Зірка бензоколонки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зірка бензоколонки

Енергетика
731
Цього року традиційне весняне подорожчання нафтопродуктів прийде незвично рано. Головною причиною майбутнього сплеску цін на дизель і бензин експерти називають безпрецедентно низький рівень запасів пального в Україні. Кабмін Юлії Тимошенко збирається запобігти цьому за рахунок дворазового обмеження межової торговельної надбавки до палива. При цьому уряд намагається зберегти обличчя, розповідаючи, що запасів у країні досить.
Протягом лютого вартість пального знижувалася. Літр най популярнішого бензину марки А-95 подешевів у цілому на 10 коп. - до 5,14 грн. Дизельне паливо стало доступніше приблизно на 15 коп. і зараз продається за 5,1 грн./л. У принципі така цінова динаміка в другій декаді зими є традиційною для України. Для порівняння: протягом лютого 2007 р. 95-й подешевів на 14 коп. - до 3,72 грн./л.
У той же час експерти нафторинку стверджують, що цього року зміниться графік подорожчання. "В останні три роки роздрібні ціни в період січня-квітня залишалися практично стабільними, а іноді навіть знижувалися під тиском дешевих зимових запасів (сформованих за старими цінами). Однак цього року може відбутися різке зростання цін вже на початку весни. Адже фактичні і прогнозні запаси нафтопродуктів у країні сьогодні істотно нижчі, ніж торік", - говорить експерт ринку Сергій Куюн.
Міністр палива та енергетики Юрій Продан із цією заявою не згоден. "Ситуація на ринку світлих нафтопродуктів в Україні сьогодні така, що запаси бензину на 10% більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Природно, потрібно враховувати сезонні коливання ціни на пальне, які пов'язані з весняно-польовими роботами. Зараз ми працюємо над створенням стабілізаційного фонду, обсяги якого складуть 50-70 тонн світлих нафтопродуктів, які будуть продаватися на автозаправках. Це ринковий метод регулювання цін, щоб вони не піднімалися", - сказав Продан. Ділова столиця уточнила цифри у відділі балансів нафти, нафтопродуктів і нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго. Там заявили, що запаси пального вдвічі менше торішніх.
"Станом на 1 січня резервів нафтопродуктів в Україні в цілому було 625 тис. т (50/50 бензинів і дизеля), а зараз - близько 400 тис. т. Це вдвічі менше, ніж на аналогічну дату 2007 р., та й то минулий рік були не найкращим: заводи переробили близько 12 млн т нафти, тоді як оптимальним вважається обсяг зразка 2004 р. (було освоєно порядку 23 млн т сировини)", - повідомив представник Мінпаливенерго. За його словами, основною причиною зниження обсягів переробки є стагнація вітчизняної нафтопереробної галузі. Зараз із шести НПЗ працюють тільки лисичанський і кременчуцький заводи, кожний з яких щодоби переробляє по 6-8 тис. т нафти, тоді як їх потужності дозволяють освоювати вдвічі більші обсяги.
Дефіцит вітчизняного пального компенсує імпорт. Приміром, зараз на частку імпортного дизельного палива доводиться 70% ринку (тоді як торік - не більше 40%). З 95-м бензином ситуація менш драматична, але частка імпорту досить істотна. Очевидно, що стагнація української нафтопереробки дуже сильно прив'язує нашу країну до імпортних нафтопродуктів, які постійно дорожчають. "Ми все більше піддані світовим тенденціям і будемо почувати найменші коливання цін, реакція на які скоротиться з одного місяця до 10-14 днів. Якщо наприкінці лютого запаси палива будуть менше, ніж у попередні роки, ринку нема чим буде компенсувати традиційне весняне подорожчання, що у світі становить 5-15% (якщо динаміка на нашім ринку буде такий же, то воно досягне 25-75 коп. на літрі)", - затверджує Куюн.
За словами експерта ринку Сергія Сапегіна, зараз неможливо робити будь-які прогнози про величину підвищення вартості пального в Україні, тому що невідомо, що буде робити уряд.
"Діалог Кабміну з нафтовиками повинен визначити, як буде далі розвиватися ринок", - говорить Сапегін. В принципі предмет для переговорів з нафтовими магнатами в уряду вже є. Недавно Мінекономіки підготувало проект постанови Кабінету Міністрів, яким планується вдвічі зменшити розмір торговельних надбавок. На думку Мінпаливенерго, такий крок допоможе нівелювати прийдешнє зростання цін. А от Сергій Сапегін вважає, що цей крок, навпаки, може спровокувати ще більше подорожчання.
Якщо введуть межову торговельну надбавку (а це непряме цінове обмеження), то учасники ринку будуть оптимізувати свою діяльність. Як показує досвід минулих років, нафтовики реагують на будь-які цінові обмеження скороченням обсягів продажів. Тому зниження розміру торговельної надбавки цілком здатне спровокувати дефіцит бензину. І як наслідок - черговий виток підвищення цін.
Дмитро Рясной
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас