Кредит автостопом — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кредит автостопом

Кредит&Депозит
2418
Ще рік тому від покупців не було відбою, люди стояли в черзі місяцями, а багато автолюбителів заради придбання погоджувалися на кольори і комплектації машин, які були в наявності", - розповідає менеджер одного з автосалонів. Ні про які знижки тоді не було й мови. На будь-які прохання піти на невеликі поступки в ціні менеджери з усмішкою наводили доводи про кількість охочих, довжину черг і, зрештою, власні комісійні.
Сьогодні ситуація змінилася. Автомобільний менеджмент одержав прекрасний шанс відпочити і підвищити рівень своєї майстерності в продажах. Кажуть, що криза - це прекрасна можливість для всіх, хто зайнятий у торговельному секторі, навчитися працювати ще краще. Адже продати вже не так просто. Покупець, який заглянув до автосалону, став як ніколи бажаним гостем, і замість спин продавців тепер одержить на подяку за свій візит як мінімум посмішку консультанта. Як максимум - автомобілісти атакували своїх потенційних споживачів цілою лінійкою нових пропозицій: цінові знижки, фіксована валюта, страховка і послуги оформлення в подарунок, фінансовий сервіс.
Все тому, що нашуміла економічна криза паразитувала і на діяльність автосалонів, і на раніше байдужих менеджерів. З одного боку, рівень доходів населення скоротився. Ті ж, кому вдалося утриматися на робочих місцях з колишньою зарплатою, мають проблеми з регулярністю її виплат. У свою чергу, різке подорожчання долара призвело до знецінювання гривні, а проблеми з ліквідністю в банках різко обмежили кількість охочих придбати автомобілі. Багаторазові повідомлення про жорсткість кредитування або зовсім його припинення неодноразово миготіли в заголовках ЗМІ. "На початку осені ми призупинили кредитування на автомобілі, які були у вжитку, і під заставу таких автомобілів. Це було, насамперед, обумовлено певним ризиком цих продуктів. Також були змінені процентні ставки, що у свою чергу продиктовано ситуацією на фінансовому ринку", - розповідають у ВТБ Банку.
В результаті, вже наступного року ринок автокредитування буде розвиватися у два рази повільніше, ніж в 2008 році, вважає начальник управління роздрібного бізнесу ПУМБа Валерій Пацуй. Не в кращій ситуації опинилися автовиробники та імпортери. Приміром, в Українській автомобільній корпорації повідомили, що виробництво автомобілів скоротили на 20%. За інформацією компанії, якщо держава не надасть підтримку автовиробництву, спад може бути ще більшим. "Під час кризи скорочують прибиральниць і покупку нових автомобілів", - заявили ще в одній великій автомобільній компанії.
Керівництво скаржиться, що покупки нових машин різко впали за рахунок того, що юридичні особи сьогодні не в змозі оновлювати свої автопарки, а фізичні не завжди готові придбати за свій рахунок. "При плануванні на 2008 рік ми виходили з темпів зростання ринку і заклали порівнянний з динамікою і нашими стратегічними планами обсяг продажів 15,7 тис. автомобілів. Виходячи з оцінок поточної ситуації, ми вийдемо на заплановані на початку року обсяги, тому що динаміка зростання ринку десяти місяців поточного року і наша діяльність створили гарний запас.
На даний момент наше основне завдання - зберегти обсяг продажів, а одним з основних важелів стимулювання продажів є цінові знижки і фінансовий сервіс", - розповідає генеральний директор холдингу "Атлант-М" в Україні Сергій Савицький.
Життя не в кредит
Автомобілісти не приховують, що динаміці їх продажів заважає істотне зниження кредитування. Якщо раніше для покупки 60-70% машин клієнти позичали гроші в банку, то сьогодні ця цифра знизилася більш ніж у двічі. "Безумовно, фінансова криза на світових ринках, а також на ринку автокредитування України безпосередньо, вплинула на кон'юнктуру і темпи зростання автомобільного ринку країни.
Приміром, частка продажів автомобілів Mitsubishi у кредит скоротилася орієнтовно з 50 до 20%", - ремствує директор з маркетингу і реклами компанії "Торговий дім "НІКО", офіційного імпортера Mitsubishi Motors в Україні Ярослав Вовк. "Спад обсягів кредитування триває. Тому ми шукаємо нові шляхи і готові їх пропонувати споживачеві", - заявляють в Українській автомобільній корпорації. "Зараз покупка за рахунок власних коштів стала домінуючою в структурі продажів. Разом з тим набирають обороти акції з продажу автомобілів у лізинг як юридичним, так і фізособам", - зізнається Сергій Савицький. За прогнозами експерта, у першому півріччі наступного року буде спостерігатися падіння ринку. "Але ми розраховуємо, що влітку ринок буде відновлюватися і до кінця 2009 року вийде на позитивну динаміку. Це при збереженні нинішніх регулятивних механізмів", - говорить Савицький.
Учасники ринку зізнаються, що залучити покупця якимись рекламними активностями з кожним місяцем стає все складніше. Якщо ще у вересні-жовтні було зафіксовано зростання продажів автомобілів за рахунок вилучених у банках депозитів і необхідності інвестиції коштів, то в листопаді-грудні подібного сценарію не варто очікувати. Саме тому останнім часом активно розвиваються небанківські програми та акції, спрямовані на стимулювання продажів автомобілів.
Автобанки
Без зайвої скромності Національний банк може пишатися своїм вчинком перед небанківськими фінансовими компаніями. Своїм нашумілим указом під номером 319 банківський регулятор відкрив доступ конкурентам власних підопічних до фінансування покупок автомобілів. Приміром, на ринку автокредитування з банками зараз активно конкурують власні фінансові установи автомобільних компаній. Серед найбільш помітних програм - пропозиція Renault Finance і Nissan Finance від дилерів автомобілів Renault, Dacia і Nissan. Ще наприкінці 2007 року на вітчизняний ринок автокредитування вийшов Renault Credit International (RCI) Banque, що є спеціалізованим банком альянсу Renault-Nissan. За даними компанії, банк фінансує більше 40% продажів Renault у Європі. У компанії говорять, що частка продажів у кредит за програмою Renault Finance у деяких українських дилерів вже становить 50-80% від загальних продажів. Умови, які пропонують покупцям Renault, Dacia і Nissan, передбачають ставку від 5% річних, термін кредитування до семи років і початкові вклади від 10%. Це набагато "дешевше" від нинішніх банківських пропозицій.
Крім того, на ринку почав працювати "НІКО Капітал" (небанківська фінансова установа офіційного імпортера автомобілів Mitsubishi в Україні). За словами директора компанії Валентина Гнатишина, поки кредитний портфель досить скромний і становить близько 15 млн. грн. Разом з тим Гнатишин відразу ж попереджає, що ставки по кредитах у фінансових компаній не будуть істотно відрізнятися від банківських, оскільки сформована ситуація з вартістю позикових ресурсів однакова для всіх основних гравців ринку автокредитування. В Українській автомобільній корпорації також зізналися, що з грудня почне працювати нова програма з фінансування покупок нових автомобілів. Її зміст полягає в тому, що споживач зможе одержати новий автомобіль, заплативши за нього половину вартості, а другу частину буде виплачувати виходячи з процентної ставки - 4,99% річних. У сусідній Росії на кредитному ринку представлено більше власних банків автомобілістів - там присутні фінструктури таких відомих автовиробників, як Toyota, DaimlerChrysler і BMW.
Щоправда, на думку експертів, їх основна мета - не ефективний банківський бізнес, а розширення продажів автомобілів своєї марки за рахунок мінімальних витрат покупців на кредит. У Росії вважають, що вже до 2010 року ринок автокредитування буде повністю контролюватися іноземними автобанками. Українські ж банкіри поки не відчувають серйозної конкуренції з боку так званих автобанків. На думку голови правління банку "Хрещатик" Дмитра Гриджука, власні фінансові компанії автовиробників створюються не для конкуренції з банками, а мають насамперед такі маркетингові цілі, як дослідження ринку, створення спеціальних фінансових схем для споживачів та ін.
Крім подібних пропозицій, на ринку активно почали просувати свої умови придбання автомобілів і лізингові компанії. За словами учасників ринку, в особливому становищі опинилися ті банки, які є частиною фінансових груп. Адже обмеження банків з кредитування не впливають на пропозиції з лізингу, відповідно існуючі ресурси можна направити на покупку автомобілів у лізинг.
На думку генерального директора "VAB Лізинг" Людмили Золотарьової, за підсумками 2008 року обсяг лізингових послуг на придбання автотранспорту має всі шанси зрости на 30% у порівнянні з 2007 роком. Сьогодні свої послуги на ринку просувають "Прага Авто" (автомобілі Skoda), "Богдан-Лізинг" (Isuzu, Kia та Hyundai), "АІС-Лізинг", "Порше Лізинг Україна" та ін. Примітно, що лиізингодавці відзначають істотне підвищення попиту на послуги лізингу з боку фізичних осіб і зниження попиту з боку юридичних.
Разом з тим, на думку Валерія Пацуя, майбутнє фінансових і лізингових компаній прямо залежить від їх ресурсної бази. "Моя думка, що вони однозначно не зможуть конкурувати з банками. Також є додаткові питання, пов'язані з підтримкою з обслуговування такого кредитування", - категоричний банкір. За словами Пацуя, у наступному році умови кредитування будуть ще більш вимогливими стосовно позичальників. Це стосується перевірки вірогідності надаваної клієнтом інформації, вимог до початкового вкладу, процентні ставки будуть визначати кон'юнктурою ринку і вартістю пасивів. У ВТБ Банку впевнені, що нинішню ситуацію на ринку роздрібного кредитування значною мірою формує не стільки попит клієнтів, скільки можливості фінансових установ запропонувати ринку продукти, що відповідають його реаліям. Банкіри все ще впевнені, що попит на авто не знижується і люди, як і раніше, готові купувати автомобілі. Питання лише в тому, за рахунок яких компаній вони будуть куплені.
Олена Мошенець
За матеріалами:
Інвестгазета
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас