Кінець казки про бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кінець казки про бензин

Енергетика
4910
Початок зими приніс вітчизняним автолюбителям відразу дві новини. Погана: божевільна девальвація національної валюти зупинила стрімке зниження цін на нафтопродукти. Друга погана: якщо курс національної валюти послабиться, то пальне почне дорожчати. Перші ознаки такої динаміки були відзначені в середині грудня.
Протягом останніх двох місяців літр найбільш популярного в країні бензину А-95 щотижня дешевшав на 5-20 коп. Але середина грудня поставила все з ніг на голову: за тиждень ціни підвищилися на 1,5% - до 4,67 грн./л.
Ці цифри відповідають розрахункам секретаріату експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти та нафтопродуктів, що щодекадно публікує свій прогноз роздрібних цін. У той же час дана тенденція повністю суперечить світовим котируванням на нафту. Так, на початку листопада нафтовики закуповували чорне золото з постачанням на початок грудня в середньому по $56/барель. А в середині листопада вони купували нафту з постачанням на середину грудня вже по $50/барель.
Останній раз аналогічна вартість чорного золота була зафіксована в лютому 2005 р. Що цікаво, у той період літр 95-го коштував в Україні більш ніж на 35% дешевше, ніж зараз - порядку 2,9 грн. На перший погляд, такі розрахунки можуть слугувати прямим свідченням того, що зараз у нафтових магнатів немає ніяких підстав для того, щоб заморозити зниження цін на нафтопродукти. Але надзвукові темпи і розміри девальвації гривні докорінно змінюють ситуацію.
Вартість пального і курси валют в Україні зв'язані між собою зовсім об'єктивно. За 11 місяців поточного року (у порівнянні з аналогічним періодом 2007 р.) поставки імпортних нафтопродуктів в Україну виросли майже на 100% - до 2,04 млн т бензину і до 3,01 млн т дизельного палива.
При цьому на 25% скоротилося виробництво палива усередині країни - до 2,9 млн т бензину і 3,4 млн т солярки. Де-факто це означає, що 50% реалізованих в Україні нафтопродуктів закуповуються за валюту, що, у свою чергу, купується імпортерами в нашій же країні за гривню, що стрімко дешевшає.
При цьому не варто забувати про те, що порядку 80% вітчизняного пального виробляється з російської нафти Urals, що також закуповується за ВКВ, яка купується на міжбанку. Тому безпрецедентний обвал українських грошей просто нівелював падіння цін на нафту і паливо, завезені в Україну.
Експерти погоджуються з таким висновком, але при цьому говорять про те, що навіть настільки значна девальвація гривні не зробила істотного впливу на економіку більшості учасників ринку.
"Торгувати імпортними нафтопродуктами в Україні за нинішніми цінами прибутково. У першу чергу це пов'язане з тим, що за останні півроку пальне, що надходить на наш ринок, подешевшало приблизно на 70-80% (що приблизно адекватно девальвації гривні. - ред.)", - повідомив заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.
За його словами, якщо надалі вона продовжить девальвацію, а вартість імпортного продукту стабілізується, то вже незабаром цілком може відбутися перерозподіл часток ринку між його учасниками. За таких умов компанії, що реалізують в Україні імпортне паливо (наприклад "Галнафтогаз" або "Західна нафтова група"), як мінімум не зможуть дозволити собі надалі знижувати ціни. І, як наслідок, будуть "видавлені" з ринку конкурентами (наприклад "ТНК-ВР" або "Лукойлом"), економіка яких дозволяє піти на такі заходи з метою нарощування обсягів продажів.
По ідеї, суперництво між учасниками ринку, що усе більше загострюється, повинно було б зіграти на руку споживачеві. Адже ринок нафтопродуктів досить конкурентний і компанія, що зважилася на підвищення ціни, відразу може втратити клієнтів.
Але схоже, що вітчизняні нафтовики знайшли вихід зі сформованої ситуації: в один день (19 грудня) практично на всіх заправках України 95-й подорожчав на 1,5% - до 4,67 грн./л.
Якщо врахувати, що в цей же день вищезгадана експертно-аналітична група заявила про намір змінити алгоритм розрахунку рекомендованих цін на світлі нафтопродукти (прив'язавши його до курсу гривні відносно долара), то подальша девальвація буде неминуче провокувати подорожчання пального.
Дмитро Рясной
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас