Заповзятливі бізнесмени заробляють на наслідках повені — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Заповзятливі бізнесмени заробляють на наслідках повені

726
Збиток від стихії величезний: у західних областях країни затоплено 40 тис. будинків, розмито 680 тис. кілометрів доріг, зруйновано 360 автомобільних і 560 пішохідних мостів. ООН оцінила втрату, нанесену стихією Україні, в $650-870 млн.
Однак паводок приніс не тільки збитки, але й прибутки: заробити на наслідках найбільшої за 50 років повені та горі людей намагаються багато хто. Бізнес робили по-різному: хтось спекулював предметами першої необхідності, водою, продовольством і медикаментами, хтось за дешево скуповував зіпсовані товари, щоб потім перепродати, а хтось тільки готується заробити на підтоплених автомобілях.
Бий спекулянта!
Із заявами, що застерігають від спекуляцій, виступили президент Віктор Ющенко та перший віце-прем'єр Олександр Турчинов. Вони пообіцяли карати підприємців, які, користуючись з нагоди, піднімуть ціни на продовольство та будматеріали. "Ми не дамо заробити надприбутку на людському горі. Такі повноваження є в державних органів влади й місцевої влади", - заявив Турчинов.
В Антимонопольному комітеті України Фокусу підтвердили, що одержали вказівку з особливою пильністю стежити за спробами необґрунтованого підвищення цін і тарифів. За даними джерел Фокуса, аналогічні вказівки надійшли до податкової адміністрації, прокуратури та інших органів влади всіх західних областей країни.
Причини для підвищення пильності дійсно були: у дні трагедії з місць надходили повідомлення про зростання цін на найнеобхідніше. Адже вода розмила дороги й мости, через що багато сіл стали важкодоступними. "Цим скористалися торговці, які підвищили ціну на продукти на 10-15%, а в деяких місцях ціни на воду зросли на третину", - розповів Фокусу житель Чернівців інженер Сергій Яковлев. Подорожчали в першу чергу овочі, фрукти, хліб, макарони та інші продукти.
Були навіть випадки підвищення вартості карти поповнення рахунку для мобільного зв'язку. Ціни могли зости й більше, якби не низька платоспроможність населення. Щоправда, зараз ситуація стабілізується, і не в останню чергу через посилення держконтролю за необґрунтованим підвищенням цін. "Податкова та обласна держадміністрації б'ють підприємців по руках за такі речі", - сказав Фокусу Олексій Тимофєєв з компанії "Інтелектуальні системи та технології".
Будівництво століття
Відновлення сотень зруйнованих будинків, мостів і доріг вимагатиме величезних обсягів будматеріалів. Тому теми спекуляцій на цьому ринку вже торкнулася прем'єр Юлія Тимошенко, попросивши Генпрокуратуру розібратися з невиправданим підвищенням цін. Щоправда, представники компаній, які торгують у постраждалих регіонах будматеріалами, стверджують, що розмови про зростання цін не мають під собою підстав.
"Дехто стверджує, що спостерігається стрибок цін. Але це нахабна неправда. Будматеріали могли зрости в ціні хіба що в яких-небудь віддалених селах", - сказав Фокусу власник фірми "Юнімекс" Володимир Перегинець з Калуша Івано-Франківської області. За словами підприємця, торговці будматеріалами зацікавлені в тому, щоб продати дешевше, але більше товару.
Олексій Тимофєєв, чия фірма торгує будівельним обладнанням у дев'ятьох західних областях України, пояснює бажання продати побільше тим, що останніх 3-4 місяця будівельний бізнес перебуває на спаді. "Вже давно нічого не продається. І зараз ніхто не буде піднімати ціни, оскільки компаніям потрібно продавати товар", - вважає комерсант. На його думку, ціни на будівельні матеріали можуть піднімати хіба що приватні торговці на місцях. "Але не думаю, що це буде приймати масовий характер. Великі оптові компанії ціни не підвищують. Більше того, багато хто пішли назустріч постраждалим людям і навіть знижують їх", - сказав Тимофєєв. При цьому підприємець не виключає, що в результаті повені може подорожчати робоча сила, оскільки у відновленні необхідно буде задіяти багато людей.
Екс-міністр будівництва, архітектури та ЖКГ, а нині народний депутат Павло Качур теж впевнений, що люди, які бачили це горе, не будуть на ньому наживатися. "Мені здається, що ми шукаємо кота в темній кімнаті, якого, можливо, там і немає", - сказав депутат. Він визнає, що державні та комунальні витрати на подолання наслідків повені можуть бути перевищені. Але це, на думку Качура, скоріше буде пов'язане з аварійністю та терміновістю робіт, а не зі зловживаннями. "У спокійній обстановці виділені кошти можна було, напевно, використати більш ефективно. Але форс-мажорні обставини можуть вимагати більше коштів, ніж якби реконструкція велася у звичайному режимі, при плановій роботі, - пояснює він. - Але що хтось свідомо буде збирати пінки на лиху людей - цього я не допускаю".
Їзда по воді
На жаль, настрої екс-міністра розділяють не всі. Причому через комерсантів, які бажають заробити на чужому горі, можуть постраждати навіть жителі міст, далеких від Західної України. Адже товари, що побували під водою, будуть продаватися в багатьох регіонах країни.
Наприклад, продавці одного з найбільших в Україні Калинівського речового ринку в Чернівцях не поспішали викидати речі, що опинилися в затоплених по самі дахи торговельних кіосках. Як тільки вода спала, на ринок хлинула хвиля перекупників, які буквально розхапували товар за викидними цінами. Приміром, за словами очевидців, які пережили повінь, джинси обходилися покупцям в 50 грн. замість колишніх 300. Проте на тому ж Калинівському ринку ціни на гумові чоботи, настільки необхідні в підтоплених районах, зросли вдвічі - до 80 грн. за пару.
Куди більше проблем, ніж підмочені джинси, може заподіяти невдачливому покупцеві автомобіль, що на жаргоні автодилерів називають потопельником. Ніхто точно не підраховував, яку саме кількість машин затопило під час повені, але, швидше за все, рахунок іде на сотні. "У нас вже повна стоянка залитих машин, а їх все везуть і везуть. Ми не знаємо, що з ними робити", - зізналася менеджер івано-франківської філії великого автодилера, яка попросила не називати її прізвище.
Учасники ринку очікують, що підтоплені машини з'являться в продажі у вересні. Директор компанії "АВТО-Консалтинг" Олег Омельницький вважає продаж таких авто з уцінкою абсолютно нормальною практикою. "Після повені в Європі на початку 2000-х років у продажі з'явилося багато таких автомобілів, - розповідає експерт. - Страхові компанії та дилери продавали їх за доступними цінами, а потім ці авто перекочовували на наші ринки".
За його оцінками, знижка на підтоплене авто може досягати 10-15% у випадку незначних ушкоджень, якщо вода проникнула в салон не більше ніж на рівень 10 см. Якщо ж автомобіль затопило повністю, зниження ціни може досягати 50%, оскільки в цій ситуації не виключені проблеми з електроустаткуванням і двигуном.
Але на знижку покупець зможе розраховувати лише в тому випадку, якщо продавець визнає, що автомобіль побував у воді. А торговці на авторинках можуть і не афішувати цей факт. "Офіційні дилери, швидше за все, повідомлять покупцеві про те, що автомобіль був затоплений. У неофіційних мережах його намагатимуться "закамуфлювати" і продати за ціною, близькою до вартості нормального автомобіля", - застерігає Олег Омельницький.
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас