Крутяться, як можуть — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Крутяться, як можуть

Казна та Політика
1094
Голова Державної митної служби України Валерій Хорошковський не перестає дивувати широтою і неординарністю мислення в пошуку прихованих фінансових резервів. Дотепер його блискучі ідеї, підкріплені урядовими рішеннями, допомагали митникам без особливої праці справлятися з напруженими планами наповнення бюджету.
На радість Кабміну та особисто Юлії Тимошенко, що зарекомендувала себе як завзятий борець із контрабандою, Держмитниця з місяця на місяць била всі рекорди зі збору податків. Та й тепер не збирається зупинятися на досягнутому. Налагодивши безперебійне наповнення бюджету надплановими надходженнями, Валерій Іванович вирішив подумати і про ближніх. Його останнє ноу-хау дасть можливість поправити фінансові справи підопічних і самої служби. Минулого тижня уряд з подачі ДМСУ розпорядився створити при митному відомстві ДП "Український вантажний комплекс". Неоціненні послуги, які воно почне надавати імпортерам, стануть запорукою майбутнього процвітання відомства.
Причому діяльність нового підприємства буде досить різноманітною - від оформлення вантажів до консалтингових послуг, що ні на йоту не порушує митне законодавство, зате дозволяє вишукати настільки необхідний Держмитслужбі фінансовий ресурс. Витрату перших заробітків підприємства можна вгадати. 19 березня ДМСУ оголосила тендер на розробку нового дизайну уніформи. Валерій Хорошковський явно скористається з нагоди і фінансових можливостей, що відкрилися, щоб зробити підлеглих гарними.
У березні нинішнього року був зафіксований найвищий показник середньоденних перерахувань за увесь час існування митниці - 422,9 млн грн. Однак у ДМСУ і це не вважають межею. Коментуючи досягнення своїх підопічних, головний митник країни пообіцяв збільшити даний показник до 500 млн грн. Налагодивши стабільне наповнення скарбниці, Валерій Хорошковський вирішив подбати і про власні потреби і для цього переконав Кабінет Міністрів у необхідності створення під крилом свого відомства державного підприємства "Український вантажний комплекс".
Основним його завданням стане митний огляд вантажів. Як запевняє Валерій Іванович, з моменту початку роботи Українського вантажного комплексу пропускні митні пункти будуть проводити тільки перевірку документів. А от огляд транспортних засобів і митне оформлення товарів перейде у відання підрозділів митного держпідприємства. У ДМСУ не сумніваються, що воно краще впорається із цим завданням, оскільки буде мати для цього гарну технічну базу. "Оснащення митних підрозділів спеціальним устаткуванням передбачається указом Президента про заходи щодо боротьби з контрабандою. Це устаткування надійде на баланс новоствореного підприємства", - уточнив Хорошковський.
Згаданий Валерієм Івановичем документ, підписаний главою держави на початку березня, передбачав модернізацію митних пунктів пропуску, які планувалося оснастити системами спостереження та електронного зчитування номерних знаків, електронними вагами і рентгенівськими установками для сканування транспортних засобів і вантажів. Щоб забезпечити фінансування цих робіт, уряд має намір передбачити у поправках до бюджетного закону на поточний рік 250 млн грн. Установити спеціальне устаткування Кабінет Юлії Тимошенко намагався ще в 2005 р. у розпал спецоперації "Контрабанда - стоп".
Однак, за словами екс-міністра економіки, а нині голови комітету Верховної Ради податкової і митніої політики Сергія Терьохіна, тоді ця спроба провалилася. Нечисті на руку митники, що організовували для контрабандистів вікна на кордоні, самі виводили устаткування з ладу, щоб і далі провертати свій бізнес.
Пам’ятаючи про це, Валерій Хорошковський відкрив підопічним можливість для альтернативних заробітків. Крім митного оформлення вантажів, у завдання ДП "Український вантажний комплекс" буде входити надання платних послуг. За словами Хорошковського, митники попросту вирішили реалізувати права, обумовлені Митним кодексом. Відповідно до статті 32 митні органи та спеціалізовані митні установи й організації можуть на платній основі надавати консультації з питань митної служби, а також постачати суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності текстами відповідних нормативно-правових актів. Дотепер вони не приділяли особливу увагу способам легального заробляння грошей, і в результаті благодатну нішу почали займати приватні особи.
"Одна з митниць уклала договір з підприємцем про створення спільного підприємства, що надавало платні послуги. Воно працювало на території митниці, а весь дохід одержував підприємець", - поскаржився Хорошковський. Перелік послуг, надаваних Українським вантажним комплексом, як і розцінки на них, будуть затверджені окремим розпорядженням Кабміну. Щоб успішно вести бізнес, підприємствам, що спеціалізуються на зовнішньоекономічній діяльності, безумовно, прийдеться заручитися гарною юридичною підтримкою.
Однак державні консультанти з митниці напевно знайдуть аргументи, щоб переконати імпортера скористатися їхньою послугою. Численні дослідження на тему умов ведення підприємницької діяльності в Україні не раз визнавали, що подібні консалтингові послуги, надавані держструктурами, по суті, є прихованою формою хабарів, які доводиться відстібати компанії для безперешкодної роботи.
На відміну від спеціального митного підрозділу (зрештою, щоб розвантажити роботу пропускних пунктів, можна було створити і його) держпідприємство може залишати у своєму розпорядженні більшу частину зароблених коштів. А вони, як вважають у ДМСУ, будуть для відомства досить доречні. Держмитслужба гостро потребує відновлення та удосконалення технічної бази, та й матеріальне забезпечення митників залишає бажати кращого.
Втім, консалтингові послуги імпортерам у найближчому майбутньому можуть стати не єдиним і далеко не головним джерелом підвищення добробуту митниці і її службовців: на плечі працівників Українського вантажного комплексу буде покладене відповідальне завдання - консультувати організаторів торгів із продажу конфіскату.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів "Про порядок проведення митних аукціонів" від 26 квітня 2003 р. сьогодні такі аукціони організовують переможці спеціальних тендерів - приватні компанії. Валерій Хорошковський вирішив, що митниця, а точніше її держпідприємство, і саме може підключитися до освоєння ласих "аукціонних" коштів.
Продажу на митних торгах підлягають вантажі, конфісковані при спробі незаконного ввезення або вивезення, товари з вичерпаним терміном придатності, що зберігаються на митних складах, а також товарні партії, від яких власники добровільно відмовилися на користь держави (як правило, настільки широкий жест роблять підприємства, над якими нависла загроза заведення кримінальної справи за фактом незаконного ввезення товарів). Однак головному митникові країни і цього здалося мало. "На сьогоднішній день законодавство не передбачає ніяких санкцій за подачу свідомо недостовірних відомостей у митних деклараціях. Ми будемо наполягати на їхньому введенні. На мою думку, однією з них повинно бути вилучення товару та штраф у розмірі 100% його вартості", - розкрив свої плани Валерій Хорошковський.
У випадку вдалої реалізації цієї ідеї митне держпідприємство зможе по-справжньому проявити себе в організації аукціонів і зароблянні коштів для своїх колег.
Катерина Прищепа
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас