Дешевого бензину більше не буде — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дешевого бензину більше не буде

Енергетика
1220
Уряд не може протистояти стрибкам цін на паливо. Тому бензин буде дорожчати, але його дефіциту не передбачається
Коли держслужбовець Сергій Васильєв виїхав вранці з Києва в Умань на маршрутці, проїзд у ній коштував 30 грн. "Увечері повертався назад уже за 35 грн. Сказали, бензин подорожчав", - говорить він.
Різкий стрибок цін на паливо став неприємним сюрпризом для більшості населення України. Усього за тиждень із 14 по 21 березня роздрібні ціни на нафтопродукти, за даними консалтингової компанії UPECO, виросли на 24-28 коп. У низці регіонів вартість дизпалива і високооктанових марок бензину вже перевищує 6 грн.
Хто винен?
"Головна причина подорожчання палива - небувале збільшення цін на світовому ринку в лютому - березні. А оскільки 90% палива в Україні має імпортне походження (з-за кордону ввозяться або нафтопродукти, або нафта для їхнього виготовлення), тісний зв'язок нашого ринку із зовнішнім неминучий", - пояснив Фокусу виконавчий директор UPECO Сергій Куюн.
На початку року вартість нафти на світових біржах подолала психологічну межу $100 за барель. А вже в середині березня був установлений новий рекорд - $111 за барель, і тільки в останні дні намітилося незначне зниження.
Але ситуація на світовому ринку нафти - все-таки не єдина причина стрибка цін на паливо в Україні. Адже на тлі збільшення споживання нафтопродуктів (на 5% у порівнянні з минулим роком) запаси палива залишаються низькими. За оцінками директора Українського інституту енергетичних досліджень Костянтина Бородіна, баланс нафтопродуктів в Україні (обсяг їхнього внутрішнього виробництва плюс імпорт, мінус експорт) у середині березня був на 16% нижчим від торішнього рівня.
До кінця місяця, за прогнозами експертів, ця цифра збільшиться до 20%. Зв'язано це з тим, що українські нафтопереробні заводи (НПЗ), за даними Мінпаливенерго, протягом двох місяців 2008 р. були завантажені всього на 13,7% від проектної потужності, а виробництво бензинів за цей період знизилося на 25,1% у порівнянні з минулим роком.
Такі цифри недивні. Два із шести вітчизняних НПЗ - Херсонський та Одеський - зупинені на ремонт, а навколо пакета акцій ЗАТ "Укртатнафта", що володіє найбільшим в Україні Кременчуцьким НПЗ, уже кілька місяців не вщухає конфлікт. Ще восени минулого року Татарстан припинив поставки нафти на цей завод, і тепер "Укртатнафта" змушена закуповувати сировину на зовнішніх ринках, що не могло не вплинути на обсяги виробництва і вартість продукції.
Не заважати
Держава в особі Антимонопольного комітету знайшла ще одну причину подорожчання - монопольна змова. Голова АМКУ Олексій Костусєв 25 березня звинуватив в антиконкурентних діях двох найбільших виробників нафтопродуктів - Лисичанський і Кременчуцький НПЗ. За словами чиновника, ці компанії необґрунтовано піднімали ціни на свою продукцію, що і привело до збільшення вартості палива.
Крім того, АМКУ виявив, що деякі роздрібні торговці, користуючись нестабільністю ситуації, теж необґрунтовано підвищували ціни на бензин. Усього регіональні відділення відомства порушили 18 справ відносно 40 компаній.
Втім, незважаючи на таку активність АМКУ, експерти схиляються до того, що адміністративне втручання в ринкові відносини не тільки не дасть позитивного результату, але й приведе до паливної кризи, як це було в 2005 році.
Очевидно, тому сьогодні дії уряду обмежуються тільки розслідуваннями АМКУ і підписанням чергового меморандуму між Кабміном і нафтотрейдерами. "Уряд зайняв єдино правильну позицію невтручання в ринок", - відзначає Сергій Куюн.
Як колись
У те, що ціни на нафтопродукти знову знизяться, сьогодні вірять тільки в Міністерстві палива та енергетики. На думку міністра Юрія Продана, найближчим часом бензин повинен подешевшати на 10%. "Цьому буде сприяти недавно досягнута домовленість уряду та нафтотрейдерів", - пояснює чиновник.
У той же час, на думку експертів, домовлятися з учасниками ринку потрібно було набагато раніше - ще до різкого стрибка цін на нафтопродукти. "Експертно-аналітична група, засідання якої раніше були щомісячними, уперше зібралася 4 березня - через два з половиною місяці після призначення уряду Тимошенко", - підкреслює Костянтин Бородін.
Крім того, експерти відзначають, що дослідження цін на нафтопродукти в Україні ведуться необ'єктивними методами. Зокрема, у міністерській методиці використовуються застарілі значення курсу євро, старі ставки акцизного збору на дизпаливо (30 замість нині чинних 35 євро за тонну) і інші незначні, але численні відхилення від реальних даних.
"Дуже показовим є результат минулого року: світові ціни на бензин і дизпаливо сумарно виросли на $633 за тонну, а ціни на українських АЗС - на $638 за тонну", - ділиться своїми спостереженнями Сергій Куюн. Іншими словами, паливні рітейлери просто переклали на споживача подорожчання палива у світі, не знижуючи при цьому розмір власного прибутку.
На думку Івана Плачкова, екс-міністра палива та енергетики, а нині радника Президента, держава повинна активніше діяти в вирішенні проблеми збільшення цін на нафтопродукти. "Установлювати жорсткі ціни на бензин - безперспективне заняття. Але чітко відслідковувати цінову політику - цілком під силу держструктурам", - заявив він.
Проблема в тому, що реально вплинути на ситуацію на ринку нафтопродуктів держава не здатна. Із шести українських НПЗ державі належить лише 50% акцій проблемного ЗАТ "Укртатнафта". Пом'якшити цінові сплески могло б стимулювання нагромадження запасів палива нафтотрейдерами і створення урядом стабілізаційного резерву нафтопродуктів.
"Але нинішній уряд із цим серйозно запізнився, - вважає Костянтин Бородін. - Відповідне розпорядження "Укртранснафті" (держкомпанія, відповідальна за формування резерву) дали тільки 4 березня. Тобто час для закупівель нафти за низькою ціною був безповоротно втрачений". Проте створювати стабілізаційний фонд все-таки потрібно, адже до літа ціна на нафту може знову піднятися.
Далі - більше
Тим часом роздрібні торговці вже готуються підвищувати ціни на товари та послуги, мотивуючи це подорожчанням бензину. При цьому, на думку фахівців, частку бензину в собівартості, м'яко кажучи, завищують. "Навіть у транспортників паливо - далеко не завжди ключовий елемент ціноутворення. Ну а, скажімо, у м'ясі паливна складова в кілька разів менша", - пояснює Сергій Куюн.
Насправді ж ціни на бензин не настільки критичні для виробників товарів. "Вартість нашої продукції не залежить прямо від вартості сировини або бензину. Вона визначається тільки ринком", - повідомив Фокусу Петро Чернишов, генеральний директор групи підприємств BBH в Україні (торговельна марка пиво "Славутич"). Всі транспортні витрати він оцінює на рівні близько 6% від виторгу компанії.
Світ з бензину
Киянин Сергій Васильєв скаржиться, що через подорожчання палива ростуть ціни не тільки на проїзд у маршрутках, але і на багато інших товарів.
В інших виробників пива частка транспортних витрат може досягати 20%, але тільки у випадку якщо товар перевозять автотранспортом на великі відстані. На відміну від великих виробників дрібні і середні бізнесмени поводяться непередбачувано. "Коли розмовляєш із торговцями на базарі, складається враження, що м'ясо і фрукти з бензину роблять", - обурюється Сергій Васильєв.
У найближчі місяці це відчуття, швидше за все, буде тільки підсилюватися. На ціну палива впливає маса непередбачуваних факторів, але все-таки більшість аналітиків прогнозує подальше підвищення світових цін на енергоносії. Ситуація усередині України теж навряд чи кардинально зміниться.
І хоча експерти вважають необґрунтованими похмурі прогнози на кшталт 8 грн./літр 95-го вже через кілька місяців, паливо, швидше за все, буде дорожчати і далі. "Твердо можна говорити лише про одне - дешевого бензину вже не буде", - каже Сергій Куюн.
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас