Акциз на газ та електроенергію: приготуватися всім? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Акциз на газ та електроенергію: приготуватися всім?

Енергетика
761
"Введення акцизу замість граничної надбавки на тариф є не зовсім доцільним", - НАК
Податкова політика в газовій сфері і на ринку електроенергії дуже скоро може перевести ці енергоресурси в сферу розкоші як для населення, так і для промислових підприємств. Мінфін придумав ще один спосіб наповнення бюджету за допомогою збільшення вартості газу та електроенергії. Механізм простий: ввести акцизний збір на газ та електроенергію, після чого по ланцюжку збільшення вартості пройде шлях і зупиниться на витратах промпідприємств і населення.
Так, заступник міністра фінансів Денис Фудашкін вважає, що введення акцизного збору створить більш конкурентні умови на цих ринках. Але підкреслив, що це питання не може бути вирішене без реформування роботи цих ринків.
Акциз - не метод
Більшість експертів одноголосно оцінюють дану можливість як різко негативну. На думку директора енергетичних програм центру Разумкова Володимира Саприкіна, "дане нововведення перебуває в сфері фантастики, причому псевдонаукової. Навіть якщо такий законопроект і буде підготовлений, він не має шансів проходження через ВР. Це згубна ідея, нічим не підтверджена. Вона не має права на життя", - сказав Саприкін. Колегу підтримує і Костянтин Бородін, директор Центру енергетичних досліджень: "Результати, безумовно, будуть негативними і приведуть до зниження конкурентноздатності українських підприємств. У першу чергу постраждають промислові підприємства, за ними навантаження на гаманець відчують і прості споживачі", - сказав експерт.
Ідея із введенням акцизу на енергоносії не знайшла підтримки ні в експертному співтоваристві, ні в "Нафтогазу"
Проти даної ідеї висловився і представник НАК "Нафтогаз України". Прес-секретар НАК Валентин Землянський повідомив про те, що ця ініціатива Мінфіну не дуже вітається в НАКу. "На нашу думку, введення акцизу замість граничної надбавки на тариф є не зовсім доцільним, тому що страждає не тільки кінцевий споживач, але й сам НАК. Адже ми є таким же споживачем газу (облгази, "Укртрансгаз"). У цьому випадку нам доведеться піднімати тариф на транспортування газу", - сказав Землянський.
Мінус логіка
Фахівці стверджують, що даний вид оподатковування взагалі не стосується такої категорії продукції, як природний газ та електроенергія. Акцизний збір впроваджується або на товари, продаж яких держава планує скоротити (сигарети, алкоголь і т.п.), або на товари, що є предметами розкоші або товарами не першої необхідності (автомобілі і т.д.). Тобто дана видаткова стаття підприємств/дистриб'юторів направлена на вилучення надприбутку при продажі або на обмеження споживання певної групи шкідливих товарів. Як відомо, газ та електроенергія не належать до предметів розкоші, оскільки використовуються в побуті левовою часткою населення України. Всі опитані фахівці не змогли відповісти, у якій країні уряд вводив акцизний збір на такі енергоресурси, як газ та електроенергія...
Закономірне питання: якщо постраждають всі, навіщо вводити новий додатковий збір? Фахівці вважають, що даний крок формально потрібний тільки для наповнення бюджету, однак при цьому відразу додають, що джерела його наповнення є ті, заради кого він і наповнюється. "Від введення акцизу виграє тільки бюджет, і це відбудеться за рахунок суб'єктів галузі, а в остаточному підсумку перекладеться на споживачів ресурсу. Безумовно, це приведе до підвищення ціни для споживача", - сказав Олексій Чернявський, головний редактор журналу "Енергобізнес".
Засоби, що не виправдовують мету
Домагаючись своєї мети, чиновники прагнуть до короткострокового ефекту. Їх не турбує ні галузь, ні люди, за рахунок яких слуги народу проводять фінансові PR-акції, стверджують експерти. Одним з інструментів "підняття" бюджету стало 6-кратне підвищення цільової надбавки на реалізацію природного газу. Так, з 1 січня цільова надбавка була підвищена з 2 до 4%, потім до 8%, а з 1-го червня її підвищення для всіх категорій споживачів (крім хімпідприємтсв) передбачається до 12%.
Крім цього, з ініціативи Міністра палива та енергетики Юрія Продана була введена спеціальна плата за реалізацію газу "Нафтогазом України" у сумі 87 грн. за куб газу без ПДВ (із ПДВ близько 100 грн.). "Таким чином, після введення додаткової плати прибуток від реалізації газу промпідприємствам збільшився з $15 до $35, - розповів Бородін. - У кінцевій ціні газу ($300) $200 становить вартість газу, $35 - прибуток "Нафтогазу" і $65 - податки та збори. На мій погляд, уряд повинен був, навпаки, стримувати збільшення податків на газ, щоб промпідприємтва, що несуть важку ношу, мали кошти для модернізації і зниження своєї енергоємності. Ми бачимо зворотний процес".
Крім того, вважають експерти, установлення на внутрішньому ринку ціни на газ $300 провокує зовнішніх постачальників до збільшення вхідної ціни на газ. Вони бачать, що українські підприємства сьогодні мовчки платять $300 за газ, і їм складно зрозуміти логіку українського уряду, що відстоює зниження вартості через непосильне навантаження на плечі тих же промпідприємств. "Щоосені на переговорах ми говоримо про те, що наш споживач не витримає чергового підвищення цін, однак після цього підвищення цього ж споживача на внутрішньому ринку "луплять" непід'ємними податками", - обурюється Бородін.
В "Нафтогазі" також попереджають, що виходить замкнуте коло: переповнити бюджет за рахунок підприємств, які для населення і промисловості піднімають ціну на свої послуги, провокуючи нові інфляційні хвилі.
Директор енергетичних програм центру "Номос" Михайло Гончар так охарактеризував дії уряду: "У наших міністерствах сидять відомі "чудотворці", які заради наповнення бюджету готові проігнорувати закони економіки. У свій час був придуманий непрямий податок, що не відповідає ніяким міжнародним стандартам, у вигляді рентної плати (по суті) на транспортування газу та нафти. До слова, із цього приводу на нашу адресу звучали кількаразові докори в неринкових підходах до регулювання економіки з боку Заходу".
В очікуванні реформ
При цьому експерти в один голос стверджують: як газовий ринок, так і ринок електроенергії має потребу в глибокому і послідовному реформуванні. За словами Саприкіна, "що стосується газового ринку, то тут нема про що взагалі говорити - ринку нема, є галузева сфера. Необхідно підготувати законопроект про газовий ринок відповідно до директив ЄС. Але після цього вже не потрібно придумувати ніяких нових податків, у тому числі й акцизів".
Реформувати ринок необхідно прийняттям цілої низки рішень не тільки на рівні Кабміну, із внесенням змін і доповнень у чинне законодавство з боку ВР
В "Нафтогазі", що недавно зайняв положення фаворита галузі, також підтверджують необхідність реформування ринку. "На внутрішньому ринку є що робити: це й установка газових лічильників, зміна нормативної бази обліку газу, реконструкція існуючих газопроводів середнього та низького тиску і багато ще чого, про що неодноразово говориться вже не перший рік", - сказав Землянський.
За словами Гончара, для того щоб реформувати ринок, необхідне прийняття цілої низки рішень як на рівні Кабміну, так і внесення змін і доповнень у чинне законодавство з боку ВР. Експерт відзначає, що, швидше за все, завдання в уряду досить практичне: "придумати податок та ввести його без усякого реформування".
***
Нам не звикати до нерозбірливості методів високих чиновників. Однак мультиефект від гри з тарифами на енергоносіями відгукнеться у всіх галузях економіки, що зводить нанівець і переводить у мінус зарплатні і пенсійні подачки уряду.
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас