М'ясо по-європейськи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

М'ясо по-європейськи

1354
Однією ногою Україна вже у СОТ. Якщо Верховна Рада зможе до 4 липня ратифікувати угоду про вступ до Світової організації торгівлі, то нас чекають деякі зміни
Не тільки бізнесу, але й пересічному споживачеві приєднання до СОТ принесе як плюси, так і мінуси. Чого більше, сказати не можуть навіть фахівці - все залежить від того, як буде проходити адаптація України до нових торговельних умов. От як характеризує перспективи нардеп (завідувач відділом Інституту світової економіки та міжнародних відносин НАНУ) Олексій Плотніков: спочатку, звичайно, буде багато негативу, потім піде вирівнювання, і тільки в довгостроковій перспективі, коли запрацюють всі механізми СОТ, можна буде розраховувати на позитив. Причому це стосується як громадян, так і країни в цілому. Але про основні позитивні та негативні зміни можна говорити вже зараз.
Головний подарунок, що несе вступ до СОТ, - багато товарів гарних і різних. Директор економічних програм Центру ім. Разумкова Василь Юрчишин вважає, що після зняття імпортних бар'єрів у споживачів з'явиться більш широкий вибір. До того ж, стверджує він, знизяться ціни на деякі групи товарів. "Автоматично ціни не будуть мати тенденції до зростання, адже розширення імпорту - це один з інструментів боротьби з інфляцією, - говорить Юрчишин.
"Однозначно подешевшають м'ясо і ковбаси, - переконаний Олексій Плотніков - у Європі вони в півтора-два рази дешевші. Причому відбудеться це вже протягом першого року після ратифікації документів, що стосуються СОТ, - як тільки на український ринок прийдуть перші іноземні постачальники і зіб'ють ціни". Фрукти та овочі теж стануть доступнішими. Але не всі. У першу чергу знизяться ціни на екзотичні фрукти і свіжі овочі в зимовий період.
Одяг і взуття, припускають експерти, стане різноманітніше та дешевше, адже зайти в Україну зможуть багато європейських марок недорогого одягу. Але при цьому очікувати здешевлення речей від дорогих брендів не варто - їхня ціна формується зовсім за іншими принципами, що не залежать від Світової організації торгівлі.
Імпортні спиртні напої теж подешевіють, але не відразу, а поступово, до 2011 року, коли Україна повністю скасує ввізні мита на міцний алкоголь. В основному здешевлення торкнеться коньяку, бренді, віскі, рому, горілки, джина, текіли та лікерів, але початок цінового обвалу українці можуть відчути відразу після ратифікації документів щодо СОТ, коли ввізні мита будуть істотно знижені.
Побутова техніка та електроніка теж можуть подешевшати, щоправда, незначно. Європейські ціни на відомі торговельні марки, масово представлені на українському ринку, не набагато нижчі від наших, але нові бренди, розповсюджені в Європі, можуть збити ціни. Цьому також посприяє прихід нових торговельних мереж.
А от автомобілі, якщо й подешевшають, то не раніше 2009-го - саме з початку цього року ввізне мито на іноземні машини повинно зменшитися з 25 до 10%. Це дає підстави деяким експертам і представникам компаній-імпортерів стверджувати, що ціни на імпортні автомобілі можуть знизитися на 5-10%. Але більшість експертів і представників українського автопрому цей оптимізм не розділяють.
Генеральний директор ВААІД Олег Назаренко переконаний, що ціни на імпортні світові бренди не зміняться. На його думку, великі автомобільні корпорації уважно відслідковують ситуацію з тарифами і не дадуть імпортерам заробити більше - знаючи про зниження ставок, вони попросту переглянуть відпускні ціни, і вартість залишиться колишньою. Більше того, він прогнозує підвищення цін на автомобілі основного сегмента, де царює російський автопром. Справа в тому, що зараз російські автомобілі користуються пільгами на українському ринку, але після вступу до СОТ наша країна зобов'язана буде забезпечити рівні умови, а виходить, скасувати ці пільги. У підсумку недорогі російські моделі стануть дорожчими, а слідом за ними й українські виробники, які занижували цінову планку перед російською продукцією, зможуть підвищити рентабельність свого товару.
Надії на те, що старі автомобілі з Європи стануть дешевші, теж навряд чи виправдаються. Господар компанії "Автовикуп" Андрій Вєрнов повідомив, що при існуючому в Україні скаженому попиті на машини ніхто не відмовиться від прибутку, навіть держава. На його думку, якщо десь зменшили, то, виходить, десь додадуть, і якщо знизили ввізні мита, то, швидше за все, підвищать ставку відрахувань у Пенсійний фонд, і ціна навіть старого автомобіля залишиться незмінною.
Дешеві банківські кредити, проанонсовані багатьма експертами, найближчим часом залишаться мрією. Сподіватися на те, що прийдуть філії світових банків, не варто. Василь Юрчишин підкреслює: "Усі, хто хотів сюди прийти, уже це зробили, і українська банківська система зараз досить інтегрована в міжнародну. Ті фінансові організації, які ще з'являться, не зможуть істотно вплинути ні на структуру банківських капіталів, ні на умови торгівлі кредитами". Експерт вважає, що зниження банківських ставок буде в першу чергу залежати від стабільності макроекономічного середовища. Цього року спостерігається бум кредитування, але ставки залишаються високими. Вони мають потенціал для зниження: якщо на Заході ставки по кредитах становлять від 3 до 7%, то в нас 12-14%. Але так як в ціну кредиту закладаються політичні та інфляційні ризики, то високий відсоток буде зберігатися, поки не зникнуть ці небезпеки.
Даремне очікування
Головний недолік вступу України до СОТ, на одностайну думку експертів, полягає в збільшенні безробіття: підприємства багатьох галузей не зможуть конкурувати на вільному ринку. На думку Олексія Плотнікова, у групу ризику в першу чергу варто включити працівників сільгоспвиробництв - вони, на відміну від європейських колег, не захищені державними дотаціями для здешевлення своєї продукції. Крім того, ризикують працівники легпрому і харчової промисловості. Проте, вважає президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жалило, у них є шанси знайти роботу в інших галузях, які почнуть розвиватися після вступу України до СОТ. Оживиться, наприклад, сфера послуг і ресторанно-готельний бізнес. Але скільки підприємств закриється і яка кількість людей залишиться без роботи - точно сказати ніхто не може. А от працівники основних експортних галузей, які вже завоювали своє місце на світових ринках, - металурги, хіміки та виробники аграрної сировини - можуть почувати себе спокійно. З огляду на те, що дані галузі становлять 70% українського експорту, основний акцент буде робитися на їхньому розвитку, вважає пан Жалило.
Вал неякісної продукції - ще одна загроза, що чекає нас на початку. У перші роки членства у СОТ Україна ризикує перетворитися в смітник неякісної продукції. Справа в тому, що Київ зобов'язався не пред'являти вимог до санітарно-гігієнічної та інших норм для обмеження імпортної продукції. Це стосується і сертифікатів на торгівлю продуктами. Всі дозвільні документи імпортери стануть оформлювати у своїх країнах, а Україна зобов'язана буде приймати їх. Подолати це зможе тільки ринок, конкуренція та жорсткий урядовий контроль відповідності товарів їхнім документам.
Втім, все це може залишитися на стадії прогнозів, якщо Верховна Рада не ратифікує ухвалене рішення до 4 липня. Зокрема, приєднанню України до СОТ може перешкодити Партія регіонів, лідер якої Віктор Янукович заявив, що ПР готова виступити проти ратифікації угоди. Пристойний привід уже знайдений: захист вітчизняних товаровиробників. За задумом регіоналів, уряд повинен запропонувати план їхнього захисту, після чого ПР подумає, підтримувати ратифікацію чи ні.
Якщо ж все піде за планом і ми виявимося у світовому торговельному клубі, то не за горами наступний крок - створення зони вільної торгівлі з ЄС. Про намір почати такі переговори Юлія Тимошенко заявила під час свого візиту в Брюссель. Правда, на думку Ярослава Жалила, кардинальних змін і це не принесе - зона вільної торгівлі скоріше лише підсилить всі позитивні та негативні особливості членства у СОТ.
Дмитро Русин
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас