Поштучний бізнес — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Поштучний бізнес

Енергетика
468
НАК "Нафтогаз України" узялася за великомасштабну реорганізацію системи керування своїми активами. Найближчим часом під безпосередній контроль компанії Олега Дубини будуть передані державні газонаповнювальні станції, що займають 30% ринку роздрібних продажів газу, а також єдиний у країні державний газопереробний завод - Шебелинський.
Як повідомив Діловій столиці представник компанії "Укргазвидобування" ("дочка" НАК), найближчим часом керівництво "Нафтогазу" планує вивести із складу "Укргазвидобування" найбільш ліквідні потужності. "НАК збирається забрати з-під нашого контролю Шебелинський газопереробний завод (виробляє нафтопродукти. - ред.), а також автозаправні станції. Ці виробничі об'єкти передбачається включити до складу безпосередньо НАК "Нафтогаз України" або нової дочірньої компанії", - мтверджує співрозмовник.
Представник "Нафтогазк" повідомив, що робота зі створення нової "дочки" уже ведеться, але не уточнив термін, протягом якого вона може бути завершена. "Швидше за все, дане завдання буде реалізовано в рамках глобальної реформи системи НАК. Перебудова передбачає оптимізацію управління єдиною системою компанії", - говорить співрозмовник. За його даними, виділення з "Укртрансгазу" 89 АГНКС, а також десятка АЗС із "Шебелинської" з "Укргазвидобування" в окреме підприємство - це кроки, які дозволять створити єдиний вертикально інтегрований виробничий цикл.
На перший погляд у такому рішенні "Нафтогазу" немає ніякого сенсу. "Укртрансгаз" та "Укргазвидобування" - його дочірні структури, що вже саме по собі є вертикальною конструкцією. Більше того, ще кілька років тому саме "Укргазвидобування" була затверджена НАКом оператором програми зі створення мережі АЗС для реалізації нафтопродуктів власного виробництва. Можливо, нинішнє рішення змінити систему керування активами пов'язане з тим, що сьогоднішній її устрій де-факто не дозволяє керівництву "Нафтогазу" повною мірою контролювати виробництво та роздрібну реалізацію палива. Показовий приклад - продаж "неофіційного" газу через мережу АГНКС "Укртрансгазу". Основними постачальниками цього палива виступають промислові підприємства. За паперами вони закуповують газ винятково для забезпечення власного виробничого процесу. Проте забезпечувати паливом АГНКС їм вдається за рахунок різниці між фактичним обсягом споживання газу і показами лічильників, установлених "на вході" газової магістралі в підприємство.
Похибка приладів обліку споживання газу становить як мінімум 1%. У такому концерні, як, приміром, "Стирол" (за рік споживає близько 1,5 млрд куб. м газу), така похибка дає 15 млн куб. м, або (якщо його реалізувати через АГНКС "Укртрансгазу") більше 40 млн грн. чистого прибутку щорічно. Злі язики запевняють, що подібна система взаємин завжди визначалася на рівні голови "Укртрансгазу" і директора того чи іншого промислового підприємства. Керівництво самого "Нафтогазу" залишається від процесу осторонь. І це притому що мережа АГНКС "Укртрансгазу" контролює третину ринку роздрібних продажів газу (більше 300 млн кубів на рік).
Намір створити нове підприємство на базі АГНКС так загострив ситуацію, що недавно депутат Верховної Ради, "регіонал" Андрій Селіваров ініціював винесення цієї теми на засідання парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики і ядерної безпеки. На комітеті було ухвалено рішення створити робочу групу, до складу якої ввійшли Юрій Бойко, Андрій Селіваров, Віктор Тополов, Сергій Пашинський та Олександр Гудима. Поки що ця колегія не провела жодного засідання, так що про її висновки говорити не доводиться. Однак сам факт того, що парламентарії підняли стільки шуму навколо перерозподілу контролю над активами "Укртрансгазу", свідчить про те, що на державних АГНКС можна заробляти дуже пристойні гроші.
З огляду на те, настільки масштабний "неофіційний" бізнес "Укртрансгазу", рішення підпорядкувати газонаповнювальні станції прямо НАК виглядає логічно. З іншого боку, наївно буде припускати, що після цього робота державних АГНКС кардинальним чином зміниться. В "Нафтогазі" запевняють, що якщо одержать прямий доступ до даних активів, то компанія впритул займеться розвитком державної мережі роздрібної торгівлі паливом, кістяк якої був сформований ще при Радянському Союзі. Адже за останні п'ять років "Укртрансгаз" побудував тільки дві нові АГНКС, тоді як кількості приватних станцій за цей же період зросла з 14 до 139. Проте скептики сумніваються в успішності даних планів під керівництвом "Нафтогазу". Особливо, якщо згадати досвід роботи НАК на ринку роздрібної реалізації нафтопродуктів разом з компанією "Екойл" Володимира Костеріна.
У першій половині 2000-х років було офіційно оголошено, що "Нафтогаз України" та "Екойл" спільно будуть розвивати мережу АЗС під подвійним брендом - "Нафтогаз-Екойл". НАК докладав всі зусилля для розвитку мережі. За неофіційною інформацією, приміром, в 2004 р. Шебелинський газопереробний завод забезпечував "Нафтогаз-Екойл" своїми нафтопродуктами дешевше від ринкової вартості. Але трохи пізніше з'ясувалося, що ці автозаправні комплекси належать винятково "Екойлу". Взаємини НАК з компанією Костеріна закінчилися в 2005 р., коли "Нафтогаз" позбувся свого голови Юрія Бойка. У підсумку Володимир Костерін продав мережу "Нафтогаз-Екойл" Ігореві Єремеєву, що перейменував її в WOG.
Дмитро Рясной
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас