшов схвалення в Державного комітету із земельних питань. Адже якщо раніше порядок надання земель водного фонду в користування і припинення права на нього встановлювався винятково земельним законодавством, то прийнятим законопроектом передбачено, що тепер це питання регулюється Водним кодексом та іншими законодавчими актами.
Як повідомив заступник глави Держкомзему Антон Третяк, ВКУ не може втручатися в сферу земельних відносин. Адже, відповідно до Земельного кодексу, регулювання цих питань здійснюється тільки цим кодексом. "Комітет із земресурсів підготував більше 10 зауважень і пропозицій до цього законопроекту, які будуть подані у відповідні комітети ВР. Якщо ці пропозиції не будуть взяті до уваги депутатами, ми будемо виносити їх на розгляд широкої громадськості", - сказав він.
Надія Шуневич
За матеріалами:
Ugmk.info
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас