Колектори на підйомі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Колектори на підйомі

Кредит&Депозит
745
Підштовхує його і Національний банк, що уживає певних заходів для стримування темпів збільшення споживчого імпорту, посиливши вимоги до резервів під споживчі кредити.
У результаті вже за підсумками першого півріччя темпи збільшення кредитування юросіб перевищили цей показник у роздрібного кредитування. А от обсяг проблемної заборгованості постійно росте. Станом на 1 серпня сума проблемних кредитів склала 4,7 млрд. грн.
За оцінками самих колекторів, обсяг ринку послуг з повернення боргів становить 1,2 млрд. грн. Але вже в найближчі чотири роки його обсяги подвояться, тому що банки почнуть передавати колекторам навіть короткі (30-60 днів) кредити. Зараз колекторам віддають заборгованість, що перевищує, як правило, 90 днів.
"Багато банків на ранніх стадіях прострочення (від 30 до 180 днів) задіють власний ресурс. До того ж багато чого залежить від типу кредиту. По незабезпечених кредитах середній термін прострочення, переданого колекторам, становить 91-180 днів, по забезпечених - 181-360 днів. Однак бували випадки, коли нам передавали борги з терміном прострочення три-чотири роки", - розповів Олександр Ільчук, гендиректор "Європейського агентства з повернення боргів".
Але самі банкіри стверджують, що, хоча попит на колекторські послуги колосальний, деякі з агентств працюють професійно. "Для роботи колекторського агентства необхідно мати величезний штат працівників call-центру і співробітників, які будуть безпосередньо ходити до боржників. Для цього потрібні великі гроші, тому зараз багато колекторських агентств працюють за рахунок дотацій материнських банків. Але справжня якість роботи визначає тільки зовнішній ринок, а поки досвіду роботи в колекторів із чужими банками не так багато", - розповів представник одного з великих банків, що побажав не називати себе.
Колекторські агентства запевняють - незабаром банки почнуть продавати свою заборгованість колекторам, щоб знизити витрати власних співробітників на вибивання боргів і гарантовано одержати якусь частину проблемної заборгованості. "На тлі уповільнення темпів збільшення кредитних портфелів банки будуть намагатися підтримувати незначну частку проблемних кредитів (на рівні 1,5-2%), тому можливо збільшення обсягу переданих проблемних кредитів надалі", - відзначив Віктор Шулик, провідний фінансовий аналітик відділу рейтингів фінансового сектора агентства "Кредит-Рейтинг".
Поки продаж проблемних кредитів в Україні не набув поширення, тому що сама процедура передачі досить складна. "Згодом банки будуть фокусуватися на своїй основній діяльності, залучаючи компанії зі збору заборгованості на аутсорсинг, як це зараз відбувається в європейських країнах. На нашу думку, потенціал ринку - за факторингом, тобто продажем банками боргів колекторським компаніям", - упевнений Марчін Фіглус, директор з ризиків "Дельта Банку".
Продаж боргів навіть із 50%-вою знижкою дозволив би банкам істотно поліпшити якість свого портфеля. Але поки колектори рідко вдаються до викупу боргів. Так, "Ікспоінт" та "Агентство комплексного захисту бізнесу "Дельта М" заявили, що не здійснювали угод з викупу боргів.
Як правило, банки готові продавати тільки кредити з великим терміном заборгованості, що не дуже вигідно колекторам. "Купують портфелі, що складаються в основному з досить старих боргів. Бували випадки, коли прострочені борги перевищували 720 днів", - розповідає Олександр Ільчук.
"Щоб продавати борги, потрібні покупці. Поки таких колекторів небагато. Ті угоди із продажу боргів, які ми бачили, - це невеликі суми і скоріше експериментальна робота. Звичайно банки продають борги своєму колектору, щоб почистити портфель", - відзначив згаданий банкір.
Головним показником роботи колекторських компаній є рівень повернення простроченої заборгованості. Поки він не дуже високий через неякісну оцінку платоспроможності клієнта. "Відсоток повернень залежить від якості портфеля. Залежно від терміну прострочення повернення може становити 12-20% (заборгованість 181-360 днів) і 3-7% (361-720 днів)", - відзначив Ільчук.
"Нами було стягнено близько 15-20% з боржників-фізосіб і близько 65-70% - з юросіб. В 2008 р. цей показник наближається до 25-35% по громадянах і 75-80% - по компаніях. У майбутньому відсоток стягнення по фізособах може значно збільшитися, якщо банки і кредитні спілки будуть більш вимогливі до своїх позичальників. Що стосується юросіб, то по них результативність збільшиться на 5-10% у найближчі кілька років", - вважає Роман Кривошеєв, виконавчий директор "Ікспоінт".
Велику роль відіграє матеріальна забезпеченість і статус несумлінних позичальників, а також їхнє особисте ставлення до погашення кредиту. "Відсоток повернень може коливатися від 5%, якщо це споживчі кредити, отримані за допомогою махінацій. У такому випадку, як правило, є групи осіб, і кредит беруть підставні, що не мають майна і клієнти, що свідомо дають неправдиву інформацію. Верхня планка - 95%, якщо мова йде про тимчасову проблемну заборгованість через тривалу відсутність позичальника або тимчасову втрату роботи", - розповів один із представників колекторського бізнесу.
Учасники ринку сподіваються, що в перспективі рівень довіри між ними виросте і на ринку з'явиться більше незалежних і професійно працюючих компаній. Насамперед тому, що якість банківських портфелів падає. І банкам доведеться підтримувати невеликий обсяг проблемних кредитів, тому зайві неповернення вони будуть продавати. Так, якщо зараз продають в основному кредити, які потрапляють у статус безнадійних (прострочення більше трьох місяців, немає застави), то надалі термін проблемності може бути зменшений.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас