Страхи кредиторів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Страхи кредиторів

Кредит&Депозит
1052
У банкірів підвищився інтерес до страхування споживчих кредитів. Страховики ж змушені відмовляти банкам, не бажаючи перетворюватися в колекторів.
За минулий рік ринок страхування кредитів продемонстрував різкий ріст. Зокрема, за даними Держфінпослуг, в 2007 р. валові збори страхових компаній по даному виді страхування збільшилися на 300 млн грн. - до 815,01 млн грн. Слід зазначити, що страхування кредитів потенційно цікаво як банкірам, так і страховикам.
Перші з його допомогою можуть вирішити питання проблемної заборгованості, другі - одержати постійне джерело платежів на потенційно величезному ринку. За даними НБУ, за січень - квітень 2007 р. тільки фізособам банки видали 186 млрд грн. кредитів. А з обліком того, що тарифи на страхування кредитів становлять 3-5% від суми кредиту, страховики теоретично могли одержати близько 13 млрд грн. премій.
Страхування кредитів не варто плутати зі страхуванням заставного майна або життя позичальника, що активно застосовується в рамках іпотечних програм або кредитування на покупку авто. У випадку страхування кредитів банк страхує ризик неповернення позичальником тіла позики й відсотків по ньому. Страховики відзначають, що банки активніше всього страхують свої ризики в сфері споживчого кредитування, а також кредити, видавані по карткових програмах. Як відзначає В'ячеслав Черняховський, заступник голови правління СК "Провідна", "банки страхують або весь портфель кредитів, або кредитні договори окремо. Думаю, що даним видом страхування займаються всі банківські СК і деякі інші компанії".
Вірю не вірю
Втім, на ринку виразно спостерігається конфлікт інтересів. "Даний вид страхування насправді досить конфликтен. Банк, по суті, перекладає на СК роботу колекторського центра з повернення боргів, - відзначає Павло Нельга, голова правління СК "Українська страхова група". - СК стає заручником роботи служби безпеки та ризиковиків банку." Погоджуються з г-ном Нельгой і колеги. "Ми працюємо з певним переліком банків, і всі ризики поспіль нам не потрібні. Ми повинні розуміти, які процедури використають банки по оцінці позичальників", - говорить Ганна Пушкарьова, голова правління СК "Арма".
Дійсно, у даному виді страхування рівень збитковості СК часом залежить від якості роботи банківських структур. "Наша практика показала, що рівень неповернення кредитів можна скоротити на 6 п.п. при грамотній побудові комунікацій із клієнтом", - відзначає В'ячеслав Черняховський.
Проте не можна сказати, що СК у даному виді страхування абсолютно беззахисні перед банками. До того ж не будемо забувати, що обсяг премій, що збирають, по страхуванню кредитів перевищує обсяг виплат. СК вводять додаткові обмеження, щоб банк не перекладав виплату кредитів з позичальників на страховика. Зокрема, намагаються обмежувати строк, протягом якого банку повинні бути відшкодовані не сплачені боржником відсотки по кредиту. Звичайно строк, протягом якого банк сам може домагатися повернення кредитів, становить два місяці.
Далі СК, виплативши банку страховку, або самостійно домагається від боржника повернення грошей, або доручає це спеціалізованим компаніям. "Інакше банку стає дуже вигідно протягом довгого часу самостійно займатися проблемними клієнтами, знаючи, що непогашені відсотки, які СК повинна буде компенсувати банку, ростуть", - пояснює Черняховський. Також компанії впроваджують різного роду франшизи - обмеження, що визначають суму збитку, що не підлягає компенсації.
Незважаючи на всі зусилля страховиків, обсяг виплат щорічно росте. За даними Держфінпослуг, в 2007 р. валові виплати по страхуванню кредитів склали 223,4 млн грн., що більш ніж на 100 млн грн. перевищує обсяг виплат за 2006 р.
Слід зазначити, що висока збитковість страхування кредитів приводить до того, що багато хто з СК звертають свою активність у даній сфері, а також жорстко обмежують коло банків і кредитних програм, які вони готові приймати під страховий захист. "Один час ми страхували кредитні ризики, але потім, у зв'язку з їхньою збитковістю, ці програми трохи скоротили", - визнає Ганна Пушкарьова. За словами Павла Нельги, СК уникають страхування окремих кредитних договорів, воліючи страхувати портфелі кредитів або ж окремі кредитні програми банків. "Окремі договори ніхто не хоче страхувати, тому що компанії в такому випадку грозить антиселекція. Банки направляють на страхування тільки те, у чому вони дуже не впевнені", - говорить страховик.
При цьому СК визнають, що зіштовхуються зі складностями на етапі стягнення грошей з боржників. Безумовно, СК, як і банки, мають служби, що займаються регресними позовами, проте ефективність їхньої роботи далека від ідеальної. "Не можу сказати, що повернення становлять більше 50%. Проте процес іде, збитковість зменшується. Якщо не налагоджений процес подальшої регресної роботи, то за цей вид страхування краще не братися", - вважає пані Пушкарьова. До того ж деякі страховики думають, що робота з повернення грошей тільки шкодить страховому бізнесу. "Теоретично позичальники банків можуть стати клієнтами СК. Але якщо СК коли-небудь, "довбала" фізособу за неповернений банку кредит, те цей клієнт в неї вже не піде", - стверджує Нельга.
Далі - страшніше
Аж ніяк не всі роздрібні банки користуються послугами страховиків для зниження ризиків по своїх програмах кредитування. "Ми не займаємося страхуванням портфелів, тому що це страхування фінансових ризиків, а сутність роботи банку й укладається в правильному визначенні ризиків і керуванні ними, - пояснює Юрій Кандауров, заступник голови правління Приватбанку. - Сьогодні деякі банки використовують практику страхування фінансових ризиків. Але ця позиція - закривати свої поточні проблеми через страхування - неправильна."
Проте деякі банкіри вважають, що дана страхова послуга буде ставати усе більше затребуваною на банківському ринку. "Обсяги страхування будуть тільки рости", - затверджує Владислав Кравець, перший заступник голови правління "Банку НРБ". За його словами, фінзаклади, найімовірніше, будуть крім споживчих портфелів активніше страхувати кредити, видані підприємствам. "Збільшується частка "битих" кредитів у портфелях банків. Це приводить до виникнення необхідності зниження ризиків шляхом страхування від неповернення", - відзначає Кравець. Банкіри не виключають, що економічна ситуація, що погіршилася, приведе до того, що для частини кредитів, виданих юрособам, строк повернення доведеться збільшити.
У такій ситуації банк може як підвищити процентну ставку, так і зажадати від позичальника застрахувати ризик неповернення кредиту в СК. "Інше питання, чи витримають страхові компанії таке навантаження. Тим більше що виникло запитання з перестрахуванням ризиків у Росії. СК доведеться йти на західні ринки, а там зовсім інші ціни. Це виллється в колосальне подорожчання для кінцевого споживача", - вважає Владислав Кравець.
Додатковий резон
По визнанню як страховиків, так і банкірів, страхування кредитів часто використовується фінзакладами в схемах, що дозволяють очистити портфель від проблемної заборгованості. Принцип дуже простий. Працюючий у сфері споживчого кредитування банк створює кептивну СК, що вчасно вилучає з балансу банку проблемні кредити й приймає їх на себе. У СК прибуток близький до нуля, вона працює як сміттєпереробник. Банк же за рахунок високого прибутку, що нерідко доходить до 100% річних, ділиться зі страховиком, дозволяючи йому залишатися на плаву. "Для того щоб відчистити баланс, банки пропонують СК простий варіант. Наприклад, застрахувати свої проблемні кредити, заплативши СК 100 грн., і одержати 98 грн. страхового відшкодування. СК заробить свої 2 грн., а банк вичищає свій баланс, - розповідає голова правління великої київської СК, що побажав залишитися неназваним. - Банк за рахунок частини свого прибутку чистить баланс і поліпшує показники в очах НБУ."
Юрій Гусєв
За матеріалами:
Простобанк Консалтинг
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас