Що ховається за формулюванням "звільнений за власним бажанням" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Що ховається за формулюванням "звільнений за власним бажанням"

2889
Роботодавці, рекрутери, фахівці з підбору персоналу прекрасно інформовані про те, що формулювання в трудовій книжці "звільнені за власним бажанням" - це фікція, і за нею можуть ховатися різні причини. Правдиві мотиви кандидата на нову роботу хитрі роботодавці намагаються з'ясувати на співбесіді, але "нариваються" на відповідь-кліше. Іде своєрідна гра: начитані рекрутери задають розумні питання, а не менш начитані кандидати дають на них не менш розумні відповіді. Однак ця гра нічого не змінює, тому що професіонали переконані: правдиві причини звільнення практично завжди ті самі, тільки подаються вони під "різними соусами"...
Основними причинами зміни місця роботи українських топ-менеджерів є домінантність (компанія не зважає на думку співробітників та їхні потреби), конфліктність усередині компанії і недостатня матеріальна стабільність. Про це повідомила директор рекрутингової компанії "Форсаж" Олена Грищук, представляючи результати дослідження лояльності персоналу.
Перше місце серед факторів, що викликають лояльність топ-менеджерів, респонденти віддали можливості заробити, реалізації та усвідомленню особистих програм і перспектив розвитку. На другому місці - особистий контакт із власником, а на третьому - статус топ-менеджера. Четверте і п'яте місце зайняли перспективи участі топ-менеджера в бізнесі і свобода в прийнятті рішень.
Прикрашена дійсність
Досвідчені рекрутери завжди аналізують причини звільнення фахівця, які, як показує практика, завжди відрізняються від того, що в нього зазначено в трудовій книжці. "Найчастіше фахівці трохи прикрашають дійсність, розуміючи, що для компанії-роботодавця справжні причини звільнення з попередніх місць роботи можуть бути показові та істотно впливати на ухвалення рішення про наймання співробітника.
Адже це допомагає зрозуміти мотивацію кандидата і прогнозувати, наскільки успішний буде даний кандидат на наступній роботі", - розповів консультант з підбору персоналу рекрутингової компанії HRC Talents Наталя Воскобойникова. За її словами, сама трудова книжка перевіряється рекрутерами не так вже й часто, однак питання про причини звільнення задається обов'язково.
"Сьогодні кандидати дуже начитані - практично всі знають, що має на увазі під собою кожне питання і як треба на нього відповідати. Тому далеко не завжди кандидати відповідають чесно. Найчастіше звучать відповіді "у компанії не було можливості для подальшого зростання", "у компанії були неринкові умови". Крім того, сьогодні намітилася тенденція називати роботи "проектними". Однак коли фінансовий директор говорить "я тут пропрацював півроку, оскільки це був проект", є два варіанти: або це був дійсно проект, або він не був успішний, оскільки для фінансового директора шість місяців роботи (за рідкісним винятком) - це не показовий термін", - вважає Воскобойникова.
Фахівець із підбору персоналу однієї зі столичних компаній Віра Стоцька погоджується, що для роботодавця не так вже й важливо, яка причина озвучена в трудовій книжці, оскільки вона, як правило, не є істиною. "На співбесіді всі намагаються здатися кращими, ніж вони є, і це цілком зрозуміло. Скажімо, у моїй практиці був випадок, коли ми припускали взяти людину на постійну роботу, однак при перевірці рекомендацій на попередньому місці роботи з'ясувалося, що дівчина-кандидат збирається найближчим часом виїхати на ПМП за кордон", - розповіла Стоцька.
Фахівці відзначають, що при грамотному підході до бесіди з кандидатом рекрутер розкриває правдиві причини звільнення приблизно в 95 випадках зі 100. "Насправді досягти цього нескладно: довірча атмосфера, багато завуальованих або специфічних питань. Тому довідатися справжню причину звільнення для професіонала не важко, і все що залишиться зробити - це перевірити інформацію з рекомендацій", - говорить Воскобойникова.
Щира правда
За словами Стоцької, нерідко серед причин звільнення на співбесіді називаються "змінилося керівництво", "підвищили плани", "не бачу перспектив зростання", "вісім років сиджу на одній посаді", "маленька зарплата". Однак кадровики і психологи недарма їдять свій хліб, і навіть якщо кандидатом озвучена щира правда, вони звикли читати "між рядків". Скажімо, якщо співробітник відпрацював кілька років на одному місці, а йому не підвищили зарплату, і аналогічна ситуація складалася на попередньому місці роботи, напрошується висновок, що даному працівникові просто не було за що піднімати оклад.
Нерідко винуватцями звільнення називаються зовнішні фактори: "так склалися обставини", "я зустрів нерозуміння", "мене скривдили відмовою", "виросла конкуренція". "Якщо людина скаржиться, що весь негатив відбувається сам собою, зовсім незалежно від її волі, швидше за все, перед вами безініціативний невдаха, не здатний приймати самостійні рішення. Конкуренція росте скрізь, а при такому настрої кандидата він і на новому місці "зустріне нерозуміння", - вважає психолог Марина Деркач.
Коли основною причиною звільнення називається "не зійшлися в поглядах з керівництвом", фахівці неодмінно з'ясовують, які саме погляди виявилися протилежні. Адже не виключено, що майбутнє керівництво цілком розділяє погляди своїх попередників.
Якщо людина лає попереднього начальника, це виглядає не надто коректно і наштовхує на певні висновки. Цілком можливо, що колишній керівник і не заслуговує теплих слів, але вихлюпувати свій негатив на першій же співбесіді не варто. Адже така поведінка характеризує не стільки колишнього начальника, скільки самого кандидата, упевнені фахівці.
Слово статистиці
Група вчених з декількох університетів США і Франції, що проводили масштабне дослідження коливань настрою та емоційного стану людини під дією різних стресових ситуацій прийшли до висновку, що втрата роботи діє на психіку так само руйнівно, як розлучення або смерть близької людини. Однак даний факт не зупиняє ні роботодавців, що звільняють своїх співробітників, ні самих працівників, що залишають компанію за власним бажанням. Корифеї науки вирішили не залишатися осторонь, і з'ясували найбільш часті причини звільнення працівників.
Чому роботодавець розлучається навіть із цінним фахівцем:
*працівник створює конфлікти усередині колективу;
*порушує трудову дисципліну;
*постійно сперечається з керівництвом;
*не дотримується прийнятого стилю в одязі;
*часто відвідує інтернет-сайти, що не мають відношення до робочого процесу;
*неприємний керівникові.
Чому звільняються самі співробітники:
*через нездатність кандидата вписатися в корпоративну культуру
*відсутність перспектив просування по службових сходах;
*погані відносини з керівництвом;
*відсутність можливостей для прояву творчих здібностей;
*відсутності уваги і визнання з боку керівника;
*низьку зарплату.
Примітно, що четверо з десяти опитаних респондентів перебувають в активному пошуку роботи і збираються піти від свого роботодавця в найближчі 12 місяців.
Звільнення - це стрес, а робота - стрес подвійний
Втрата роботи і звільнення - це майже завжди джерело стресу для самого працівника і членів його сім'ї. У людини в цей період змінюється не тільки стиль життя, але й очікування, цілі, цінності, відносини з навколишніми. Серед найбільш гострих наслідків звільнення фахівці називають муки совісті, лють, обурення, депресію, страх перед майбутнім, скарги на поганий фізичний стан, алкоголізм, наркозалежність, розлучення, психологічне або фізичне насильство над дітьми і дружинами, думки про самогубство.
Однак, як показують дослідження, люди, що працюють, можуть відчувати не менший стрес. Так, під час дослідження, проведеного російським центром "ЮНІТІ", 35% менеджерів назвали стрес основною причиною звільнення. Виявилося, що 63% респондентів зазнають стрес при спілкуванні з керівництвом, пов'язаний з постановкою нездійсненних завдань. Низькою заробітною платою при підвищеному навантаженні і ненормованому робочому графіку незадоволені 50% менеджерів. Говорячи про фактори, що викликають стрес на роботі, респонденти також згадали умови роботи: погану шумоізоляцію, некомфортні температуру та освітлення в офісі (40%), незручність робочого місця (17%). 54% опитаних фахівців висловили невдоволення необхідністю обідати на робочому місці перед монітором.
Не секрет, що на сьогоднішній день роботодавець часто висуває вимоги до стресостійкості співробітників, очікуючи від них надзвичайної працездатності, відзначили автори дослідження. Але очевидно, що нехитрі прийоми поліпшення комфорту в офісі будуть більш дієві в розрахунку не тільки на високі показники, але й на підвищення вмотивованості співробітників та їхньої лояльності до компанії в цілому.
Наталя Мічковська
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас