Антиприватизатор — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Антиприватизатор

Казна та Політика
292
Голова Фонду держмайна Валентина Семенюк вважає, що бюджет 2008 року можна виконати і без приватизаційних надходжень.
Чи довго ви ще працюватимете на посаді голови ФДМУ?
- Не знаю, скільки ще працюватиму, але за власним бажанням з посади не піду, бо не хочу допомагати Юлії Тимошенко виконувати свої обіцянки. Адже боротьба за Фонд держмайна розгортається саме з цієї причини. Тимошенко є головним претендентом на президентське крісло, тому їй потрібен цей плацдарм. Другий - крісло мера Києва - вже захоплено, бо відставку Леоніда Черновецького вже проголосували. Відставки я не боюся і чудово розумію: навіть якщо депутати за це не проголосують, мене можуть зняти, застосувавши інший обхідний маневр.
Зараз Кабінет Міністрів подає на розгляд парламенту законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів, якими Вищому адміністративному суду України дозволяється звільняти посадових осіб. Пропонується рішенням суду припиняти державну службу на підставі неналежного виконання посадовими особами службових обов’язків. Тобто відповідні повноваження забирають у ВР, президента і членів уряду. Сьогодні, якщо приймуть цей закон, за мною у відставку за рішенням суду підуть голова СБУ, генеральний прокурор та багато інших.
Сумнівно, що президент підпише такий закон.
- Можливо. Але за нього можуть проголосувати члени НУ-НС.
Президент, скасувавши рішення уряду про вашу відставку, підтримав вашу кандидатуру, враховуючи таке ставлення до прем’єра?
- Президент вже вдруге мене обстоює. Ще в 2005 році, коли я написала заяву про відставку, він її не прийняв. Щоб так діяти, перебуваючи в одній коаліції, треба мати велику мужність.
Міністр транспорту і зв’язку Йосип Вінський заявив, що ви все робите наперекір уряду. Це так?
- Працюю вже при четвертому уряді й ніколи не чинила наперекір. При уряді Януковича я не завізувала продаж Укррічфлоту, виступила проти приватизації заводу імені Патона. Те саме було при уряді Єханурова.
Але ви з ними ніколи публічно не сварилися.
- Вони поважали мою посаду. На засіданнях під головуванням і Єханурова, і Януковича я була постійно присутня, вони до мене прислухалися. Тимошенко у 2005 році спочатку мене запрошувала на засідання Кабміну, проте коли я зайняла принципову позицію, не підписавши передачу Луганськтепловозу Костянтину Жеваго, мене припинили допускати до уряду.
Тимошенко доручила вам подолати всі перешкоди на шляху до приватизації Одеського припортового заводу. Ви виконали доручення?
- Це нагадало 2005 рік, коли доручення щодо приватизації того чи іншого об’єкта не реєструвалося навіть у вихідній кореспонденції Кабміну. Доручення уряду іноді надходять до мене сьогодні на вчора.
Під час перебування в Брюсселі прем’єр говорила, що в протягом найближчих трьох-чотирьох місяців буде продано кілька великих енергетичних та хімічних підприємств. Малися на увазі обленерго та Одеський припортовий завод. Таке можливо?
- Ні, передусім через те, що продаж великого об’єкта займає приблизно півроку. При продажу об’єктів стратегічного призначення тільки 75 днів заявки збирають. Крім того, президент своїм указом зупинив приватизацію енергетичних підприємств, монополістів та підприємств стратегічного призначення. Зараз ми, згідно з указом глави держави, звернулися до Антимонопольного комітету, щоб він дав визначення щодо приватизації всіх підприємств стратегічного призначення: Одеського припортового, Укртелекому. Як комітет вирішить, так і діятимемо. Я поки що навіть не можу назвати перше підприємство, яке ми готуватимемо до продажу після розблокування роботи.
Якщо АМК погодиться продати стратегічні підприємства, ви чинитимете опір цьому рішенню?
- Не думаю, що АМК так легко погодиться. Наприклад, той самий Одеський припортовий не змінив свій статус - він був і є монополістом.
Тобто план приватизації цього року виконано не буде?
- Його склали за рішенням Кабміну, хоча, коли формувався бюджет, ФДМУ ставив суму надходжень від приватизації на рівні 1 млрд грн. В Україні вже немає великої кількості об’єктів продажу. Крім того, набагато більше грошей можна отримати від ефективного управління власністю. Наприклад, від роботи Укртелекому. Але його виставив на продаж Йосип Вінський, який колись казав, що соціалісти не можуть відповідати за приватизацію, і просив мене піти у відставку. А сьогодні він говорить, що Укртелеком необхідно продати. Моя позиція, підтримана президентом, - держава повинна управляти власністю. Наповнювати бюджет треба за рахунок інвестицій у виробництво. Є пропозиції іноземних інвесторів - їм треба лише дати можливість та умови.
Тобто ви робите все, щоб зараз нічого не продати?
- Я такого не можу сказати. Я виконую указ президента, чекаю на відповідь від АМК. Не розумію, чого мене постійно звинувачують: за всі роки приватизації продали 78% держмайна й отримали за них 17,9 млрд грн, я продала 0,8% майна за три роки й одержала за них 29 млрд грн. У принципі, є рецепт, як бюджету обійтися без приватизації - це хороша робота митниці, податкової тощо. Але навіть якби я все продала, то всіх обіцянок Юлії Володимирівни не виконала б.
Свого часу ви блокували продаж Криворіжсталі?
- Я зробила все, щоб повернути підприємство державі. Потім моїми руками його знову захотіли віддати приватним інвесторам. Як я могла спокійно це сприймати?
Ви казали, що вам погрожують. Це правда?
- Так. Якщо стоять питання про умови, від яких залежатиме результат приватизації, чи затверджу я результат приватизації, використовують різні методи.
Може, тоді справді, як пропонують депутати НУ-НС, треба позбавити ФДМУ повноважень прописувати додаткові умови?
- Справа не тільки в додаткових умовах. Ми відповідаємо за результат приватизації. Виходить ситуація - Кабмін визначає умови, продає об’єкт, а потім винними лишаємося ми. Наприклад, наші пропозиції щодо умов продажу Одеського припортового, згідно з якими мав бути стратегічний інвестор, було відкинуто, і зараз підприємство може купити будь-хто.
Проте якщо обмежити коло ймовірних покупців, ціна буде нижчою.
- Сьогодні ми маємо вісім заявок, і всі від посередників. Коли у нас було записано, що повинен бути промисловий інвестор, як це зазначено в законі, було ймовірних 12 покупців. Не може уряд розумітися на тонкощах приватизації, а ФДМУ висіти на постійному гачку, доки не прийнято відповідного закону (закону про ФДМУ. - Ред.). Добре, що ФДМУ перебуває під потрійним контролем - Кабміну, президента і парламенту. Указами президента зупиняються незаконні акти Кабміну.
Чи повернули вже Луганськ-тепловоз до державної власності, адже Верховний Суд ухвалив відповідне рішення?
- Зараз ми направили звернення до РФ, щоб підтвердити рішення наших судів щодо повернення цього об’єкта у державну власність. Але, наскільки мені відомо, виявилися нові обставини, і зараз Трансмашхолдинг та Російська залізниця подають до суду. Коли він відбудеться, невідомо - ми ще не отримали судових розпоряджень.
Перший заступник голови Спеціальної контрольної комісії ВР з питань приватизації Олександр Бондар розповідав, що ви навмисно довго не реєстрували повернення акцій НЗФ у державну власність. З Луганськтепловозом буде те саме?
- Щодо Нікопольського заводу фероплавів сценарій був той самий, режисери ті самі, але виконавці різні. Реєструвати має комісія з цінних паперів, а рішення суду виконує виконавча служба. Я робила все необхідне для того, щоб це рішення було виконано. Проте я не можу бігати, виконуючи функції виконавчої служби.
Кабмін затвердив перелік з 14 об’єктів, які підлягають продажу разом із землею. Чи можлива ситуація, коли за наявності мораторію на вільний продаж земель об’єкти купуватимуть, руйнуватимуть, а землю використовуватимуть на власні потреби?
- Коли йтиметься про включення об’єкта до приватизаційного списку разом із землею, ми готуватимемо належні умови конкурсу. Кожна територіальна громада затверджує план містозабудови, а ми в умовах конкурсу прописуємо: якщо новий власник хоче переорієнтувати виробництво або на його місці збудувати новий об’єкт, то він має винести виробництво за межі міста і погодити це питання з громадою.
Якщо покупцеві потрібна земля в центрі, то за містом він купить землю і побудує виробництво, а звільненою ділянкою розпоряджатиметься на власний розсуд. Таким чином ми вб’ємо двох зайців: очистимо територію міста, вирішимо екологічні питання, перенесемо виробництво за межі міста і при цьому забезпечимо певну кількість робочих місць.
Кар’єра чиновника
2005 р. - голова Фонду держмайна України
2002 р. - народний депутат України, голова Спеціальної контрольної комісії ВР з питань приватизації
1998 р. - народний депутат України (від СПУ)
1994 р. - народний депутат України (від КПУ)
1991 р. - завідувач соціально-економічного відділу Ружинської райдержадміністрації
1990 р. - секретар Ружинського РК КПУ
1982 р. - бухгалтер, старший бухгалтер централізованої бухгалтерії управління сільського господарства Ружинського району, головний економіст Ружинської районної планової комісії
1982 р. - закінчила Житомирський сільськогосподарський інститут
1977 р. - комсомольська робота
1974 р. - діловод Ружинської селищної ради
1957 р. - народилася на Житомирщині
Наталія Гузенко, Ганна Сайченко
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас