Податок на нерухомість може з'явитися вже наступного року — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Податок на нерухомість може з'явитися вже наступного року

Нерухомість
2067
Сьогодні податок на нерухомість стягується приблизно в 130 країнах по усім світі і приносить істотну частину доходів у місцеві бюджети. В Україні платити в скарбницю домовласникам прийдеться вже в наступному році.
У пошуках схеми
У бюджетах різних країн частка податку на нерухоме майно коливається в середньому від 1% до 3%. У той же час, бюджетам муніципалітетів він приносить одну з основних статей доходів.
Наприклад, у деяких штатах Австралії надходження досягають 90%, у США і Канаді - 75% та 80%, відповідно. Важливу роль цей податок відіграє й у низці європейських країн - Великобританії, Швейцарії, Ісландії та Ірландії.
Приміром, у США щорічний податок на нерухоме майно становить близько 1%, але відрізняється від району до району іноді більш ніж удвічі, оскільки корегується коефіцієнтами, що встановлюються місцевими органами самоврядування. У Канаді - схожа ситуація. У великих містах податок досягає 1%-1,2%. Найвищий податок на нерухомість у Норвегії - він становить 2,5% від вартості житла. А от в Іспанії - усього 0,2%, а в Італії - 0,05% від кадастрової вартості об'єкта, що на 50% нижче від ринкової.
В Україні про необхідність подібного оподатковування сперечаються вже більше десятиліття, а перший законопроект, що пропонує його ввести й у нашій країні, з'явився ще в 1998 році. За цей період було представлено декілька так і не прийнятих аналогічних документів, що прописують різні схеми стягнення податку з нерухомого майна, автори яких намагалися врахувати як світовий досвід, так й українські реалії.
Як правило, у низці цих законопроектів (у тому числі й найпершому) пропонувалося стягувати відсотки з метражу, що перевищує визначену неоподатковувану податком площу. Логіка була наступна: людина повинна десь жити. Крім того, власники нерухомості не повинні бути ущемлені в порівнянні з тими, наприклад, що живуть у державних квартирах.
Правда, були і винятки. Наприклад, у законопроекті №2134 "Про податок на нерухоме майно громадян" (депутат Василь Цушко, СПУ), зареєстрованому у Верховній Раді у вересні 2006 року, пропонувалося розраховувати податок на нерухоме майно від його вартості. Власники повинні були б платити по 1% від ціни об'єктів, що перевищує $70 тис.
Обкладати податком всю нерухомість, незалежно від її площі, пропонувалося в законопроектах, зареєстрованих у ВР близько року тому, у січні 2007-го (депутати Володимир Стретович і Сергій Бичков, обоє НСНУ). Відповідно до законопроекту "Про податок на майно юридичних осіб", останні платять 1,5% від бази оподатковування, і ці кошти направляються в державний бюджет. Другий документ - "Про податок на майно фізичних осіб" - прописував диференційовану ставку (від 0,05% до1 %) для громадян залежно від вартості житла (від сплати звільнялися тільки інваліди війни, чорнобильці і ветерани). Всі три законопроекти були відкликані.
Сьогодні дискусії про те, чи потрібний в Україні подібний податок, пішли в минуле. Експерти відзначають, що в ринковій економіці нерухоме майно є важливим індикатором платоспроможності населення. Не секрет, що частина вкладень у нього здійснюється за рахунок тіньових доходів, які не обкладають ніякими податками. У той же час, як відзначає аналітик інтернет-видання "Правовий Аспект" Олександр Попов, успішним буде тільки добре прописаний і не занадто непопулярний закон, що у той же час поповнить коштами місцеві бюджети або направить їх на вирішення наболілих питань, зокрема забезпечення громадян житлом.
Ініціативи 2008-го
Цього року про податок на нерухомість знову активно говорять. У лютому міністр фінансів Віктор Пинзеник заявив про необхідність його введення вже з 2009 року. Він також відзначив, що відповідний законопроект буде готовий до кінця березня.
Однозначної позиції в цьому питанні дотримується і глава Державної податкової адміністрації України Сергій Буряк. За його словами, ретельно пророблений розділ про податок на нерухомість буде включений у Податковий Кодекс, що передбачається прийняти протягом найближчих 3-5 місяців.
22 лютого народний депутат Андрій Павловський (БЮТ) вніс на розгляд ВР новий законопроект №2113 "Про податок на нерухоме майно (нерухомість)". У цьому документі передбачається із приватних осіб стягувати податок від 300 кв. м сукупної площі нерухомості, до якої належать не тільки будинки і квартири, але також готелі, кемпінги, гаражі, підсобні будівлі, за винятком земельних ділянок та об'єктів незавершеного будівництва.
Як розповів представник Комітету ВР із питань соціальної політики та праці, документ має соціальну спрямованість, оскільки власники житла та іншого нерухомого майна до 300 кв. м будуть звільнятися від сплати податків, а ставки оподатковування, відповідно до законопроекту, пропонуються досить помірні.
Щорічні ставки прив’язуються до прожиткового мінімуму (на сьогодні 592 грн), установленого на початок року, і в такий спосіб передбачається, що вони будуть залежати тільки від рівня доходу людей і захищені від впливу економічних факторів. Суми цього податку зараховуються в місцеві бюджети України.
Шкали диференційованих ставок відрізняються для власників-фізосіб та юридичних осіб (і приватних підприємців). "Приватники", відповідно до документа, повинні платити по 0,5% на рік за кожен квадратний метр нерухомості в діапазоні 300-350 кв. м; по 1% - від 351 до 400 кв. м; по 2% - від 401 до 450 кв. м; по 3% - від 451 до 500 кв. м і по 5% за кожен метр площі, що перевищує 500 кв. м. Для другої категорії максимальна не оподатковувана податком площа становить усього 100 кв. м, а з 300 "квадратів" уже потрібно буде платити по 5% за кожен "зайвий" метр.
У законопроекті Андрія Павловського сказано також, що у випадку прийняття закону, він набуде чинності із січня 2009 року. При цьому протягом 2 місяців Кабінет Міністрів повинен буде розробити і прийняти нормативні акти, які випливають із цього закону, і привести у відповідність існуючу нормативно-правову базу.
За інформацією представника Комітету ВР із питань соціальної політики та праці, законопроект, у найближчі дні буде винесений на розгляд профільних комітетів.
Дискусійні питання
Експерти відзначають, що підготовка документів, що регулюють оподатковування нерухомості, і наступне його введення, займе багато часу. За словами Олександра Попова, для цього необхідно провести інвентаризацію майна, створити його єдиний реєстр, а також вирішити безліч організаційних питань. "Спочатку потрібно визначитися, який орган буде вести реєстр прав власності на нерухоме майно, - відзначає аналітик. - У свій час його планували створити при Міністерстві юстиції, але поки його фактично веде БТІ". Крім того, необхідно розробити порядки подачі та видачі інформації з реєстру, щоб ДПАУ мала можливість безперешкодно вести адміністрування податку.
У пояснювальній записці до законопроекту №2113 говориться, що введення цього податку може сприяти зниженню цін на житло. Концентрувати занадто багато нерухомості в одних руках стане невигідно, і вона буде виставлена на продаж, завдяки чому ринок насититься. У той же час, на думку низки експертів, істотного впливу, особливо на первинному ринку, не варто очікувати. Вони також відзначають, що від податку було б більше користі в плані вирішення житлової проблеми, якби ці гроші йшли на цільові соціальні програми.
За спостереженням операторів ринку, у колишні роки подібні ініціативи навпаки провокували спекулятивне збільшення вартості. Наприклад, розгляд законопроекту в 2006 році викликав стрибок цін на 12% за 2 місяці. Сьогодні вже такого впливу не варто очікувати, оскільки збір, що обговорюється, 0,5%-5% від прожиткового мінімуму - це не та сума, через яку стає занадто невигідно мати нерухомість, і вона може бути включена в орендну ставку. Сьогодні збільшення вартості житла стримується і зниженням обсягів іпотечного кредитування.
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас