Штандартне становище — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Штандартне становище

277
Учора в розпорядженні "Комерсант-України" виявився проект послання президента Віктора Ющенка до Верховної ради про внутрішнє і зовнішнє становище України, а також експертна доповідь, на основі якої формувалося послання.
Ці документи примітні жорсткою критикою на адресу уряду Віктора Януковича, заявами про маніпулятивність український ЗМІ, комерціалізацію судової влади і про інші негативні тенденції в суспільно-політичному житті. У проекті пропонується низка нововведень у сфері внутрішньої політики, зокрема різке підвищення прохідного бар'єра на парламентських виборах для блоків політичних партій.
Як відомо, у вівторок Віктор Ющенко повинен був виступити у Верховній раді (ВР) із щорічним посланням про внутрішнє й зовнішнє положення України, однак не зміг цього зробити у зв'язку із блокуванням депутатами парламентської трибуни. У секретаріаті президента (СП) завили, що глава держави звернеться до Ради після стабілізації ситуації в парламенті.
Тим часом учора в розпорядженні Комерсанта виявилися документи, підготовлені СП до 5 лютого, - текст виступу президента і 264-сторінкова експертна доповідь, на основі якої формується послання глави держави до ВР. Останній документ тиражем 500 екземплярів передбачалося роздати депутатам, але в СП прийняли рішення поки його не поширювати.
Підготовкою експертної доповіді документа традиційно займається Національний інститут стратегічних досліджень (НІСД), діяльність якого курирує СП. "Із секретаріатом погоджені всі спірні тези. Крім того, СП вносив свої поправки в документ після того, як наші експерти закінчили роботу", - розповіла перший заступник директора НІСД Наталя Грицак.
При ознайомленні з доповіддю звертає на себе увагу той факт, що її структура істотно змінилася в порівнянні з аналогічним документом від 2006 року. При підготовці попереднього послання Віктора Ющенка робився наголос на досягненнях "помаранчевої революції".
У новій доповіді перший розділ присвячений внутрішньополітичним питанням. Як підкреслюють співрозмовники в НІСД, ця частина документа є "найважливішою і насиченою". У даному розділі описані напрямки реформування політичної системи країни, які, на думку експертів і чиновників СП, повинні бути реалізовані в найближчому майбутньому. У їхньому числі - введення диференційованого виборчого бар'єра для політичних партій і блоків. "Доцільно залишити бар'єр 3% для політичних партій і підняти до 5% бар'єр для виборчих блоків, які складаються не більш ніж із трьох партій, з подальшим збільшенням бар'єра на 1% за кожну наступну партію в блоці", - говориться в проекті послання.
За словами співрозмовника в НІСД, дана пропозиція була "дискусійною", але, оскільки її підтримав СП, вона залишилася в підсумковій версії документа. Слід зазначити, що, якби дострокові парламентські вибори 2007 року проводилися за такою процедурою, у ВР не потрапив би блок Литвина (результат 3,96% при бар'єрі 5%). Найвищий бар'єр - 11% - довелося б долати блоку "Наша Україна-Народна самооборона", що складається з дев'яти партій (на виборах НУНС одержав 14,15% голосів виборців). Автори доповіді вважають, що підписання президентом указу про проведення дострокових виборів в 2007 році дозволило вийти з політичної кризи.
Тим часом у документі неодноразово підкреслюється, що дострокові вибори були поєднані з безліччю проблем. "На позачергових парламентських виборах відбувалася боротьба політичних лідерів, а не програм розвитку країни. Жодна партія або блок не надали достовірних розрахунків ресурсів, які необхідні для виконання їхніх програм", - стверджують експерти. Окремої уваги заслуговують тези про порушення виборчого законодавства: "Під час виборчої кампанії мало місце використання політичними силами правоохоронних органів".
Експерти не пройшли повз роль засобів масової інформації у виборчій кампанії. "ЗМІ розглядаються насамперед як механізм масових маніпуляцій. При цьому більшість журналістів прийняло такий формат співробітництва з політичними силами", - говориться в доповіді.
При проведенні наступних виборів експерти НІСД і чиновники СП пропонують, зокрема, "ввести систему голосування за регіональними списками", що дозволить виборцеві голосувати "не тільки за політичну силу, але за конкретних людей, що користуються повагою в регіоні"; змінити схему виборів "міських і сільських голів або, у випадку проведення реформи адміністративно-територіального устрою, глав громад"; ввести в законодавство норму про те, що претендент на ці посади обирається "на основі абсолютної більшості голосів", що припускає перехід до системи двох турів голосування.
Окрема глава доповіді присвячена судовій реформі. "Судова влада політизується і комерціалізується", - вважають його автори. Констатуючи необхідність проведення глибокої реформи судової системи, експерти відзначають декілька її стратегічних напрямків.
Серед іншого мова йде про введення інституту суду присяжних; про реформування Вищої ради юстиції, члени якої повинні бути держслужбовцями, що працюють у раді на постійній основі; про Раду суддів, що "залежить від глави Верховного суду і фактично перетворилася в консультативний орган глави Верховного суду", а також про Верховний суд (ВР). Пропонується створити два спеціалізованих вищих суди - кримінальний і цивільний, - а формування ВР здійснювати шляхом делегування в нього трьох-п'яти суддів зі спеціалізованих судів. Таким чином, у ВР можна буде оскаржувати рішення вищих спеціалізованих судів.
Економічна частина експертної доповіді поступається внутрішньополітичній і не містить ніяких кардинальних ідей. Примітно, що тема забезпечення України енергоресурсами залишилася поза зоною уваги укладачів доповіді - згадана лише необхідність диверсифікованості поставки. Цю тему Віктор Ющенко повинен був розкрити у своєму посланні до парламенту.
У розпорядженні Комерсанта виявився проект доповіді глави держави, підготовлений спічрайтерами СП. Відповідно до документа, президент повинен був вимагати від уряду "перейти до прямих поставок газу і забезпечити баланс ціни на газ для України і вартості транзиту (газу) по її території". Втім, цей документ датований минулим тижнем, і в Комерсанта немає підтвердження того, що після минулого засідання РНБО, де не вдалося дійти згоди щодо питання постачання газу, у нього не були внесені виправлення.
Проект доповіді президента примітний також тим, що в ньому міститься жорстка критика на адресу уряду Віктора Януковича, що не працював над питаннями "стратегічного розвитку" країни, удавався до "практики адміністративних обмежень", що привело до "зупинки структурних змін" в економіці. В експертній доповіді відсутні такі жорсткі визначення, але наводиться більше статистичних даних, що вказують на наявні проблеми в економіці, які збільшилися в 2007 році.
Як президенти України зверталися до парламенту
Традицію президентських звертань до парламенту заклав другий президент України Леонід Кучма, що 11 жовтня 1994 року звернувся до Верховної ради з доповіддю "Шляхом радикальних економічних реформ".
За час виконання своїх обов'язків з 1994 по 2005 роки Леонід Кучма оприлюднив 12 своїх звернень до парламенту (з них п'ять позачергових): у жовтні 1994 року, в 1995 році, у жовтні 1996 року, у березні 1997 року, у листопаді 1998 року, у липні 1999 року (це послання за дорученням президента Леоніда Кучми готував Кабінет міністрів), у лютому 2000 року, у березні 2001 року, в березні 2002 року, у квітні 2003 року, у листопаді 2003 року та у березні 2004 року.
За трирічний термін виконання своїх обов'язків президент Віктор Ющенко зробив звернення до парламенту тільки один раз - 9 лютого 2006 року.
В 2005 році звернення не було, оскільки пан Ющенко вступив на посаду тільки 23 січня, а в 2007 році через гостру політичну кризу, що привела до дострокових парламентських виборів, звернення неодноразово відкладалося.
За матеріалами:
Коммерсант-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас