Дубина закладе дороге — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дубина закладе дороге

Енергетика
459
НАК "Нафтогаз України" проводить консультації із провідними закордонними банками про залучення кредиту. Забезпеченням цієї позики можуть стати акції компаній, що входять у статутний капітал НАК, або газотранспортна система
Один з інвестиційних банкірів повідомив, що голова "Нафтогазу" Олег Дубина і міністр фінансів Віктор Пинзеник зустрічаються із провідними іноземними банками, з якими намагаються домовитися про залучення великої позики. Гроші можуть бути направлені "Газпрому" по гарантії Deutsche Bank у рахунок оплати постачання газу понад фінансування, що НАК одержить із бюджету.
Директор українського представництва Deutsche Bank Костянтин Серьогін відмовився коментувати цю інформацію. Але джерело в Мінфіні підтвердило її, додавши, що сума позики коливається в межах $0,5-0,7 млрд. "Спілкувалися з BNP Paribas, Morgan Stanley, ABN Amro. Але запропоновані банками схеми кредитування не задовольнили Мінфін і НАК. Мінфін не готовий давати чітку державну гарантію під залучення "Нафтогазу", - говорить чиновник. Тому, за його словами, у внутрішній переписці Мінфіну схвалена схема із залучення позики у вигляді забезпеченого фінансування. Забезпеченням можуть виступити фінансові потоки, що направляються у держкомпанію, від компаній, що купують газ, акції компаній, що перебувають в управлінні НАК.
Джерело в "Нафтогазі" сказало, що швидше за все забезпеченням виступить газотранспортна система (ГТС) або фінпотоки самої держкомпанії. Також, згідно ст. 116 Конституції, право управління держакціями (частками) віднесено до компетенції Кабміну, у силу чого механізм забезпечення позики активами компанії повинен бути схвалений урядом. У поточній же політичній ситуації це малоймовірно.
Фінансові потоки НАК зосереджені в Альфа-Банку, Укрексімбанку та Ощадбанку. Можливо, однією з вимог кредиторів може стати переведення частини рахунків у близький їм банк.
"Тому я прогнозую зацікавленість Альфа-Банку в наданні кредиту", - відзначає співробітник Мінфіну. Якщо ж Мінфін погодиться забезпечити ГТС фінансування НАК, то участь у кредитуванні можуть взяти і російські банки. "Якщо мова йтиме про забезпечення фінансування за допомогою ГТС, "ВТБ Банк" та "Ощадбанк Росії" будуть тут як тут", - говорить заступник голови одного з великих банків. "Нафтогаз України" до нас не звертався, але якщо подібні пропозиції від держкомпанії надійдуть, нам буде це цікаво", - говорить голова правління "Ощадбанку Росії" В'ячеслав Юткін. При цьому, за його словами, умови кредитування НАК від будь-якого банку будуть залежати від фінансового становища компанії.
Перший заступник голови правління "ВТБ Банку" Віталій Фішер заявив, що його банк у кредитуванні НАК поки не зацікавлений. При цьому банкір говорить, що єдиною прийнятною для комерційного банку гарантією по кредиту "Нафтогазу" стане державна гарантія у вигляді рядка в бюджеті. Із цією думкою згодний і голова правління банку із західним капіталом: "Якщо держгарантій не буде, то ніякого виторгу НАКу не вистачить на забезпечення кредитних виплат. А ставати в чергу кредиторів ніхто не захоче".
На початку 2008 р. уряд передбачив держгарантії "Нафтогазу" щодо заборгованості компанії перед західними інвесторами, що, зокрема, утворилася у зв'язку з випуском в 2004 р. євробондів. Після цього власники цінних паперів НАК погодилися надати йому відстрочку з надання аудованої фінансової звітності за міжнародними стандартами за 2006 р. У протилежному випадку українському держхолдингу, у якому зосереджені основні фінансові потоки нафтогазової галузі і на балансі якого перебуває стратегічний актив, - ГТС - загрожував технічний дефолт.
Але очевидно, що урядових гарантій уже недостатньо, щоб "Нафтогаз" самостійно залучав кредитні ресурси. Два тижні тому "Газпром" повідомив про тристоронню зустріч Олега Дубини, голови правління російської монополії Олексія Міллера і голови Deutsche Bank Йозефа Акерманна. За словами керівника "Нафтогазу", мова на цих переговорах ішла про поновлення кредитування з боку Deutsche Bank: "Протокол з Deutsche Bank про кредит був підписаний в 2005 р. З EUR2 млрд. на даний момент отримані тільки два транші по EUR300 млн.". Присутність на зустрічі Олексія Міллера Дубина пояснив необхідністю підтвердження намірів "Газпрому" прокачати в 2009 р. через Україну в Європу не менше 120 млрд. куб. м газу. Тобто по суті "Газпром" став гарантом "Нафтогазу" перед західним кредитором.
Кредитна політика "Нафтогазу", що реалізовує те чи інше керівництво держхолдингу, постійно викликає жорстку критику з боку експертів. Фінансовий менеджмент НАК далекий від досконалості, тому чутки про можливе банкрутство компанії періодично актуалізуються з новою силою. У результаті Україна може втратити активи "Нафтогазу", серед яких найбільшу цінність становить ГТС - по ній транспортується близько 80% російського газу в країни ЄС, що дозволяє "Газпрому" не приховувати своєї зацікавленості в одержанні контролю над нашими магістральними газопроводами.
При цьому російська монополія погоджувалася брати участь в управлінні ГТС у рамках газотранспортного консорціуму (ГТК), що був створений на паритетних засадах з "Нафтогазом" в 2003 р. Однак згодом сторони не змогли погодити формат спільної роботи. Кремль наполягає на управлінні всією українською ГТС. Київ же пропонує включити в консорціум тільки дві нові гілки: Богородчани - Ужгород і Новопсков - Александров Гай, будівництвом яких і повинно займатися підприємство.
Незважаючи на те, що робота ГТК зараз заморожена, висновки деяких експертів дозволяють говорити про можливе його відродження в якомусь форматі (наприклад, із залученням інвестора з боку Євросоюзу).
У консалтинговій компанії East European Gas Analysis звернули увагу на те, що "Газпром" оголосив про плани побудувати 110 млрд. куб. м на рік нових газопровідних потужностей від Ухти до Торжка, але не говорить, куди буде продовжена ця система газопроводів, потужність якої еквівалентна двом третинам річного російського експорту газу в далеке зарубіжжя і перевищує за пропускною здатністю проекти Blue Stream, Nord Stream і South Stream, разом узяті.
Також нові газопроводи створюють надлишок трубопровідних потужностей на російській території. "Частину цих потужностей - 19-20 млрд. куб. м на рік - можна використовувати для додаткового експорту в Європу. Для цього "Газпром" повинен погодитися на найдешевший варіант збільшення свого експорту - добудовування компресорної станції на існуючому газопроводі Торжок - Долина і будівництво нової магістралі Богородчани - Ужгород по українській території", - вважає гендиректор East European Gas Analysis Михайло Корчемкін.
Але про підтримку цих проектів у російській монополії офіційно не говорять. Можливо, такі плани стануть явними, якщо Київ погодиться на роботу ГТК у зручному для "Газпрому" форматі - раніше Кремль говорив про будівництво гілки Богородчани - Ужгород тільки в рамках ГТК.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас