Найнадійніша в ЄС економіка дає збій — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Найнадійніша в ЄС економіка дає збій

Казна та Політика
3278
Економіка Німеччини - найпотужніша в ЄС. Але надійний німецький механізм цього року дає збій.
Два роки тому Мартін Кецлер взяв кредит на купівлю будинку під стандартні в Німеччині 5% річних. Заробітної плати 1,5 тис. євро йому вистачало, щоб щомісяця гасити борг. Днями Мартін прийшов до банку, щоб вкотре внести гроші на погашення боргу. Його приголомшили звісткою, що ставка збільшена, і тепер він повинен щомісяця переплачувати 250 євро, у протилежному випадку банк може забрати будинок.
"Я відразу звернувся до юриста, щоб довідатися, чи має банк повноваження збільшувати процентну ставку в однобічному порядку, - розповідає Фокусу Кецлер. - Юрист порадив не йти на конфлікт з фінансовою установою, сказавши, що через суд я нічого не доб'юсь. Так що довелося мені погодитися з цим нововведенням".
За словами німця, його заробітна плата за останній рік не збільшилася ні на цент, а загроза скорочення персоналу в його компанії дуже велика.
Таких випадків у країні чимало. Більшість громадян Німеччини живуть у кредит, а виходить, практично 90% нерухомості купується за допомогою банківських позик, які були взяті ще до фінансової кризи під невеликі відсотки без гарантій про доходи позичальників. Коли ж банки почали відчувати проблеми, вони підняли ставку із своїх кредитних ліній, в результаті чого всі додаткові витрати були перекладені на плечі платників податків.
У пошуках роботи
Росте в Німеччині і число безробітних або тих, хто пішов у вимушену безтермінову відпустку. Особливо це стосується автомобільної галузі. Стагнація на цьому ринку почалася ще два роки тому, але такого масового звільнення, як сьогодні, країна не бачила більше 60 років. Популярне гасло, що закликає людей пересідати з автомобілів на велосипеди, що все частіше звучить із вуст видних європейських політиків, насправді може підірвати економіку Німеччини, позбавити її якщо не мільйонів, то сотень тисяч робочих місць. Подібні заходи викликають невдоволення робітників.
"Я ж не можу прийти додому і сказати, що сьогодні їсти не будемо, тому що в нашої компанії криза виробництва", - говорить співробітник кельнського підприємства Ford Яромир.
Експерти стверджують: пік кризи в галузі припаде на 2010-2011 р., а наступного року до 25 тисяч німців можуть втратити свої робочі місця на автомобільних підприємствах.
У Німеччині чимало компаній, які якщо й не закрилися, то змушені були скоротити робочий персонал або перейти на "полегшений" робочий день. Так, наприклад, туристична фірма "Інзел Тревел" ще в літній сезон скоротила число рейсів через недостатню кількість клієнтів. "У нас щодня є екскурсійні програми до Амстердаму, Брюсселю, Парижу, але попит впав, і цього року ми змушені були деякі рейси скасувати", - говорить Олександра, оператор турбюро.
Гроші в банку
На щастя для жителів Німеччини, німецькі банки від фінансової кризи постраждали найменшим чином - держава підтримала практично всі свої фінустанови, які опинилися на межі банкрутства. Але навряд чи дії уряду будуть панацеєю від всіх лих.
Покласти гроші на депозит у німецькому банку можна під середні для країни 4-6% річних, а от взяти кредит вже проблематично. "Торік я планував відкрити два пивні бари. Всі необхідні документи в мене були, більш того, я одержав гарантії від банку на надання позики. Але цього року сказали, що в банку немає вільних грошей і позику мені ніхто не дасть", - скаржиться власник ресторану Schran у Кельні Андреас Шран.
Спрогнозувати, чи надовго затягнеться в країні криза, не береться ніхто. Грошові нагромадження в населення Німеччини є, але от питання: куди їх вкласти? Популярні в останні роки інвестиції в акції та облігації, які приносили до 15-20% річних, вже не звичайна річ - з початку року цей ринок впав більш ніж на 25%.
Як не парадоксально, німців не збентежило навіть банкрутство головного банку Ісландії - понад 30 тисяч його вкладників були з Німеччини. "Люди втратили свої вклади, а це 2,7 мільярди євро, з яких до 600 мільйонів було переведено жителями Німеччини, і сьогодні невідомо, чи повернуть їм ці гроші, - говорить біржовий трейдер Крістоф Аден. - Але люди звикли до того, що їх грішми розпоряджаються інші, і самостійно спекулювати, інвестувати активи в нерухомість ніхто не хоче".
Підтвердженням слів експерта є те, що найбільша державна банківська установа Німеччини Sparkasse - аналог українського Ощадбанку - збільшила свої депозити більш ніж на 1 млрд. євро від тоді, як у Європі почалася економічна криза. Те ж стосується й найбільшого депозитного банку Haspa, що за останні тижні кризи одержав 500 мільйонів євро від населення.
Закордон нам допоможе
Німеччина виробляла до 30% продукції країн ЄС. Близько 75% вироблених тут товарів ішло на експорт, що цього року значно скоротився. Причина - все та ж світова криза і неконкурентноздатність промисловості перед товаром made in China. Власне, і сам внутрішній ринок Німеччини заполонений товарами з Китаю (до 50%).
"Якщо раніше я купувала лише трикотаж і підручні засоби для дому, вироблені в Китаї, то тепер у нас у магазинах навіть часник і помідори звідти. А через те, що їх ціна на 20-30% нижча від європейської, я змушена брати ці продукти", - зізнається покупниця в магазині.
Про залежності німецької економіки від імпорту кажуть й експерти Інституту економічних досліджень у Берліні. "Німеччина зазнає значних втрат через кризу в США і Великобританії, куди експортується велика кількість наших товарів. У результаті зростання ВВП цього року впаде до 1%", - заявляє експерт Себастьян Вебер. Але таких орієнтованих на експорт галузей економіки Німеччини, як хімічна, фармацевтична і верстатобудування, криза не торкнеться, більше того - за їх рахунок експортне сальдо країни буде збільшено до 1 трильйона доларів за підсумками цього року.
Споживачі і кошик
Фінансова криза в першу чергу б'є у споживчий кошик простих громадян. Адже чим багатша країна, тим більше населення витрачає на продукти харчування і комунальні платежі. Саме ці складові з початку року особливо зросли в ціні. "У цілому влада говорить, що життя подорожчало на 4-5%, але ж це не так. Наприклад, ціна на газ збільшилася чи не на 50%, те ж стосується і бензину, й електроенергії. А саме ці платежі в моєму бюджеті становлять 20-25%. Те ж можна сказати і про продукти харчування, які подорожчали на 20%. При цьому нам кажуть, що подорожчання було незначне", - дивується Мартін Кецлер. Його слова підтверджує й офіційна статистика. Так, за літо - початок осені в Німеччині оптова вартість зерна зросла на 20% у порівнянні з минулим роком, овочів і фруктів - на 15%, молока - на 16%. Останній такий стрибок був зафіксований більше 25 років тому.
Фінансова криза в Європі також вдарила по найбільш ліквідному бізнесу - мобільному зв'язку. За неофіційними підрахунками, кількість абонентів, яка щорічно збільшувалася на 6-10%, цього року складе лише 2-4%, витрати на розмови скоротяться, прибуток операторів мобільного зв'язку зменшиться на 10%.
Але найбільші мобільні провайдери прямо говорити про збитки не хочуть. "Природно, телекомунікаційна галузь зазнала збитків, але все-таки втрати мобільних операторів у порівнянні з іншими галузями не настільки великі, адже саме телефонний зв'язок є товаром першої необхідності", - говорить Стефан Беккер-Саненшайн, менеджер зі зв'язків з громадськістю компанії О2.
Але от прості жителі у своїх відповідях більш категоричні. "Буду менше заробляти, доведеться економити. У тому числі і на мобільному зв'язку", - ділиться своїми доводами Андреас Шран.
Тягар автопрому
Тільки на автоскладальних підприємствах Німеччини працює до 800 тисяч людей.
Близько одного мільйона зайнято в пов'язаних з автомобілебудуванням галузях.
Про бонуси під кінець року, що стабільно одержували працівники автопрому в Німеччині, тепер можна забути.
В 2008 р. німецькі підприємства скоротили виробництво на 3,2 мільйони автомобілів. Це призвело до скорочення заробітної плати на заводах.
На багатьох заводах пройшли скорочення, а введення норми short day, коли робочий день зменшується до 4-5 робочих годин, стало нормальним явищем у країні.
Автоконцерн Daimler відправив понад 150 тисяч своїх співробітників у позапланову передріздвяну відпустку.
Конвеєр BMW у Лейпцизі був зупинений, як і завод Opel у Бохумі.
У половину своїх потужностей почав працювати завод Ford у Кельні, а сотні працівників Volkswagen вже втратили робочі місця.
Через скорочення замовлень від автомобільних заводів 20% підприємств, що обслуговують автомобільну галузь, опинилися на стадії банкрутства.
Олексій Мунін, Берлін
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас