Приватники відкусять від "Укртелекому" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Приватники відкусять від "Укртелекому"

Фондовий ринок
659
До кінця року альтернативні (приватні) оператори фіксованого зв'язку можуть відвоювати в монополіста галузі - державного підприємства ВАТ "Укртелеком" - близько 3% ринку, тобто збільшити свою частку приблизно на $100 млн.
Таким чином, недержавні оператори в 2008 р. будуть розпоряджатися сегментном, рівним приблизно $480 млн.
Приватні оператори фіксованого зв'язку ростуть в основному за рахунок сегмента передачі даних, що повинен збільшитися цього року на 31%, до $345 млн.
Однак на рівень доходів компаній це істотно не вплине ще багато років, тому що в загальній структурі виторгу операторів сегмент передачі даних відвоює тільки трохи більше 17% до кінця року.
Якщо керуватися такими міркуваннями, то виходить, що частка основних приватних операторів досягне під кінець року 24% (виходячи із загального доходу).
Виходячи із загальної структури ринку фіксованого зв'язку і передачі даних, що в 2008 р., за прогнозами "Голден Телекому" (ГТ) на основі інформації Держкомстату, складе біля $2 млрд., дохідна частка "Укртелекому" у структурі ринку повинна знизитися з 79% до 76%.
Такий прогноз можна зробити, виходячи з розрахунків обороту "Укртелекому" у нинішньому році, опублікованого ІК "Юпрас Капітал". Відповідно до цього розрахунку, по закінченні року загальний дохід оператора складе близько 7,5 млрд. грн. А торік, за попередніми підрахунками аналітиків, оборот монополіста повинен скласти близько 7,3 млрд. грн. У той же час за кількістю абонентів ситуація сильно не зміниться. Державному монополістові буде і наприкінці цього року належати близько 85% ринку. На даний момент в Україні налічується майже 12 млн. абонентів фіксованого зв'язку, 10,1 млн. з яких обслуговує ВАТ "Укртелеком".
Перешкоди внутрішні та зовнішні
Учасники ринку бачать різні причини настільки несуттєвого збільшення частки альтернативних компаній. "Цього року приватні оператори не покажуть такої динаміки зростання абонентської бази і доходу, яку вони показували раніше. Це пов'язано як із внутрішніми проблемами в компаніях, так і із зовнішніми факторами. "Укртелеком" стримує розвиток альтернативних операторів зв'язку в столиці, частково блокуючи доступ до каналізації.
Діяльність Нацкомісії регулювання зв'язку заблокована і через це не видаються ліцензії та необхідний додатковий номерний ресурс", - відзначає директор стратегічного розвитку мереж телекомунікаційної компанії Datagroup Олег Стефанюк.
Що стосується внутрішніх проблем у компаніях, то тут всі факти на виду. Розглянемо найбільш великі. У ГТ дотепер не позначена чітка стратегія розвитку в нашій країні через те, що зараз у Москві завершується угода поглинання російським "Вимпелкомом" материнської компанії українського оператора - "Голден Телеком Росія". І якщо в Росії більш-менш зрозуміло, як будуть розвиватися об'єднані Beeline і ГТ, то Україна, де як у першого, так і в другого оператора є тільки мінімальна частка ринку мобільного та фіксованого зв'язку, залишається побічним ринком. Крім того, ГТ зараз перебуває в серйозному конфлікті з одним з найбільших операторів мобільного зв'язку - "МТС-Україна".
У телекомунікаційному холдингу СКМ інші проблеми - він складається з декількох операторів, таких, як "Оптіма Телеком", "Фарлеп", "Укомлайн", "IP Telecom", і дотепер залишається роздробленим. Дії окремих компаній об'єднання Ріната Ахметова поки не можна назвати однорідними. Це триває вже кілька років і невідомо, скільки ще буде тривати.
На скільки тягне альтернатива
За кількістю абонентів зараз найбільшим альтернативним оператором фіксованого зв'язку по праву можна назвати дітище СКМ. Як повідомили "i" у корпорації, на кінець минулого року група компаній "Фарлеп-Оптіма Телеком" обслуговувала близько 680 тис. клієнтів фіксованого зв'язку і ще 77 тис. абонентів швидкісного доступу. У холдингу вважають, що їм належить близько 8% ринку фіксованого зв'язку. Імовірно, у СКМ ураховували при своїх розрахунках дохід групи, тому що, виходячи із загальної кількості користувачів фіксованого зв'язку в Україні, "Фарлеп-Оптіма Телеком" належить тільки близько 6% ринку.
На друге місце можна поставити компанію "Голден Телеком", що має крім великого фіксованого ще й свій карликовий мобільний підрозділ. У ГТ не розголошують інформації про те, скільки клієнтів компанія обслуговує. "Здебільшого ГТ представлений у корпоративному сегменті і відповідно нашими клієнтами є різного роду компанії. Різні масштаби компаній - від рівня середнього та малого бізнесу, до великих корпорацій - утрудняють підрахунок кількості наших абонентів. Однак, приміром, у Києві абсолютна більшість (за деякими оцінками, близько 90%) бізнес-центрів є нашими клієнтами", - стверджує директор зі зв'язків із громадськістю ГТ Наталя Стражник.
На ринку приватних абонентів ГТ є присутнім порівняно недавно (з 2005 р.). Це напрямок - домашні абоненти - одержав нові можливості торік із запуском проекту FTTB (Fiber To Building - оптика до будинку) і інтенсивним будівництвом міських мереж у Києві та ще шести містах-мільйонниках. "Уже зараз цією мережею покрито понад 30% багатоповерхівок Києва, а до кінця 1 кварталу планується збільшити цю цифру вдвічі", - говорить Стражник.
ГТ приписує собі 4,8% ринку, посилаючись на дані аналітиків. Дохід компанії в 2005 р. склав $73,8 млн., в 2006 р. - $81,9 млн. Якщо припустити, що аналогічні темпи збільшення виторгу збереглися і торік (дохід ГТ склав в 2007 р. біля $90 млн. - прогноз), то самооцінку оператора можна визнати цілком справедливою.
Третє місце на альтернативному ринку за останні роки відвоювала собі порівняно молода компанія Datagroup (контролюється Олександром Кардаковим, власником корпорації "Інком"). Як повідомили "i" у компанії, зараз Datagroup обслуговує близько 50 тис. абонентів фіксованого зв'язку і більше 12 тис. абонентів інтернет-доступу. Що стосується виторгу компанії, то за минулий рік, за підрахунками, валовий дохід Datagroup склав біля $60 млн. (з обліку обороту за перші три квартали 2007 р. - 220,2 млн. грн.).
Таким чином, частка ринку фіксованого проекту Кардакова склала приблизно 3,3%. Гендиректор Datagroup Олександр Данченко останнім часом постійно говорить, що близька мета в плані розвитку компанії - це вихід на другу позицію після "Укртелекому". Що ж, мабуть, до ГТ оператор уже наблизився впритул, однак до масштабів "Фарлеп-Оптіма Телекому" прийдеться ще гарненько підрости.
Залишки ринку
Мабуть, решта кілька відсотків ринку ділити вже нема рації. Все-таки варто згадати, у яких компаній є шанси на те, щоб брати участь у майбутньому в поділі фіксованих грошей.
Зовсім недавно про свої подальші плани розвитку в Україні заявила російська компанія "Комстар ОТС", у якої тут от уже кілька років є дочірня компанія. Остання оголосила про укладання контракту з компанією Cisco на постачання обладнання для побудови в Україні власної мультисервісної мережі передачі даних на основі рішень NGN (Next Generation Network) - мережі нового покоління. До 2011 р. компанія планує набрати в Києві та Одесі більше 125 тис. клієнтів. Для московського менеджменту це вже не перший порив відвоювати собі шматочок фіксованого пирога. Невідомо, яким буде результат цього разу.
Крім росіян варто згадати досить великий фіксований підрозділ харківської компанії "Велтон.Телеком", що працює в східному регіоні. Відомо, що акціонери "Велтон.Телекому" недавно продали CDMA-підрозділ національному операторові CDMA-зв'язку ITC (підконтрольна Ігорю Єремеєву). В 2006 р. дохід "Велтон.Телеком" склав біля $40 млн. Очевидно, фіксований підрозділ "Велтон.Телекому" може дістатися її основним конкурентам - Datagroup або СКМ. Як першій, так і другій це може дати серйозну перевагу на ринку.
Наскільки дорогі абоненти
Який середньомісячний показник прибутковості з одного абонента (ARPU) в альтернативних операторів фіксованих мереж, сказати складно. Головним чином це пов'язане з тим, що залежно від регіону і типу клієнта даний показник може коливатися від $7 до $100.
Найбільш високих оцінок ARPU досягає в Києві, у регіонах фізичні особи приносять біля $10, юридичні - приблизно $20 за номер на місяць. ARPU приватних операторів фіксованого зв'язку зазвичай в три-чотири рази вищий, ніж цей показник в "Укртелекому", тому що левова частина абонентів альтернативних компаній - корпоративні клієнти.
Варто відзначити, що останнім часом альтернативники вирішили поборотися і за багатих приватних клієнтів, що живуть переважно в нових будинках. Таким клієнтам можна нав'язати, крім телефонії, ще й інтернет, і телебачення в одному пакеті. Таку послугу оператори називають по-модному Triple Play. ГТ планує інвестувати в будівництво мережі, що буде використовуватися для нових послуг, у тому числі і Triple Play, у містах-мільйонниках біля $100 млн. ГТ до 2011 р. має намір відвоювати не менше 20% ринку швидкісного доступу. Datagroup теж не відстає. Наприкінці минулого року оголосила про виведення на ринок швидкісного доступу нової торговельної марки, націленої на роздрібний сегмент в 13 регіонах. Послуга буде запущена найближчим часом. Цього року Datagroup інвестує в розвиток біля $55-60 млн. Більша частина коштів підуть саме на програму розвитку загальнонаціонального швидкісного доступу, що входить в Triple Play.
Не дрімають і аутсайдери ринку. Крім двох вищезгаданих компаній, Triple Play планує вводити на основі нової мережі і "Комстар-Україна". Відомо також, що "потрійний пакет" підготовлює до запуску і монополіст ринку "Укртелеком".
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас